Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851 |
Resumo: | "Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective. |
id |
UNB-32_0ff38416b3340ebfc22d76914cf8b01e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19851 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humanoDesenvolvimento HumanoOntologiaRelevância da CiênciaDesarrollo HumanoOntologíaRelevancia de la CienciaHuman DevelopmentOntologyRelevance of Science"Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective.La noción de “relevancia de la ciencia” es nuestro objeto en el presente ensayo. Proponemos que a partir de ella se pueden comprender las particulares conceptualizaciones acerca de las interconexiones entre educación, ciencia y sociedad. Partiendo de este principio, realizamos un ensayo con cuatro formas de relevancia: “Ciencia, consolidación institucional y dominio de la naturaleza”; “Ciencia y participación”; “Ciencia, una forma más de conocer el mundo, sin embargo peligrosa”; y “Ciencia y desarrollo humano”. Las tres primeras, a pesar de ser relativamente autónomas, constituyen un preludio para la cuarta, en la medida en que explicitan algunas de las más difundidas concepciones (y los problemas a ellas asociados) acerca de las relaciones entre educación, ciencia y sociedad. En la última parte, el asunto de la relación entre ciencia y desarrollo humano es abordado a partir de una perspectiva ontológica.La notion de “pertinence de la science” est notre objet dans cet essai. Nous faisons la proposition que l'on peut comprendre les conceptualisations particulières sur les interconnexions entre l'éducation, la science et la société. Partant de ce principe, nous répétons avec quatre formes de pertinence: “Science, consolidation institutionnelle et maîtrise de la nature”; "Science et participation"; "La science, un moyen de mieux connaître le monde, mais dangereux"; et "Science et développement humain". Les trois premiers, bien que relativement autonome, constituent un prélude à la quatrième, dans la mesure où expliquer certaines des conceptions les plus répandues (et ses problèmes associés) sur la relation entre l'éducation, la science et la société. Dans la dernière partie, la question de la relation entre la science et le développement humain est prise dans une perspective ontologique.A noção de “relevância da ciência” é nosso objeto no presente ensaio. Fazemos a proposição de que a partir dela pode-se compreender as particulares conceitualizações acerca das interconexões entre educação, ciência e sociedade. Partindo de tal princípio, ensaiamos com quatro formas de relevância: “Ciência, consolidação institucional e domínio da natureza”; “Ciência e participação”; “Ciência, uma forma a mais de conhecer o mundo, porém perigosa”; e “Ciência e Desenvolvimento Humano”. As três primeiras, apesar de relativamente autônomas, constituem-se de um prelúdio para quarta, na medida em que explicitam algumas das mais difundidas concepções (e seus problemas associados) acerca das relações entre educação, ciência e sociedade. Na última parte, a questão da relação entre ciência e desenvolvimento humano é tomada a partir de uma perspectiva ontológica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1985110.26512/lc.v25.2019.19851Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19851Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19851Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e198511981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/20568https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/31719Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamillo, JulianoMattos, Cristiano Rodrigues de2022-02-08T21:38:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19851Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:38:39Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano |
title |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano |
spellingShingle |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano Camillo, Juliano Desenvolvimento Humano Ontologia Relevância da Ciência Desarrollo Humano Ontología Relevancia de la Ciencia Human Development Ontology Relevance of Science |
title_short |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano |
title_full |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano |
title_fullStr |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano |
title_full_unstemmed |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano |
title_sort |
Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano |
author |
Camillo, Juliano |
author_facet |
Camillo, Juliano Mattos, Cristiano Rodrigues de |
author_role |
author |
author2 |
Mattos, Cristiano Rodrigues de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camillo, Juliano Mattos, Cristiano Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento Humano Ontologia Relevância da Ciência Desarrollo Humano Ontología Relevancia de la Ciencia Human Development Ontology Relevance of Science |
topic |
Desenvolvimento Humano Ontologia Relevância da Ciência Desarrollo Humano Ontología Relevancia de la Ciencia Human Development Ontology Relevance of Science |
description |
"Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851 10.26512/lc.v25.2019.19851 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.19851 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/20568 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/31719 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19851 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19851 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19851 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287302430720 |