A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Anuário Antropológico (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/22930 |
Resumo: | The trajectory of Brazilian public policies in the last decades promoted new arrangements in educational institutions which had at its objectives the effective inclusion of people with disabilities. This article aims to describe the experience of developing didatic materials for the inclusion of a Deaf person in a higher education institution. We are interested in reflecting on the reflexivity and conflicts involving distinct points of view of the professionals from different areas of knowledge surrounding the process of elaboration of those materials and the institutional actions that conformed this conjecture. We accessed the agents involved through the methodology of networks and we point out the main guiding and transforming elements of this process. We understand that public policies are extremely important in order to generate opportunities for social change and we observe the complexity in delimiting and implementing actions to meet current social heterogeneity, and that the transformations which it provoked went beyond their explicit destinataries. |
id |
UNB-23_f326534a52e1a4350473045789361a8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22930 |
network_acronym_str |
UNB-23 |
network_name_str |
Anuário Antropológico (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdospolíticas públicasensino superiorinclusão socialpessoas Surdas The trajectory of Brazilian public policies in the last decades promoted new arrangements in educational institutions which had at its objectives the effective inclusion of people with disabilities. This article aims to describe the experience of developing didatic materials for the inclusion of a Deaf person in a higher education institution. We are interested in reflecting on the reflexivity and conflicts involving distinct points of view of the professionals from different areas of knowledge surrounding the process of elaboration of those materials and the institutional actions that conformed this conjecture. We accessed the agents involved through the methodology of networks and we point out the main guiding and transforming elements of this process. We understand that public policies are extremely important in order to generate opportunities for social change and we observe the complexity in delimiting and implementing actions to meet current social heterogeneity, and that the transformations which it provoked went beyond their explicit destinataries.O cenário da expansão de políticas públicas, que ocorreu nas últimas décadas, pressionou por um conjunto de novos arranjos nas instituições educativas tendo em vista a inclusão de pessoas com deficiência. O presente artigo tem o objetivo de descrever o trabalho de elaboração de materiais didáticos para a inclusão de uma pessoa Surda em uma instituição de ensino superior. Nos interessa refletir acerca da reflexividade e dos conflitos envolvendo os pontos de vista dos profissionais das diferentes áreas para o processo de elaboração dos materiais e as ações institucionais que conformam essa conjuntura. Acessamos os agentes envolvidos a partir da metodologia de redes e pontuamos os principais elementos norteadores e transformadores do processo. Entendemos que as políticas públicas são de extrema importância para gerar oportunidades de mudança e observamos a complexidade na delimitação e efetivação de ações para atender à diversidade socialmente existente, e que as transformações que suscitam ultrapassam o âmbito dos seus destinatários explícitos.Brasília DF: Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais Departamento de Antropologia2019-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/2293010.4000/aa.3501Anuário Antropológico; Vol. 44 No. 1 (2019): Anuário AntropológicoAnuário Antropológico; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Anuário AntropológicoAnuário Antropológico; Vol. 44 No. 1 (2019): Anuário AntropológicoAnuário Antropológico; v. 44 n. 1 (2019): Anuário Antropológico2357-738X0102-430210.4000/aa/3425reponame:Anuário Antropológico (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/22930/22401Copyright (c) 2019 Anuário Antropológicohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, VictorGediel, Ana Luisa BorbaMiranda, Isabela Martins2023-06-14T17:51:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22930Revistahttps://journals.openedition.org/aa/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/oairevista.anuario.antropologico@gmail.com || Revista.anuario.antropologico@gmail.com2357-738X0102-4302opendoar:2023-06-14T17:51:40Anuário Antropológico (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos |
title |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos |
spellingShingle |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos Mourão, Victor políticas públicas ensino superior inclusão social pessoas Surdas |
title_short |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos |
title_full |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos |
title_fullStr |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos |
title_full_unstemmed |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos |
title_sort |
A Inclusão e suas práticas: aspectos socioantropológicos da produção de materiais pedagógicos inclusivos para Surdos |
author |
Mourão, Victor |
author_facet |
Mourão, Victor Gediel, Ana Luisa Borba Miranda, Isabela Martins |
author_role |
author |
author2 |
Gediel, Ana Luisa Borba Miranda, Isabela Martins |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mourão, Victor Gediel, Ana Luisa Borba Miranda, Isabela Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
políticas públicas ensino superior inclusão social pessoas Surdas |
topic |
políticas públicas ensino superior inclusão social pessoas Surdas |
description |
The trajectory of Brazilian public policies in the last decades promoted new arrangements in educational institutions which had at its objectives the effective inclusion of people with disabilities. This article aims to describe the experience of developing didatic materials for the inclusion of a Deaf person in a higher education institution. We are interested in reflecting on the reflexivity and conflicts involving distinct points of view of the professionals from different areas of knowledge surrounding the process of elaboration of those materials and the institutional actions that conformed this conjecture. We accessed the agents involved through the methodology of networks and we point out the main guiding and transforming elements of this process. We understand that public policies are extremely important in order to generate opportunities for social change and we observe the complexity in delimiting and implementing actions to meet current social heterogeneity, and that the transformations which it provoked went beyond their explicit destinataries. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/22930 10.4000/aa.3501 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/22930 |
identifier_str_mv |
10.4000/aa.3501 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/22930/22401 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Anuário Antropológico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Anuário Antropológico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasília DF: Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais Departamento de Antropologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasília DF: Universidade de Brasília Instituto de Ciências Sociais Departamento de Antropologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anuário Antropológico; Vol. 44 No. 1 (2019): Anuário Antropológico Anuário Antropológico; Vol. 44 Núm. 1 (2019): Anuário Antropológico Anuário Antropológico; Vol. 44 No. 1 (2019): Anuário Antropológico Anuário Antropológico; v. 44 n. 1 (2019): Anuário Antropológico 2357-738X 0102-4302 10.4000/aa/3425 reponame:Anuário Antropológico (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Anuário Antropológico (Online) |
collection |
Anuário Antropológico (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Anuário Antropológico (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.anuario.antropologico@gmail.com || Revista.anuario.antropologico@gmail.com |
_version_ |
1797225474389180416 |