Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8223 |
Resumo: | In this article, we aim to analyze the use of the instrument - mediated narrative interview in research on teacher identity in two contexts: PIBID - Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching and Education of Youths and Adults. Therefore, we use the thematic dialogical analysis to analyze a master's dissertation, two articles and a research report. The use of the instrument-mediated narrative interview has favored the construction of investigative contexts that provoke the self-talk through the interviewee's interaction with an object that is referred toits history. In the case of research on teacher identity, the use of instruments has favored the positioning of the person as teacher. |
id |
UNB-32_46aeaa5617d31ab240e5437f4491bd3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8223 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docenteEntrevista narrativa mediadaInstrumentosIdentidade docenteEntrevista narrativa mediada. Instrumentos. Identidad docente.Mediated narrative interview. Instruments. Teacher identity.In this article, we aim to analyze the use of the instrument - mediated narrative interview in research on teacher identity in two contexts: PIBID - Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching and Education of Youths and Adults. Therefore, we use the thematic dialogical analysis to analyze a master's dissertation, two articles and a research report. The use of the instrument-mediated narrative interview has favored the construction of investigative contexts that provoke the self-talk through the interviewee's interaction with an object that is referred toits history. In the case of research on teacher identity, the use of instruments has favored the positioning of the person as teacher.En este artículo, tenemos como objetivo analizar el uso de la entrevista narrativa mediada por instrumentos en investigaciones sobre la identidad docente en dos contextos: PIBID - Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia y Educación de Jóvenes y Adultos. Para ello, usamos el análisis temático dialógico para analizar una disertación de maestría, dos artículos y un informe de investigación. El uso de la entrevista narrativa mediada por instrumentos ha favorecido la construcción de contextos investigativos que provocan el hablar de sí por medio de la interacción del / la entrevistado/a con un objeto que se remite a su historia. En el caso de las investigaciones sobre la identidad docente, el uso de instrumentos ha favorecido el posicionamiento de la persona como profesor / a.Neste artigo, temos o objetivo de analisar o uso da entrevista narrativa mediada por instrumentos em pesquisas sobre a identidade docente em dois contextos: PIBID - Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência e Educação de Jovens e Adultos. Para tanto, usamos a análise temática dialógica para analisar uma dissertação de mestrado, dois artigos e um relatório de pesquisa. O uso da entrevista narrativa mediada por instrumentos tem favorecido a construção de contextos investigativos que provocam o falar de si por meio da interação do/a entrevistado/a com um objeto que se remete à sua história. No caso das pesquisas sobre a identidade docente, o uso de instrumentos tem favorecido o posicionamento da pessoa como professor/a.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/822310.26512/lc.v23i51.8223Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 268-289Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 268-289Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 268-2891981-04311516-489610.26512/lc.v23i51reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8223/6736Copyright (c) 2018 LChttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaixeta, Juliana EugêniaSilva, Delano Moody Simões daLima, Lídia Moreira deAlves, Euler Brennequer Santos2021-09-14T22:59:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8223Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-14T22:59:18Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente |
title |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente |
spellingShingle |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente Caixeta, Juliana Eugênia Entrevista narrativa mediada Instrumentos Identidade docente Entrevista narrativa mediada. Instrumentos. Identidad docente. Mediated narrative interview. Instruments. Teacher identity. |
title_short |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente |
title_full |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente |
title_fullStr |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente |
title_full_unstemmed |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente |
title_sort |
Entrevistas narrativas mediadas por instrumentos: investigações sobre a identidade docente |
author |
Caixeta, Juliana Eugênia |
author_facet |
Caixeta, Juliana Eugênia Silva, Delano Moody Simões da Lima, Lídia Moreira de Alves, Euler Brennequer Santos |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Delano Moody Simões da Lima, Lídia Moreira de Alves, Euler Brennequer Santos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caixeta, Juliana Eugênia Silva, Delano Moody Simões da Lima, Lídia Moreira de Alves, Euler Brennequer Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Entrevista narrativa mediada Instrumentos Identidade docente Entrevista narrativa mediada. Instrumentos. Identidad docente. Mediated narrative interview. Instruments. Teacher identity. |
topic |
Entrevista narrativa mediada Instrumentos Identidade docente Entrevista narrativa mediada. Instrumentos. Identidad docente. Mediated narrative interview. Instruments. Teacher identity. |
description |
In this article, we aim to analyze the use of the instrument - mediated narrative interview in research on teacher identity in two contexts: PIBID - Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching and Education of Youths and Adults. Therefore, we use the thematic dialogical analysis to analyze a master's dissertation, two articles and a research report. The use of the instrument-mediated narrative interview has favored the construction of investigative contexts that provoke the self-talk through the interviewee's interaction with an object that is referred toits history. In the case of research on teacher identity, the use of instruments has favored the positioning of the person as teacher. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-02-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8223 10.26512/lc.v23i51.8223 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8223 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v23i51.8223 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8223/6736 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 LC http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 LC http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 268-289 Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 268-289 Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 268-289 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v23i51 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286863077376 |