Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583 |
Resumo: | The aim of this study is to analyse the beliefs and gender roles of three-year-old students in a public preschool in Spain. The results obtained, by responding to the prototype of hegemonic masculinities and femininities or normative patterns among said students, confirm the existence of sexism in relation to everyday situations, assignment of domestic tasks, colours, games, sports and professions mainly. It is recommended that teachers transmit tolerant, egalitarian and democratic values, with the aim of reducing inequalities genders -the result of latent patriarchy in society- and promoting equity. |
id |
UNB - 28_d86b2f168c12a4306faa9c1313808463 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50583 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in SpainEstereotipos de género en Educación Infantil: un estudio de caso en EspañaEstereótipos de gênero na Educação Infantil: um estudo de caso na EspanhaEstereotipoDiferencias de géneroEducación InfantilStereotypeGender differencesChild EducationEstereótipoDiferenças de gêneroEducação InfantilThe aim of this study is to analyse the beliefs and gender roles of three-year-old students in a public preschool in Spain. The results obtained, by responding to the prototype of hegemonic masculinities and femininities or normative patterns among said students, confirm the existence of sexism in relation to everyday situations, assignment of domestic tasks, colours, games, sports and professions mainly. It is recommended that teachers transmit tolerant, egalitarian and democratic values, with the aim of reducing inequalities genders -the result of latent patriarchy in society- and promoting equity.El presente estudio tiene como objetivo analizar las creencias y los roles de género del alumnado de tres años de una escuela pública de Educación Infantil en España. Los resultados obtenidos, al responder al prototipo de masculinidades y feminidades hegemónicas o patrones normativos entre dicho alumnado, confirman la existencia de sexismo en relación con situaciones cotidianas, atribución de tareas domésticas, colores, juegos, deportes y profesiones principalmente. Se recomienda que el profesorado transmita valores tolerantes, igualitarios y democráticos, con el objetivo de disminuir las desigualdades entre los géneros -fruto del patriarcado latente en la sociedad- y favorecer la equidad.O objetivo deste estudo é analisar as crenças e os papéis de gênero de alunos de três anos de uma escola pública de educação infantil na Espanha. Os resultados obtidos, respondendo ao protótipo de masculinidades e feminilidades hegemônicas ou padrões normativos entre os referidos estudantes, confirmam a existência de sexismo em relação às situações cotidianas, atribuição de tarefas domésticas, cores, jogos, esportes e profissões principalmente. Recomenda-se que os professores transmitam valores tolerantes, igualitários e democráticos, com o objetivo de reduzir as desigualdades entre gêneros -fruto do patriarcado latente na sociedade- e promover a equidade.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5058310.26512/lc29202350583Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50583Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50583Linhas Críticas; v. 29 (2023); e505831981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583/39312https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583/39313Copyright (c) 2023 Irene Moya Matahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoya Mata, Irene2024-01-09T19:38:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50583Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-09T19:38:44Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain Estereotipos de género en Educación Infantil: un estudio de caso en España Estereótipos de gênero na Educação Infantil: um estudo de caso na Espanha |
title |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain |
spellingShingle |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain Moya Mata, Irene Estereotipo Diferencias de género Educación Infantil Stereotype Gender differences Child Education Estereótipo Diferenças de gênero Educação Infantil |
title_short |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain |
title_full |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain |
title_fullStr |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain |
title_full_unstemmed |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain |
title_sort |
Gender stereotypes in Early Childhood Education: a case study in Spain |
author |
Moya Mata, Irene |
author_facet |
Moya Mata, Irene |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moya Mata, Irene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estereotipo Diferencias de género Educación Infantil Stereotype Gender differences Child Education Estereótipo Diferenças de gênero Educação Infantil |
topic |
Estereotipo Diferencias de género Educación Infantil Stereotype Gender differences Child Education Estereótipo Diferenças de gênero Educação Infantil |
description |
The aim of this study is to analyse the beliefs and gender roles of three-year-old students in a public preschool in Spain. The results obtained, by responding to the prototype of hegemonic masculinities and femininities or normative patterns among said students, confirm the existence of sexism in relation to everyday situations, assignment of domestic tasks, colours, games, sports and professions mainly. It is recommended that teachers transmit tolerant, egalitarian and democratic values, with the aim of reducing inequalities genders -the result of latent patriarchy in society- and promoting equity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583 10.26512/lc29202350583 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202350583 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583/39312 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50583/39313 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Irene Moya Mata https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Irene Moya Mata https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50583 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50583 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e50583 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053655078141952 |