A paisagem da Baía de Guanabara através do filme Luz Del Fuego
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | P@ranoá |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29375 |
Resumo: | The paper discusses the landscape of Guanabara`s Bay through David Neves' film, Luz del Fuego (1982). Starting from the understanding that the Bay conforms a collective memory space that occurs not only in the past, but also in the present, we seek to understand the current relationship of the population of Rio de Janeiro with the Bay. Denis Cosgrove (1989) assists us by identifying multiple types of symbolic landscapes within them: dominant culture landscape and alternative landscape. The analyzed film tells the story of the dancer Dora Vivacqua, an important woman for female liberation in Rio de Janeiro. And has a particular look on the Bay, housing and scene of the death of the protagonist. During the film narrative it is necessary to look not only at the landscape optics of the dominant culture, but also at the alternative landscape, described by Cosgrove, as well as a gender problem, where there is often the erasure of female narratives. Women are part of the culture excluded from the public landscape, since women's use of the landscape has long been the domestic landscape. What Luz del Fuego breaks dramatically, giving unexpected use to an island of Guanabara`s Bay in the 1960s. |
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A paisagem da Baía de Guanabara através do filme Luz Del FuegoBaía de Guanabara, Luz del Fuego, narrativa feminina, representaçãoGuanabara`s Bay, Luz del Fuego, female narrative, representationThe paper discusses the landscape of Guanabara`s Bay through David Neves' film, Luz del Fuego (1982). Starting from the understanding that the Bay conforms a collective memory space that occurs not only in the past, but also in the present, we seek to understand the current relationship of the population of Rio de Janeiro with the Bay. Denis Cosgrove (1989) assists us by identifying multiple types of symbolic landscapes within them: dominant culture landscape and alternative landscape. The analyzed film tells the story of the dancer Dora Vivacqua, an important woman for female liberation in Rio de Janeiro. And has a particular look on the Bay, housing and scene of the death of the protagonist. During the film narrative it is necessary to look not only at the landscape optics of the dominant culture, but also at the alternative landscape, described by Cosgrove, as well as a gender problem, where there is often the erasure of female narratives. Women are part of the culture excluded from the public landscape, since women's use of the landscape has long been the domestic landscape. What Luz del Fuego breaks dramatically, giving unexpected use to an island of Guanabara`s Bay in the 1960s. O trabalho discute a paisagem da Baía de Guanabara a partir do filme Luz del Fuego (1982), de David Neves. Partindo da compreensão que a Baía conforma um espaço de memória coletiva que não se dá apenas no tempo passado, mas também no tempo presente, buscamos compreender a atual relação da população fluminense com a Baía. Denis Cosgrove (1989) nos auxilia, identificando múltiplos tipos de paisagens simbólicas, dentro delas: paisagem da cultura dominante e paisagem alternativa. O filme analisado narra a história da dançarina Dora Vivacqua, importante mulher para a libertação feminina no Rio de Janeiro. E possui um olhar particular sobre a Baía, moradia e cenário da morte da protagonista. Durante a narrativa fílmica é necessário olhar não apenas sobre a ótica da paisagem da cultura dominante, mas também sobre a paisagem alternativa, descrita por Cosgrove, como também um problema de gênero, onde muitas vezes existe o apagamento de narrativas femininas. As mulheres fazem parte da cultura excluída da paisagem pública, já que o uso da paisagem pela mulher por muito tempo se deu pela paisagem doméstica. O que Luz del Fuego rompe drasticamente, dando um uso inesperado para uma ilha da Baía de Guanabara na década de 1960.Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2020-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/2937510.18830/issn.1679-0944.n24.2019.15Paranoá; Vol. 12 No. 24 (2019): Paranoá 24 - July/December - Cinema Urbana: Memories under Construction; 176-185Paranoá; v. 12 n. 24 (2019): Fluxo Contínuo - Julho/Dezembro; 176-1851679-09441677-7395reponame:P@ranoáinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29375/25389Copyright (c) 2019 Paranoá: cadernos de arquitetura e urbanismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBoy Oliveira, Bárbara2024-02-08T12:36:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29375Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/oaiparanoa@unb.br1679-09441677-7395opendoar:2024-02-08T12:36:02P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)false |
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