The construction of teacher identity in technological higher education: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fossatti, Paulo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Trevisan, Suzana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4337
Resumo: This qualitative case study aims at understanding the process of constructing a teacher’s identity by professors in higher education in technology. The theoretical framework is based primarily on Tardif, Freire, Cunha, Pimenta and Frankl. The objects are professors in higher technological education courses. The instruments used for data collection are: observation, questionnaires and semi-structured interviews. Bardin’s technique of content analysis resulted in six categories: scientific knowledge; professional know-how; empirical-pedagogical knowledge; knowledge of humanization; existential gains and the administration of chronological time. A proposal of training demands is presented.
id UNB-32_1477dc246742a0dd29ffc52adb280742
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4337
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The construction of teacher identity in technological higher education: a case studyLa construcción de la identidad docente en la educación superior tecnológica: un estudio de casoA construção da identidade docente na educação superior tecnológica: um estudo de casoIdentidade docenteEnsino superior tecnológicoSaberes docentesIdentidad docenteEducación superior tecnológicaConocimiento de docentesTeacher identityHigher education in technologyTeachers’ knowledgeThis qualitative case study aims at understanding the process of constructing a teacher’s identity by professors in higher education in technology. The theoretical framework is based primarily on Tardif, Freire, Cunha, Pimenta and Frankl. The objects are professors in higher technological education courses. The instruments used for data collection are: observation, questionnaires and semi-structured interviews. Bardin’s technique of content analysis resulted in six categories: scientific knowledge; professional know-how; empirical-pedagogical knowledge; knowledge of humanization; existential gains and the administration of chronological time. A proposal of training demands is presented.Se trata de una investigación cualitativa: un estudio de caso. Tiene como objetivo el proceso de construcción de la identidad docente de los profesores de educación superior tecnológica. El marco teórico se basa principalmente en Tardif Freire, Cunha, Pimenta y Frankl. Los sujetos son profesores de cursos superiores tecnológicos. Los instrumentos utilizados para la recopilación de datos son: observación, cuestionario y entrevistas semiestructuradas. La técnica de análisis de contenido de Bardin resultó en seis categorías: conocimiento científico; conocimiento profesional; conocimiento empírico-pedagógico; conocimiento de humanización; ganancias existenciales y la administración del tiempo cronológico. Se presenta una propuesta de demandas de formación.Trata-se de pesquisa qualitativa, estudo de caso. Objetiva compreender o processo de construção da identidade docente dos professores do ensino superior tecnológico. O referencial teórico baseia-se, prioritariamente, em Tardif, Freire, Cunha, Pimenta e Frankl. Os sujeitos são professores dos cursos superiores tecnológicos. Os instrumentos utilizados para a coleta de dados são: observação, questionário e entrevista semiestruturada. A técnica de análise de conteúdo de Bardin resultou em seis categorias: saber científico; saber-fazer profissional; saber empírico-pedagógico; saber da humanização; ganhos existenciais e a administração do tempo cronológico. Apresenta-se uma proposta de demandas formativas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/433710.26512/lc.v20i42.4337Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 443-460Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 443-460Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 443-4601981-04311516-489610.26512/lc.v20i42reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4337/3963Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFossatti, PauloTrevisan, Suzana2022-01-13T00:16:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4337Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:16:10Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
La construcción de la identidad docente en la educación superior tecnológica: un estudio de caso
A construção da identidade docente na educação superior tecnológica: um estudo de caso
title The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
spellingShingle The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
Fossatti, Paulo
Identidade docente
Ensino superior tecnológico
Saberes docentes
Identidad docente
Educación superior tecnológica
Conocimiento de docentes
Teacher identity
Higher education in technology
Teachers’ knowledge
title_short The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
title_full The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
title_fullStr The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
title_full_unstemmed The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
title_sort The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
author Fossatti, Paulo
author_facet Fossatti, Paulo
Trevisan, Suzana
author_role author
author2 Trevisan, Suzana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fossatti, Paulo
Trevisan, Suzana
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade docente
Ensino superior tecnológico
Saberes docentes
Identidad docente
Educación superior tecnológica
Conocimiento de docentes
Teacher identity
Higher education in technology
Teachers’ knowledge
topic Identidade docente
Ensino superior tecnológico
Saberes docentes
Identidad docente
Educación superior tecnológica
Conocimiento de docentes
Teacher identity
Higher education in technology
Teachers’ knowledge
description This qualitative case study aims at understanding the process of constructing a teacher’s identity by professors in higher education in technology. The theoretical framework is based primarily on Tardif, Freire, Cunha, Pimenta and Frankl. The objects are professors in higher technological education courses. The instruments used for data collection are: observation, questionnaires and semi-structured interviews. Bardin’s technique of content analysis resulted in six categories: scientific knowledge; professional know-how; empirical-pedagogical knowledge; knowledge of humanization; existential gains and the administration of chronological time. A proposal of training demands is presented.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4337
10.26512/lc.v20i42.4337
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4337
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i42.4337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4337/3963
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 443-460
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 443-460
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 443-460
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i42
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286319915008