Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moya Mata, Irene
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583
Resumo: The aim of this study is to analyse the beliefs and gender roles of three-year-old students in a public preschool in Spain. The results obtained, by responding to the prototype of hegemonic masculinities and femininities or normative patterns among said students, confirm the existence of sexism in relation to everyday situations, assignment of domestic tasks, colours, games, sports and professions mainly. It is recommended that teachers transmit tolerant, egalitarian and democratic values, with the aim of reducing inequalities genders -the result of latent patriarchy in society- and promoting equity.
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spelling Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in SpainEstereotipos de género en Educación Infantil: un estudio de caso en EspañaEstereótipos de gênero na Educação Infantil: um estudo de caso na EspanhaEstereotipoDiferencias de géneroEducación InfantilStereotypeGender differencesChild EducationEstereótipoDiferenças de gêneroEducação InfantilThe aim of this study is to analyse the beliefs and gender roles of three-year-old students in a public preschool in Spain. The results obtained, by responding to the prototype of hegemonic masculinities and femininities or normative patterns among said students, confirm the existence of sexism in relation to everyday situations, assignment of domestic tasks, colours, games, sports and professions mainly. It is recommended that teachers transmit tolerant, egalitarian and democratic values, with the aim of reducing inequalities genders -the result of latent patriarchy in society- and promoting equity.El presente estudio tiene como objetivo analizar las creencias y los roles de género del alumnado de tres años de una escuela pública de Educación Infantil en España. Los resultados obtenidos, al responder al prototipo de masculinidades y feminidades hegemónicas o patrones normativos entre dicho alumnado, confirman la existencia de sexismo en relación con situaciones cotidianas, atribución de tareas domésticas, colores, juegos, deportes y profesiones principalmente. Se recomienda que el profesorado transmita valores tolerantes, igualitarios y democráticos, con el objetivo de disminuir las desigualdades entre los géneros -fruto del patriarcado latente en la sociedad- y favorecer la equidad.O objetivo deste estudo é analisar as crenças e os papéis de gênero de alunos de três anos de uma escola pública de educação infantil na Espanha. Os resultados obtidos, respondendo ao protótipo de masculinidades e feminilidades hegemônicas ou padrões normativos entre os referidos estudantes, confirmam a existência de sexismo em relação às situações cotidianas, atribuição de tarefas domésticas, cores, jogos, esportes e profissões principalmente. Recomenda-se que os professores transmitam valores tolerantes, igualitários e democráticos, com o objetivo de reduzir as desigualdades entre gêneros -fruto do patriarcado latente na sociedade- e promover a equidade.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5058310.26512/lc29202350583Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50583Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50583Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e505831981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583/39312https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583/39313Copyright (c) 2023 Irene Moya Matahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoya Mata, Irene2024-01-09T19:38:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50583Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-09T19:38:44Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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