Translation teaching: Is there an effective methodology?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bessa, Cristiane Roscoe
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Horizontes de Linguística Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36680
Resumo: The aim of this paper is to analyze what is involved in the pedagogy of translation. A brief history of the formalization of translation and the question of whether translation is a science or an art are presented The next step is to examine the treatment given to the pedagogy of translation by different authors concerning the emphasis on the praxis or theory; process or product. The present paper also comments on the available support bibliography, possible procedures and the importance of a more wide ranging education.
id UNB-30_0fdb03d9136f8cd5d2400169d126e369
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36680
network_acronym_str UNB-30
network_name_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository_id_str
spelling Translation teaching: Is there an effective methodology?O ensino da tradução: Há uma metodologia eficaz?práticaprodutometodologiaprocedimentosempirismopracticemethodologyproductproceduresempiricismThe aim of this paper is to analyze what is involved in the pedagogy of translation. A brief history of the formalization of translation and the question of whether translation is a science or an art are presented The next step is to examine the treatment given to the pedagogy of translation by different authors concerning the emphasis on the praxis or theory; process or product. The present paper also comments on the available support bibliography, possible procedures and the importance of a more wide ranging education.O objetivo deste artigo é analisar a conjuntura que envolve a pedagogia da tradução. Apresenta-se um breve histórico da institucionalização da tradução e a contraposição: tradução como arte ou ciência. Examina-se, a seguir, o tratamento dispensado ao ensino da tradução, por diferentes autores, com relação à ênfase na teoria ou prática; processo ou produto. São tecidos, ainda, alguns comentários sobre a bibliografia de apoio disponível, possíveis procedimentos e, por fim, a importância de uma formação mais abrangente.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2003-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36680Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 2 No. 1 (2003); 117-128Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 2 n. 1 (2003); 117-1282237-09511677-9770reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36680/29010Copyright (c) 2021 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBessa, Cristiane Roscoe 2021-02-25T18:32:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36680Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:32.477216Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Translation teaching: Is there an effective methodology?
O ensino da tradução: Há uma metodologia eficaz?
title Translation teaching: Is there an effective methodology?
spellingShingle Translation teaching: Is there an effective methodology?
Bessa, Cristiane Roscoe
prática
produto
metodologia
procedimentos
empirismo
practice
methodology
product
procedures
empiricism
title_short Translation teaching: Is there an effective methodology?
title_full Translation teaching: Is there an effective methodology?
title_fullStr Translation teaching: Is there an effective methodology?
title_full_unstemmed Translation teaching: Is there an effective methodology?
title_sort Translation teaching: Is there an effective methodology?
author Bessa, Cristiane Roscoe
author_facet Bessa, Cristiane Roscoe
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bessa, Cristiane Roscoe
dc.subject.por.fl_str_mv prática
produto
metodologia
procedimentos
empirismo
practice
methodology
product
procedures
empiricism
topic prática
produto
metodologia
procedimentos
empirismo
practice
methodology
product
procedures
empiricism
description The aim of this paper is to analyze what is involved in the pedagogy of translation. A brief history of the formalization of translation and the question of whether translation is a science or an art are presented The next step is to examine the treatment given to the pedagogy of translation by different authors concerning the emphasis on the praxis or theory; process or product. The present paper also comments on the available support bibliography, possible procedures and the importance of a more wide ranging education.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36680
url https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36680
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36680/29010
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 2 No. 1 (2003); 117-128
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 2 n. 1 (2003); 117-128
2237-0951
1677-9770
reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
collection Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository.name.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv horizontesla@gmail.com
_version_ 1797051344720232448