The baby interrogates sociology of childhood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Abramowicz, Anete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4254
Resumo: The aim of this article is to constitute theoretically the category “baby” within the Sociology of Childhood, as Chris Jenks did in 1982, for the child, initially in his text “Constituting the child.” From a study based on the contributions of genealogy (as proposed by Foucault), we discuss the use of concepts and methodologies, proposed by the Sociology of Childhood for the study of babies, such as the concepts of childhood, generation and peer cultures. Based on an analysis of the theoretical and bibliographical production of English-language authors in Sociology of Childhood, we emphasize the need to constitute the baby theoretically as a concept and independent analytical category.
id UNB-32_50eb5d01431ff022cfaa81f8970ce2ec
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4254
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The baby interrogates sociology of childhoodLos bebés interrogan la sociología de la infanciaO bebê interroga a sociologia da infânciaBebêDiferençaSingularidadeSociologia da infânciaMetodologia de pesquisaBabyDifferenceSingularitySociology of ChildhoodResearch MethodologyBebéDiferenciaSingularidadSociología de la InfanciaMetodología de la InvestigaciónThe aim of this article is to constitute theoretically the category “baby” within the Sociology of Childhood, as Chris Jenks did in 1982, for the child, initially in his text “Constituting the child.” From a study based on the contributions of genealogy (as proposed by Foucault), we discuss the use of concepts and methodologies, proposed by the Sociology of Childhood for the study of babies, such as the concepts of childhood, generation and peer cultures. Based on an analysis of the theoretical and bibliographical production of English-language authors in Sociology of Childhood, we emphasize the need to constitute the baby theoretically as a concept and independent analytical category.Este artículo tiene por objetivo constituir teóricamente la categoría bebé en el interior de la Sociología de la Infancia, tal como lo hizo Chris Jenks, en 1982, con relación al niño, en su texto “Constituyendo el niño”. Desde una investigación que se fundamenta en las contribuciones de la genealogía (así como se propuso hacer Foucault), problematizamos la utilización de los conceptos y metodologías para el estudio de los bebés propuestos por la Sociología de la Infancia, son ellos: los conceptos de infancia, generación y la cultura de iguales. Y desde el análisis de la producción teórica y bibliográfica de los autores de la Sociología de la Infancia de la lengua inglesa, señalamos la necesidad de que el bebé sea constituido teóricamente como un concepto y como una categoría analítica independiente.Este artigo tem como objetivo constituir teoricamente a categoria bebê, no interior da sociologia da infância, tal como o fez Chris Jenks, em 1982, em relação à criança, a partir de seu texto “Constituindo a criança”. A partir de uma pesquisa fundamentada nos aportes da genealogia (tal como proposta por Foucault), problematizamos a utilização de conceitos e metodologias para o estudo dos bebês, propostos pela sociologia da infância tais como os conceitos de infância, geração, e culturas de pares e a partir da análise da produção teórica e bibliográfica de autores da sociologia da infância de língua inglesa, ressaltamos a necessidade de constituirmos teoricamente o bebê como um conceito e uma categoria analítica independente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/425410.26512/lc.v20i41.4254Linhas Críticas; Vol. 20 No. 41 (2014): Estudos da Infância; 43-61Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 41 (2014): Estudos da Infância; 43-61Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 41 (2014): Estudos da Infância; 43-611981-04311516-489610.26512/lc.v20i41reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4254/3893Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTebet, Gabriela Guarnieri de CamposAbramowicz, Anete2022-01-13T13:59:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4254Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T13:59:02Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The baby interrogates sociology of childhood
Los bebés interrogan la sociología de la infancia
O bebê interroga a sociologia da infância
title The baby interrogates sociology of childhood
spellingShingle The baby interrogates sociology of childhood
Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos
Bebê
Diferença
Singularidade
Sociologia da infância
Metodologia de pesquisa
Baby
Difference
Singularity
Sociology of Childhood
Research Methodology
Bebé
Diferencia
Singularidad
Sociología de la Infancia
Metodología de la Investigación
title_short The baby interrogates sociology of childhood
title_full The baby interrogates sociology of childhood
title_fullStr The baby interrogates sociology of childhood
title_full_unstemmed The baby interrogates sociology of childhood
title_sort The baby interrogates sociology of childhood
author Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos
author_facet Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos
Abramowicz, Anete
author_role author
author2 Abramowicz, Anete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tebet, Gabriela Guarnieri de Campos
Abramowicz, Anete
dc.subject.por.fl_str_mv Bebê
Diferença
Singularidade
Sociologia da infância
Metodologia de pesquisa
Baby
Difference
Singularity
Sociology of Childhood
Research Methodology
Bebé
Diferencia
Singularidad
Sociología de la Infancia
Metodología de la Investigación
topic Bebê
Diferença
Singularidade
Sociologia da infância
Metodologia de pesquisa
Baby
Difference
Singularity
Sociology of Childhood
Research Methodology
Bebé
Diferencia
Singularidad
Sociología de la Infancia
Metodología de la Investigación
description The aim of this article is to constitute theoretically the category “baby” within the Sociology of Childhood, as Chris Jenks did in 1982, for the child, initially in his text “Constituting the child.” From a study based on the contributions of genealogy (as proposed by Foucault), we discuss the use of concepts and methodologies, proposed by the Sociology of Childhood for the study of babies, such as the concepts of childhood, generation and peer cultures. Based on an analysis of the theoretical and bibliographical production of English-language authors in Sociology of Childhood, we emphasize the need to constitute the baby theoretically as a concept and independent analytical category.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4254
10.26512/lc.v20i41.4254
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4254
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i41.4254
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4254/3893
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 41 (2014): Estudos da Infância; 43-61
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 41 (2014): Estudos da Infância; 43-61
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 41 (2014): Estudos da Infância; 43-61
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i41
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286276923392