The handkerchief and the flower bouquet: National states and Western Tukanoans at the Colombia-Brazil border
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Anuário Antropológico (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/19568 |
Resumo: | This article explores the ways in which the rise of nation-states at the Colombia-Brazil border has affected the relationships between the Tuyuka and Makuna, Eastern Tukanoan peoples who live by the Upper Tiquié River (Brazil) and Pirá Paraná (Colombia), respectively. It also analyzes the indigenous strategies to deal with both states. The central point to the article is the way these Indians understand the international border as a non-state space, where, despite coercion, they can appropriate features of the institutions imposed on them by these states to maintain their anti-state logic and retrieve historically broken relationships in a new context. |
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The handkerchief and the flower bouquet: National states and Western Tukanoans at the Colombia-Brazil borderO lenço de pano e o buquê de flores: Estados nacionais e os povos tukano orientais na fronteira colombo-brasileiraFronteira colombo-brasileiraTukano orientalespaço não estatalestado naçãoColombia-Brazil borderEastern Tukanonon-state spacenation-stateThis article explores the ways in which the rise of nation-states at the Colombia-Brazil border has affected the relationships between the Tuyuka and Makuna, Eastern Tukanoan peoples who live by the Upper Tiquié River (Brazil) and Pirá Paraná (Colombia), respectively. It also analyzes the indigenous strategies to deal with both states. The central point to the article is the way these Indians understand the international border as a non-state space, where, despite coercion, they can appropriate features of the institutions imposed on them by these states to maintain their anti-state logic and retrieve historically broken relationships in a new context.Este artigo explora os modos como a construção histórica dos estados nacionais na região fronteiriça entre Colômbia e Brasil afetou as relações entre os Tuyuka e os Makuna, povos tukano orientais, localizados no alto rio Tiquié (Brasil) e no rio Pirá Paraná (Colômbia), ao mesmo tempo que analisa as formas e estratégias dos indígenas para lidar com ambos os Estados. Destaca-se a maneira como a lógica indígena entende a fronteira como um espaço não estatal, onde, apesar da coerção dos Estados, é possível tomar elementos das instituições que estes lhes impõem para manter sua lógica contra o Estado e resgatar, num novo contexto, as relações rompidas pelo processo histórico.Brasília DF: Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais Departamento de Antropologia2018-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/1956810.4000/aa.3182Anuário Antropológico; Vol. 43 No. 2 (2018): Anuário AntropológicoAnuário Antropológico; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Anuário AntropológicoAnuário Antropológico; Vol. 43 No. 2 (2018): Anuário AntropológicoAnuário Antropológico; v. 43 n. 2 (2018): Anuário Antropológico2357-738X0102-430210.4000/aa/2675reponame:Anuário Antropológico (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/19568/18255Copyright (c) 2018 Anuário Antropológicohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCayón, Luis2023-06-14T17:51:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19568Revistahttps://journals.openedition.org/aa/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/oairevista.anuario.antropologico@gmail.com || Revista.anuario.antropologico@gmail.com2357-738X0102-4302opendoar:2023-06-14T17:51:29Anuário Antropológico (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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