The impact of neoconservatism for the LGBTQIA+ population in schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matias Emydio, Ana Karolina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Westrupp, Cristiane, Lima, Fernanda da Silva, Machado Fagundes, Lucas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Insurgência
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47377
Resumo: When thinking about an education system, it’s necessary to contextualize it in political, cultural, historical and social dimensions. The subjectivities that are introduced in schools through the bodies of children and adolescents who are mostly inserted in these spaces announce conditions of existence highlighted in their way of existing/being. It so happens that part of this advertising is suffocated, or even comes out of these bodies, because the hierarchies in schools are plastered and retrograde. That's why, this work seeks to understand the implications of cisheteronormativity in the subjectivities that are forged in schools. Among the specific objectives we highlight a) understanding how cishetenormativity creates the notion of importance around bodies and subjectivity; b) to analyze the constructions on the ideology of gender and the neoconservatism in the themes that concern sexuality; and finally, c) the repression exercised in schools against the bodies that are in this structure. The methodology used is qualitative and relies on bibliographic consultation in theses, dissertations, monographs and scientific articles.
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spelling The impact of neoconservatism for the LGBTQIA+ population in schoolsEl impacto del neoconservadurismo para la población LGBTQI+ en las escuelasO impacto do neoconservadorismo para a população LGBTQIA+ nas escolasCishetenormatividadeEscolaEducaçãoSubjetividadeCriança e adolescenteCisheteronormativitySchoolsEducationSubjectivitiesCisheteronormatividadEscuelasEducaciónSubjetividad When thinking about an education system, it’s necessary to contextualize it in political, cultural, historical and social dimensions. The subjectivities that are introduced in schools through the bodies of children and adolescents who are mostly inserted in these spaces announce conditions of existence highlighted in their way of existing/being. It so happens that part of this advertising is suffocated, or even comes out of these bodies, because the hierarchies in schools are plastered and retrograde. That's why, this work seeks to understand the implications of cisheteronormativity in the subjectivities that are forged in schools. Among the specific objectives we highlight a) understanding how cishetenormativity creates the notion of importance around bodies and subjectivity; b) to analyze the constructions on the ideology of gender and the neoconservatism in the themes that concern sexuality; and finally, c) the repression exercised in schools against the bodies that are in this structure. The methodology used is qualitative and relies on bibliographic consultation in theses, dissertations, monographs and scientific articles. Al pensar en un sistema educativo, es necesario contextualizarlo en sus dimensiones política, cultural, histórica y social. Las subjetividades que se introducen en las escuelas a través de los cuerpos de los niños y adolescentes que en su mayoría se insertan en estos espacios anuncian condiciones de existencia destacadas en su modo de ser/existir. Sucede que parte de esta publicidad se asfixia, o incluso sale de estos cuerpos, porque las jerarquías en las escuelas están enyesadas y retrógradas. Por eso, este trabajo busca comprender las implicaciones de la cisheteronormatividad en las subjetividades que se forjan en las escuelas. Entre los objetivos específicos, destacamos a) comprender cómo la cishetenormatividad crea la noción de importancia en torno a los cuerpos y la subjetividad; b) analizar las construcciones sobre la ideología de género y el neoconservadurismo en los temas que atañen a la sexualidad; y finalmente c) la represión ejercida en las escuelas contra los cuerpos que se encuentran en esta estructura. La metodología utilizada es cualitativa y se basa en la consulta bibliográfica en tesis, disertaciones, monografías y artículos científicos. Quando se pensa num sistema de ensino é preciso contextualizá-lo em dimensões políticas, culturais, históricas e sociais. As subjetividades que são introduzidas nas escolas por meio de corpos de crianças e adolescentes que majoritariamente são inseridos nesses espaços anunciam condições de existências grifadas no seu modo de existir/ser. Ocorre que, parte deste anunciar é sufocado, ou sequer sai de dentro desses corpos, isso porque as hierarquizações nas escolas são engessadas e retrógradas. Por isso, este trabalho procura compreender as implicações da cisheteronormatividade nas subjetividades que são forjadas nas escolas. Dentre os objetivos específicos destaca-se a) compreender como a cishetenormatividade cria a noção de importância em torno dos corpos e subjetividades; b) analisar as construções sobre a ideologia de gênero e o neoconservadorismo nas temáticas que dizem respeito a sexualidade; e por fim c) a repressão exercida nas escolas aos corpos que estão nesta estrutura. A metodologia utilizada é qualitativa e conta com a consulta bibliográfica em teses, dissertações, monografias e artigos científicos. Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviwed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/4737710.26512/revistainsurgncia.v9i2.47377InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 9 No. 2 (2023): Dossier "Rights of children, adolescents and young people"; 227-244InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 9 Núm. 2 (2023): Dossier "Derechos de niños, adolescentes y jóvenes"; 227-244InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 9 n. 2 (2023): Dossiê “Direitos de crianças, adolescentes e jovens”; 227-2442447-668410.26512/revistainsurgncia.v9i2reponame:Insurgênciainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/47377/38228Copyright (c) 2023 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatias Emydio, Ana KarolinaWestrupp, CristianeLima, Fernanda da SilvaMachado Fagundes, Lucas2023-08-01T05:02:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47377Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgenciaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/oaiabc.alexandre@gmail.com2447-66842447-6684opendoar:2023-08-01T05:02:31Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)false
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