Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Cenário |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35263 |
Resumo: | The present text intends to show the theoretical-conceptual preposition ‘trust’ aspotential device signalizer to the return of tourism in a post-COVID-19 scenario. Themethodologic strategy used was Knowledge Cartography (Baptista, 2014), which isdivided in four different trails: the personal knowledge trail, the theoreticalknowledge trail, the collection and production trail and the intuitive dimension ofresearch trail. In this text, in addition to the theoretical approach, it was developedan analysis of consumer trends reports of three companies: Kantar, WGSN andOpinion Box. The reports were produced during the beginning of the pandemic, withthe aim to identify information related to the different dimensions of trust and to findperspectives about the future of tourism. The first results showed that subjects, inthis moment, demonstrate demands related to the affective dimension of trust.Demands related the cognitive dimension of trust also showed in the expectation ofadaptation for basic service providers as well as tourism companies. |
id |
UNB-26_e5005cc457ae4dec54be287e77d69039 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35263 |
network_acronym_str |
UNB-26 |
network_name_str |
Revista Cenário |
repository_id_str |
|
spelling |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenarioConfiança como dispositivo para a retomada do turismo pós-COVID-19Confiança como dispositivo para a retomada do turismo pós-COVID-19The present text intends to show the theoretical-conceptual preposition ‘trust’ aspotential device signalizer to the return of tourism in a post-COVID-19 scenario. Themethodologic strategy used was Knowledge Cartography (Baptista, 2014), which isdivided in four different trails: the personal knowledge trail, the theoreticalknowledge trail, the collection and production trail and the intuitive dimension ofresearch trail. In this text, in addition to the theoretical approach, it was developedan analysis of consumer trends reports of three companies: Kantar, WGSN andOpinion Box. The reports were produced during the beginning of the pandemic, withthe aim to identify information related to the different dimensions of trust and to findperspectives about the future of tourism. The first results showed that subjects, inthis moment, demonstrate demands related to the affective dimension of trust.Demands related the cognitive dimension of trust also showed in the expectation ofadaptation for basic service providers as well as tourism companies.Este texto pretende presentar la proposición teórico-conceptual 'confianza', comopotencial dispositivo de señalización, para la retorno del turismo post-COVID-19. Laestrategia metodológica utilizada es la Cartografía del Conocimiento (Baptista,2014), la cual se divide en cuatro caminos diferentes: el camino del conocimientopersonal, el camino del conocimiento teórico, el camino de la planta de produccióny el camino de la dimensión intuitiva de la investigación. Para este texto, ademásdel abordaje teórico, se optó por analizar los reportes de tendencias y consumo delas empresas Kantar, WGSN y Opinion Box, realizados durante el inicio de lapandemia, con el fin de identificar información relacionada con las diferentesdimensiones de confianza y perspectivas sobre el futuro del turismo. Comoresultados preliminares, los sujetos, en este momento, manifiestan demandas,principalmente, relacionadas con la dimensión afectiva de la confianza. Lasdemandas relacionadas con la dimensión cognitiva también están presentes en laexpectativa de adaptación de los proveedores de servicios básicos, así como delturismo.O presente texto pretende apresentar a proposição teórico-conceitual ‘confiança’, como dispositivo sinalizador potencial, para a retomada do turismo pós-COVID-19. A estratégia metodológica utilizada é a Cartografia de Saberes (Baptista, 2014), que é dividida em quatro diferentes trilhas: a trilha dos saberes pessoais, a trilha dos saberes teóricos, a trilha da usina de produção e trilha da dimensão intuitiva da pesquisa. Para esse texto, além da abordagem teórica, optou-se por analisar relatórios de tendências e de consumo das empresas Kantar, WGSN e Opinion Box, realizados durante o início da pandemia, com o intuito de identificar informações que se relacionem com as diferentes dimensões da confiança e perspectivas sobre o futuro do turismo. Como resultados preliminares, os sujeitos, nesse momento, demonstram demandas, principalmente, relativas à dimensão afetiva da confiança. Demandas relacionadas à dimensão cognitiva também se mostram presentes na expectativa de adaptação dos provedores de serviços básicos, assim como, turísticos. Palavras-chave: COVID-19; confiança; turismo.Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)2021-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/3526310.26512/revistacenario.v9i1.35263Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 16 (2021); 120 - 134Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 Núm. 16 (2021); 120 - 134Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 16 (2021); 120 - 134Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 9 n. 16 (2021); 120 - 134Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 N.º 16 (2021); 120 - 1342318-856110.26512/revistacenario.v9i1reponame:Revista Cenárioinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35263/28875Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Territóriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPicinini, RudineiCardinale Baptista, Maria Luiza2022-06-10T06:51:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35263Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenariohttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/oai||revistacenario.cet.unb@gmail.com2318-85612318-8561opendoar:2022-06-10T06:51:07Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario Confiança como dispositivo para a retomada do turismo pós-COVID-19 Confiança como dispositivo para a retomada do turismo pós-COVID-19 |
title |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario |
spellingShingle |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario Picinini, Rudinei |
title_short |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario |
title_full |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario |
title_fullStr |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario |
title_full_unstemmed |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario |
title_sort |
Trust as a device for the return of tourism in a post-COVID-19 scenario |
author |
Picinini, Rudinei |
author_facet |
Picinini, Rudinei Cardinale Baptista, Maria Luiza |
author_role |
author |
author2 |
Cardinale Baptista, Maria Luiza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Picinini, Rudinei Cardinale Baptista, Maria Luiza |
description |
The present text intends to show the theoretical-conceptual preposition ‘trust’ aspotential device signalizer to the return of tourism in a post-COVID-19 scenario. Themethodologic strategy used was Knowledge Cartography (Baptista, 2014), which isdivided in four different trails: the personal knowledge trail, the theoreticalknowledge trail, the collection and production trail and the intuitive dimension ofresearch trail. In this text, in addition to the theoretical approach, it was developedan analysis of consumer trends reports of three companies: Kantar, WGSN andOpinion Box. The reports were produced during the beginning of the pandemic, withthe aim to identify information related to the different dimensions of trust and to findperspectives about the future of tourism. The first results showed that subjects, inthis moment, demonstrate demands related to the affective dimension of trust.Demands related the cognitive dimension of trust also showed in the expectation ofadaptation for basic service providers as well as tourism companies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35263 10.26512/revistacenario.v9i1.35263 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35263 |
identifier_str_mv |
10.26512/revistacenario.v9i1.35263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35263/28875 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 16 (2021); 120 - 134 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 Núm. 16 (2021); 120 - 134 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 16 (2021); 120 - 134 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 9 n. 16 (2021); 120 - 134 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 N.º 16 (2021); 120 - 134 2318-8561 10.26512/revistacenario.v9i1 reponame:Revista Cenário instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Cenário |
collection |
Revista Cenário |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistacenario.cet.unb@gmail.com |
_version_ |
1797231710359781376 |