The congado goes to school and the school goes to congado
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32292 |
Resumo: | In this article we present aspects that are linked to a unique experience involving the congado and the school. The experience takes place at the Ouro Preto Association of Parents and Friends of the Exceptional Children, where a group of congado emerged as part of a pedagogical project and established itself as an element of worship to Nossa Senhora do Rosário. We analyzed this experience through a case study that sought to characterize the congado in Ouro Preto, its emergence within the school and its pedagogical developments. We seek to highlight the uniqueness of this experience by demonstrating how it is related to the dynamics of a city where black culture manifests itself with intensity. |
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The congado goes to school and the school goes to congadoEl congado va a la escuela y la escuela va al congadoO congado vai para a escola e a escola vai para o congadoCongadoCultura NegraEducação EspecialCongadoCultura NegraEducación EspecialCongadoBlack CultureSpecial EducationIn this article we present aspects that are linked to a unique experience involving the congado and the school. The experience takes place at the Ouro Preto Association of Parents and Friends of the Exceptional Children, where a group of congado emerged as part of a pedagogical project and established itself as an element of worship to Nossa Senhora do Rosário. We analyzed this experience through a case study that sought to characterize the congado in Ouro Preto, its emergence within the school and its pedagogical developments. We seek to highlight the uniqueness of this experience by demonstrating how it is related to the dynamics of a city where black culture manifests itself with intensity.En este artículo presentamos aspectos relacionados con una experiencia única que involucra al congado y la escuela. La experiencia ocurre en la Asociación de Padres y Amigos de los Excepicionales de los Ouro Preto, donde un grupo de congados surgió como parte de un proyecto pedagógico y se estableció como un elemento de culto a Nossa Senhora do Rosário. Analizamos esta experiencia a través de un estudio de caso que buscaba caracterizar el congado en Ouro Preto, su surgimiento dentro de la escuela y sus desarrollos pedagógicos. Buscamos resaltar la singularidad de esta experiencia demostrando cómo se relaciona con la dinámica de una ciudad donde la cultura negra se manifiesta con intensidad.Dans cet article nous présentons les aspects liés à une expérience unique impliquant le congado et l'école. L'expérience se déroule à l'Association des Parents et Amis des Personnes Handicapées d'Ouro Preto/MG, où un groupe de congado a émergé dans le cadre d'un projet pédagogique et s'est imposé comme un élément de culte à Nossa Senhora do Rosário. Nous avons analysé cette expérience à travers une étude de cas qui a cherché à caractériser le congado dans la ville d'Ouro Preto, son émergence au sein de l'école et ses évolutions pédagogiques. Nous cherchons à mettre en évidence le caractère unique de cette expérience démontrant comment elle est liée à la dynamique d'une ville où la culture noire se manifeste avec intensité.Nesse artigo apresentamos aspectos ligados à uma experiência singular envolvendo o congado e a escola que ocorre na Associação dos Pais e Amigos dos Excepcionais de Ouro Preto (APAE-OP), onde surgiu um grupo de congado como parte de um projeto pedagógico e se firmou como elemento de culto à Nossa Senhora do Rosário. Analisamos essa experiência através de um estudo de caso que procurou caracterizar o congado em Ouro Preto, sua emergência dentro da escola e seus desdobramentos pedagógicos. Procuramos destacar a singularidade dessa experiência demonstrando como ela está relacionada com a dinâmica de uma cidade onde a cultura negra se manifesta com intensidade.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3229210.26512/lc.v26.2020.32292Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e32292Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e32292Linhas Críticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e322921981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32292/27880https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32292/32341Copyright (c) 2020 Marcus Vinícius Fonseca, Fabiana Siqueira Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Marcus ViníciusSiqueira Silva, Fabiana2022-02-09T11:17:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32292Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:17:26Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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