Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Breno Cavalcante do
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Rafael Dias, Silva, Francisco Sidomar Oliveira da, Nicolli, Aline Andréia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110
Resumo: This article presents an excerpt from a research that aimed at studying the discourses of teachers about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in classroom as an artifact of pedagogical support for Higher Education. The empirical corpus includes the speeches of 23 subjects who teach in Information Systems courses at three Higher Education Institutions in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the empirical revealed a formative vulnerability that leaves them insecure to expose aspects of their occupation and elements that characterize their performance in classroom.
id UNB - 28_f3eb8a6b00097be8b3bf40e6745f784f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39110
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher educationTecnologías de la información y comunicación como herramienta pedagógica en la educación superiorTecnologias da informação e comunicação como ferramenta pedagógica no ensino superiorTICsPráticas pedagógicasEnsino superiorSistemas de InformaçãoTICsPrácticas pedagógicasEnseñanza superiorSistemas de informaciónICTsPedagogical practicesHigher educationInformation systemsThis article presents an excerpt from a research that aimed at studying the discourses of teachers about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in classroom as an artifact of pedagogical support for Higher Education. The empirical corpus includes the speeches of 23 subjects who teach in Information Systems courses at three Higher Education Institutions in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the empirical revealed a formative vulnerability that leaves them insecure to expose aspects of their occupation and elements that characterize their performance in classroom.Este artículo presenta un extracto de una investigación que propuso estudiar los discursos de los docentes sobre el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en el aula como herramienta de apoyo pedagógico en la Educación Superior. El corpus empírico incluye los discursos de 23 sujetos que laboran en Cursos de Sistemas de Información que se ofrecen en tres Instituciones de Educación Superior, en la ciudad de Rio Branco, Acre, Brasil. El análisis del material empírico revela una vulnerabilidad formativa que los deja inseguros para exponer aspectos de su profesión y elementos que caracterizan su desempeño en el aula.O artigo apresenta resultados de uma pesquisa que objetivou estudar os discursos de professores a respeito do uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), em sala de aula, como artefato de suporte pedagógico no Ensino Superior. O corpus empírico contempla falas de 23 sujeitos atuantes em Cursos de Sistemas de Informação de três Instituições de Ensino Superior, da cidade de Rio Branco, Acre. A análise do material empírico indica uma vulnerabilidade formativa que os deixa inseguros para expor aspectos da profissão e elementos que caracterizam suas atuações em aula.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3911010.26512/lc27202139110Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39110Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39110Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e391101981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31409https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31410https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/32631Copyright (c) 2021 Breno Cavalcante do Nascimento, Rafael Dias Araújo, Francisco Sidomar Oliveira da Silva, Aline Andréia Nicollihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Breno Cavalcante doAraújo, Rafael Dias Silva, Francisco Sidomar Oliveira daNicolli, Aline Andréia2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39110Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
Tecnologías de la información y comunicación como herramienta pedagógica en la educación superior
Tecnologias da informação e comunicação como ferramenta pedagógica no ensino superior
title Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
spellingShingle Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
Nascimento, Breno Cavalcante do
TICs
Práticas pedagógicas
Ensino superior
Sistemas de Informação
TICs
Prácticas pedagógicas
Enseñanza superior
Sistemas de información
ICTs
Pedagogical practices
Higher education
Information systems
title_short Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
title_full Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
title_fullStr Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
title_full_unstemmed Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
title_sort Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
author Nascimento, Breno Cavalcante do
author_facet Nascimento, Breno Cavalcante do
Araújo, Rafael Dias
Silva, Francisco Sidomar Oliveira da
Nicolli, Aline Andréia
author_role author
author2 Araújo, Rafael Dias
Silva, Francisco Sidomar Oliveira da
Nicolli, Aline Andréia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Breno Cavalcante do
Araújo, Rafael Dias
Silva, Francisco Sidomar Oliveira da
Nicolli, Aline Andréia
dc.subject.por.fl_str_mv TICs
Práticas pedagógicas
Ensino superior
Sistemas de Informação
TICs
Prácticas pedagógicas
Enseñanza superior
Sistemas de información
ICTs
Pedagogical practices
Higher education
Information systems
topic TICs
Práticas pedagógicas
Ensino superior
Sistemas de Informação
TICs
Prácticas pedagógicas
Enseñanza superior
Sistemas de información
ICTs
Pedagogical practices
Higher education
Information systems
description This article presents an excerpt from a research that aimed at studying the discourses of teachers about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in classroom as an artifact of pedagogical support for Higher Education. The empirical corpus includes the speeches of 23 subjects who teach in Information Systems courses at three Higher Education Institutions in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the empirical revealed a formative vulnerability that leaves them insecure to expose aspects of their occupation and elements that characterize their performance in classroom.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110
10.26512/lc27202139110
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110
identifier_str_mv 10.26512/lc27202139110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31409
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31410
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/32631
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39110
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39110
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39110
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654419636224