Salvador - BA on screen: the tourist imaginary in 21st century films
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Cenário |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/49276 |
Resumo: | The image construction of a tourist destination can be influenced by cinema, which has the ability to create tourist motivations by capturing images. This study seeks to interpret the production of the tourist imaginary of Salvador - BA through the analysis of 21st century films. The exploratory and descriptive research analyzes five films (Cidade Baixa, Ó Paí, Ó, Trampolim do Forte, Guerra de Algodão and Carnaval – 2021) to observe the construction of this image and imaginary of the city. The results indicate that the construction of Salvador's imaginary worked with already known stereotypes, such as the Pelourinho, the carnival and the baianas selling delicacies. Secondary elements, such as beaches and buildings, are also addressed, but to a lesser extent. These elements contribute to the tourist expectations of the spectators and endorse the tourist imaginary of the city. |
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Salvador - BA on screen: the tourist imaginary in 21st century filmsSalvador - BA en escena: el imaginario turístico a partir de películas del siglo XXISalvador - BA em cena: o imaginário turístico a partir de filmes do século XXISalvador.Imagem.Imaginário.Turismo.Cinema.Salvador.Image.Imaginary.Tourism.Cinema.Salvador.Imagen.Imaginario.Turismo.Cine.The image construction of a tourist destination can be influenced by cinema, which has the ability to create tourist motivations by capturing images. This study seeks to interpret the production of the tourist imaginary of Salvador - BA through the analysis of 21st century films. The exploratory and descriptive research analyzes five films (Cidade Baixa, Ó Paí, Ó, Trampolim do Forte, Guerra de Algodão and Carnaval – 2021) to observe the construction of this image and imaginary of the city. The results indicate that the construction of Salvador's imaginary worked with already known stereotypes, such as the Pelourinho, the carnival and the baianas selling delicacies. Secondary elements, such as beaches and buildings, are also addressed, but to a lesser extent. These elements contribute to the tourist expectations of the spectators and endorse the tourist imaginary of the city.La construcción imaginaria de un destino turístico puede ser influenciada por el cine, el cual tiene la capacidad de crear motivaciones turísticas a través de la captación de imágenes. Este estudio busca interpretar la producción del imaginario turístico de Salvador - BA mediante el análisis de películas del siglo XXI. La investigación, de carácter exploratorio y descriptivo, analiza cinco películas (Cidade Baixa, Ó Paí, Ó, Trampolim do Forte, Guerra de Algodão y Carnaval) para observar la construcción de esta imagen e imaginario de la ciudad. Los resultados indican que la construcción del imaginario de Salvador se basó en estereotipos ya conocidos, como el Pelourinho, el carnaval y las baianas vendiendo comidas típicas. Elementos secundarios, como las playas y las edificaciones, también son abordados, aunque en menor medida. Estos elementos contribuyen a las expectativas turísticas de los espectadores y respaldan el imaginario turístico de la ciudad.A construção imagética de um destino turístico pode ser influenciada pelo cinema, que possui a capacidade de criar motivações turísticas por meio da captação de imagens. Este estudo busca interpretar a produção do imaginário turístico de Salvador - BA por meio de análise de filmes do século XXI. A pesquisa, de caráter exploratório e descritivo, analisa cinco filmes (Cidade Baixa, Ó Paí, Ó, Trampolim do Forte, Guerra de Algodão e Carnaval) para observar a construção dessa imagem e imaginário da cidade. Os resultados indicam que a construção do imaginário de Salvador trabalhou com estereótipos já conhecidos, como o Pelourinho, o carnaval e as baianas vendendo iguarias. Elementos secundários, como as praias e as edificações, também são abordados, mas em menor grau. Esses elementos contribuem para a expectativa turística dos espectadores e endossam o imaginário turístico da cidade.Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)2023-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/4927610.26512/rev.cenario.v11i1.49276Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 11 No. 1 (2023): Desde 2022 em fluxo contínuo; 383-400Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Desde 2022 em fluxo contínuo; 383-400Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 11 No. 1 (2023): Desde 2022 em fluxo contínuo; 383-400Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 11 n. 1 (2023): Desde 2022 em fluxo contínuo; 383-400Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 11 N.º 1 (2023): Desde 2022 em fluxo contínuo; 383-4002318-856110.26512/rev.cenario.v11i1reponame:Revista Cenárioinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/49276/38909Copyright (c) 2023 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra Pereira , IuryJairo Vieira da Silva , MichelMelo Santos, AdrianaLanzarini , Ricardo2024-04-06T11:47:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49276Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenariohttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/oai||revistacenario.cet.unb@gmail.com2318-85612318-8561opendoar:2024-04-06T11:47:06Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)false |
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