Analysis by simulation of process improvement at the entrance of a primary care unit
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gestão & Saúde (Brasília) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/32821 |
Resumo: | This article analyses a process redesign proposal at the entrance to a primary care unit in Rio de Janeiro city. The main redesign is the unification of queues, instead of having users redirected to a specific queue according to their primary care team. Data collected in field visits were used to build a simulation model. Impacts were analyzed regarding the average waiting time in queue, the average size of queues, and the occupation rate of the reception counters. Results indicate a drop in 89,9% of the average waiting time in queue, from 465,5 seconds to 47,2 seconds. The average size of queues was, correspondently, reduced from 0,9 users to 0,6. Also, the average occupation rate of counters was raised from 56,9% to 67,4%, raising productivity without overloading workers. Future studies could explore the consequences of relaxing restrictions on the premises of the model and the replicability of the results on similar healthcare units. |
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Analysis by simulation of process improvement at the entrance of a primary care unitAnálisis por simulación de mejora de procesos a la entrada de unidad de atención primariaAnálise por simulação de melhoria de processos na entrada de unidade de atenção primária de saúdeSimulação por ComputadorProvisão & distribuiçãoAnálise EstatísticaAcesso aos Serviços de SaúdeAtenção Primária à SaúdeAtención Primaria de SaludSimulación por ComputadorProvisión & distribuciónAnálisis EstadísticoAccesibilidad a los Servicios de SaludPrimary Health CareComputer SimulationSupply & distributionStatistical AnalysisHealth Services AccessibilityThis article analyses a process redesign proposal at the entrance to a primary care unit in Rio de Janeiro city. The main redesign is the unification of queues, instead of having users redirected to a specific queue according to their primary care team. Data collected in field visits were used to build a simulation model. Impacts were analyzed regarding the average waiting time in queue, the average size of queues, and the occupation rate of the reception counters. Results indicate a drop in 89,9% of the average waiting time in queue, from 465,5 seconds to 47,2 seconds. The average size of queues was, correspondently, reduced from 0,9 users to 0,6. Also, the average occupation rate of counters was raised from 56,9% to 67,4%, raising productivity without overloading workers. Future studies could explore the consequences of relaxing restrictions on the premises of the model and the replicability of the results on similar healthcare units.Este artículo evalúa una propuesta de rediseño de proceso en la entrada de una unidad de atención primaria en la ciudad de Río de Janeiro. El rediseño principal es la unificación de las colas a cambio de direccionar los usuarios a una cola según su equipo de atención primaria. Datos colectados en visitas a la unidad se usaron para construir un modelo de simulación. Se evaluaron los impactos sobre el tiempo de espera promedio en la cola, el tamaño promedio de las colas y la tasa de ocupación de los mostradores de la recepción. Los resultados indican una reducción en 89,9% del tiempo de espera promedio en la cola, de 465,5 segundos a 47,2 segundos. Además, el tamaño promedio de las colas ha reducido, de 0,9 usuarios a 0,6. Al final, la tasa de ocupación promedio de los mostradores se elevó del 56,9% al 67,4%, aumentando la productividad sin generar sobrecarga. Estudios futuros podrían explorar las consecuencias de relajar restricciones en las premisas del modelo y la replicabilidad de los resultados en unidades de salud similares.Este artigo analisa uma proposta de redesenho de processos da porta de entrada de uma unidade de atenção primária em saúde no Município do Rio de Janeiro. O principal redesenho proposto foi a unificação das filas dos guichês, deixando de estratificar usuários de acordo com sua equipe. Dados coletados em visitas de campo foram usados para construir um modelo de simulação de eventos discretos. Foram analisados os impactos do redesenho sobre o tempo médio de espera em fila, sobre o tamanho médio da fila e sobre a taxa de ocupação dos guichês. Os resultados da simulação apontam para uma redução de 89,9% do tempo médio em fila, passando de 465,5 segundos para 47,2 segundos. Correspondentemente, o tamanho médio da fila foi reduzido de 0,9 usuários para 0,6 usuários. Ainda, houve a redução de um guichê e aumento na taxa média de utilização dos guichês, de 56,9% para 67,4%, aumentando a produtividade sem geração de sobrecarga. Estudos futuros poderão explorar o relaxamento de restrições nas premissas do modelo e a replicabilidade dos resultados em unidades de saúde semelhantes.Universidade de Brasilia2021-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/3282110.26512/gs.v12i01.32821ELECTRONIC JOURNAL MANAGEMENT AND HEALTH; Vol. 12 No. 01 (2021): Edição Janeiro - Abril 2021; 92-107Revista Gestão & Saúde; v. 12 n. 01 (2021): Edição Janeiro - Abril 2021; 92-1071982-478510.26512/gs.v12i01reponame:Revista Gestão & Saúde (Brasília)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/32821/35028Copyright (c) 2021 Revista Eletronica Gestão & Saúdehttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde la Vega, RafaelKlojda, Thiago e Alvim Alexandre, RodrigoSpiegel, Thaís2022-11-24T00:12:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32821Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/rgs/index/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/oaigestaoesaude@unb.br||1982-47851982-4785opendoar:2022-11-24T00:12:55Revista Gestão & Saúde (Brasília) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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