HOSPITAL QUALITY MANAGEMENT: A CASE STUDY ON FAILURE PREVENTION IN A PUBLIC HOSPITAL: case study on the prevention of failures in a public hospital
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gestão & Saúde (Brasília) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/26393 |
Resumo: | According to a decision of the Collegiate Board of the Agência Nacional de Vigilância Sanitária, all health services in Brazil must have a Patient Safety Center (PSC). Each PSC should develop a Health Care Patient Safety Plan (PSP) in the safe surgery’s area. This research aimed to analyze means for the reduction of surgical failures in a public hospital based on its PSP. To do so, it was sought to analyze the current state of the goal; identify the causes of low adherence to the checklist and its unsatisfactory completion, if applicable; and put together a plan of action. The research is a descriptive case study of quantitative and qualitative nature. Interviews, documentary analysis and direct observation were used as instruments of data collection. The results indicated that adherence and quality of the checklists are not satisfactory and that the main causes of this are: lack of training, low awareness of safe surgery, lack of motivation of the professionals, low participation of managers and lack of communication between the team. Finally, an action plan was set up based on quality management and the PDCA cycle. |
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HOSPITAL QUALITY MANAGEMENT: A CASE STUDY ON FAILURE PREVENTION IN A PUBLIC HOSPITAL: case study on the prevention of failures in a public hospitalGESTIÓN DE LA CALIDAD HOSPITALARIA: UN ESTUDIO DE CASO SOBRE LA PREVENCIÓN DEL FRACASO EN UN HOSPITAL PÚBLICO: estudio de caso sobre la prevención de fallos en un hospital públicoGESTÃO DA QUALIDADE HOSPITALAR: ESTUDO DE CASO SOBRE A PREVENÇÃO DE FALHAS EM UM HOSPITAL PÚBLICO: case study on the prevention of failures in a public hospitalSegurança do pacienteCirurgia seguraGestão da qualidade em saúdeChecklist cirúrgicoAccording to a decision of the Collegiate Board of the Agência Nacional de Vigilância Sanitária, all health services in Brazil must have a Patient Safety Center (PSC). Each PSC should develop a Health Care Patient Safety Plan (PSP) in the safe surgery’s area. This research aimed to analyze means for the reduction of surgical failures in a public hospital based on its PSP. To do so, it was sought to analyze the current state of the goal; identify the causes of low adherence to the checklist and its unsatisfactory completion, if applicable; and put together a plan of action. The research is a descriptive case study of quantitative and qualitative nature. Interviews, documentary analysis and direct observation were used as instruments of data collection. The results indicated that adherence and quality of the checklists are not satisfactory and that the main causes of this are: lack of training, low awareness of safe surgery, lack of motivation of the professionals, low participation of managers and lack of communication between the team. Finally, an action plan was set up based on quality management and the PDCA cycle.Según una decisión de la Junta Colegiada de la Agencia Nacional de Vigilancia Sanitaria, todos los servicios de salud en Brasil deben tener un Centro de Seguridad del Paciente (NSP). Cada NSP debe desarrollar un Plan de seguridad del paciente (PSP) en el área de la cirugía segura. Esta investigación tuvo como objetivo analizar los medios para reducir las fallas quirúrgicas en un hospital público, según su PSP. Para ello, se buscó analizar el estado actual de la meta; identificar las causas de la baja adherencia a la lista de verificación y su deficiente finalización, si corresponde; y armar un plan de acción. La investigación se clasifica como un estudio de caso descriptivo de carácter cuantitativo y cualitativo. Se utilizaron como instrumentos de recopilación de datos entrevistas, análisis documental y observación directa. Los resultados indicaron que la adherencia y la calidad de las listas de verificación no son satisfactorias y que las principales causas de esto son: falta de capacitación, poca conciencia de la cirugía segura, falta de motivación de los profesionales, baja participación de los gerentes y falta de comunicación entre el equipo. Finalmente, se estableció un plan de acción basado en herramientas de gestión de calidad y el ciclo PDCA.Segundo decisão da Diretoria Colegiada da Agência Nacional de Vigilância Sanitária, todos os serviços de saúde do Brasil devem ter um Núcleo de Segurança do Paciente (NSP). Cada NSP deve elaborar um Plano de Segurança do Paciente em Serviços de Saúde (PSP) na área de cirurgia segura. Esta pesquisa objetivou analisar meios para a redução de falhas cirúrgicas em um hospital público com base em seu PSP. Para tanto, buscou-se analisar o estado atual da meta; identificar as causas da baixa adesão ao checklist e do seu mau preenchimento se for o caso; e montar um plano de ação. Trata-se de um estudo de caso descritivo, de natureza quali-quantitativa. Foram utilizados como instrumentos de coleta de dados entrevistas, análise documental e observação direta. Os resultados indicaram que a adesão e a qualidade do preenchimento dos checklists não estão satisfatórias e que as principais causas disso são: falta de treinamentos, baixa conscientização em relação à cirurgia segura, desmotivação dos profissionais, baixa participação dos gestores e comunicação deficitária entre a equipe. Por fim, montou-se um plano de ação com base nas ferramentas da gestão da qualidade e no ciclo PDCA.Universidade de Brasilia2019-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/2639310.26512/gs.v10i3.26393ELECTRONIC JOURNAL MANAGEMENT AND HEALTH; Vol. 10 No. 3 (2019): Setembro - Dezembro 2019; 298 - 322Revista Gestão & Saúde; v. 10 n. 3 (2019): Setembro - Dezembro 2019; 298 - 3221982-478510.26512/gs.v10i3reponame:Revista Gestão & Saúde (Brasília)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/26393/23655Copyright (c) 2019 Revista Eletronica Gestão & Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Karine Rangeldos Reis, Silvia AraújoLeitão, Fabrício OliveiraGomes, Vanessa Cabral2019-11-08T18:13:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26393Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/rgs/index/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/oaigestaoesaude@unb.br||1982-47851982-4785opendoar:2019-11-08T18:13:48Revista Gestão & Saúde (Brasília) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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