Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camillo, Juliano
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mattos, Cristiano Rodrigues de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851
Resumo: "Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective.
id UNB-32_0ff38416b3340ebfc22d76914cf8b01e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19851
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humanoDesenvolvimento HumanoOntologiaRelevância da CiênciaDesarrollo HumanoOntologíaRelevancia de la CienciaHuman DevelopmentOntologyRelevance of Science"Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective.La noción de “relevancia de la ciencia” es nuestro objeto en el presente ensayo. Proponemos que a partir de ella se pueden comprender las particulares conceptualizaciones acerca de las interconexiones entre educación, ciencia y sociedad. Partiendo de este principio, realizamos un ensayo con cuatro formas de relevancia: “Ciencia, consolidación institucional y dominio de la naturaleza”; “Ciencia y participación”; “Ciencia, una forma más de conocer el mundo, sin embargo peligrosa”; y “Ciencia y desarrollo humano”. Las tres primeras, a pesar de ser relativamente autónomas, constituyen un preludio para la cuarta, en la medida en que explicitan algunas de las más difundidas concepciones (y los problemas a ellas asociados) acerca de las relaciones entre educación, ciencia y sociedad. En la última parte, el asunto de la relación entre ciencia y desarrollo humano es abordado a partir de una perspectiva ontológica.La notion de “pertinence de la science” est notre objet dans cet essai. Nous faisons la proposition que l'on peut comprendre les conceptualisations particulières sur les interconnexions entre l'éducation, la science et la société. Partant de ce principe, nous répétons avec quatre formes de pertinence: “Science, consolidation institutionnelle et maîtrise de la nature”; "Science et participation"; "La science, un moyen de mieux connaître le monde, mais dangereux"; et "Science et développement humain". Les trois premiers, bien que relativement autonome, constituent un prélude à la quatrième, dans la mesure où expliquer certaines des conceptions les plus répandues (et ses problèmes associés) sur la relation entre l'éducation, la science et la société. Dans la dernière partie, la question de la relation entre la science et le développement humain est prise dans une perspective ontologique.A noção de “relevância da ciência” é nosso objeto no presente ensaio. Fazemos a proposição de que a partir dela pode-se compreender as particulares conceitualizações acerca das interconexões entre educação, ciência e sociedade. Partindo de tal princípio, ensaiamos com quatro formas de relevância: “Ciência, consolidação institucional e domínio da natureza”; “Ciência e participação”; “Ciência, uma forma a mais de conhecer o mundo, porém perigosa”; e “Ciência e Desenvolvimento Humano”. As três primeiras, apesar de relativamente autônomas, constituem-se de um prelúdio para quarta, na medida em que explicitam algumas das mais difundidas concepções (e seus problemas associados) acerca das relações entre educação, ciência e sociedade. Na última parte, a questão da relação entre ciência e desenvolvimento humano é tomada a partir de uma perspectiva ontológica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1985110.26512/lc.v25.2019.19851Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19851Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19851Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e198511981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/20568https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/31719Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamillo, JulianoMattos, Cristiano Rodrigues de2022-02-08T21:38:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19851Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:38:39Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
title Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
spellingShingle Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
Camillo, Juliano
Desenvolvimento Humano
Ontologia
Relevância da Ciência
Desarrollo Humano
Ontología
Relevancia de la Ciencia
Human Development
Ontology
Relevance of Science
title_short Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
title_full Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
title_fullStr Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
title_full_unstemmed Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
title_sort Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano
author Camillo, Juliano
author_facet Camillo, Juliano
Mattos, Cristiano Rodrigues de
author_role author
author2 Mattos, Cristiano Rodrigues de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camillo, Juliano
Mattos, Cristiano Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento Humano
Ontologia
Relevância da Ciência
Desarrollo Humano
Ontología
Relevancia de la Ciencia
Human Development
Ontology
Relevance of Science
topic Desenvolvimento Humano
Ontologia
Relevância da Ciência
Desarrollo Humano
Ontología
Relevancia de la Ciencia
Human Development
Ontology
Relevance of Science
description "Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851
10.26512/lc.v25.2019.19851
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.19851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/20568
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19851/31719
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19851
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19851
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19851
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287302430720