Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boeing, Flávia Tocci
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Machado, Patrícia Fernandes Lootens, Klautau-Guimarães, Maria de Nazaré
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527
Resumo: The aim of this study was to investigate a mechanism for the interpretation of meanings for media texts on science and technology themes. For this, we rely on the Social Representation Theory in conjunction with Discursive Textual Analysis. The results point to a greater representativeness of the diffusion-type communicative modality. Five explanatory categories emerged for the twins’ phenomenon, the hypotheses are: the fertility water, Nazi, genes, divinity and environmental. The gene hypothesis being defined as themata and its subcategorizations as anchoring elements, mutation linked to P53, founder effect, consanguineous relationships, defined as anchoring element.
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spelling Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido GodóiEducación científica y medios: difusión del fenómeno del hermanamiento en Cândido GodóiEducação científica e mídia: difusão do fenômeno da gemelaridade em Cândido GodóiEnseñanza de las cienciasGemelos de Cândido GodóiRepresentaciones SocialesScience EducationTwins of Cândido GodóiSocial RepresentationsEducação científicaGêmeos de Cândido GodóiRepresentações SociaisThe aim of this study was to investigate a mechanism for the interpretation of meanings for media texts on science and technology themes. For this, we rely on the Social Representation Theory in conjunction with Discursive Textual Analysis. The results point to a greater representativeness of the diffusion-type communicative modality. Five explanatory categories emerged for the twins’ phenomenon, the hypotheses are: the fertility water, Nazi, genes, divinity and environmental. The gene hypothesis being defined as themata and its subcategorizations as anchoring elements, mutation linked to P53, founder effect, consanguineous relationships, defined as anchoring element.El objetivo de este estudio fue investigar un mecanismo de interpretación de significados para textos mediáticos sobre temas de ciencia y tecnología. Para ello, nos apoyamos en la Teoría de las Representaciones Sociales de acuerdo con la técnica del Análisis Textual Discursivo. Los resultados apuntan a una mayor representación de la modalidad comunicativa de tipo difusión, emergiendo cinco categorías explicativas del fenómeno de los gemelos, hipótesis de la fertilidad del agua; nazi, genes, de la divinidad y ambiental. La hipótesis del gen se define como themata y sus subcategorizaciones, mutación ligada a P53, efecto fundador, relaciones consanguíneas, se definen como elementos de anclaje.O objetivo deste estudo foi investigar um mecanismo de interpretação de significados para textos midiáticos sobre temas de ciência e tecnologia. Para isto, apoiamo-nos na Teoria das Representações Sociais em articulação com a Análise Textual Discursiva. Os resultados apontam para uma maior representatividade da modalidade comunicativa do tipo difusão. Emergiram cinco categorias explicativas para o fenômeno dos gêmeos, hipóteses a saber: da água da fertilidade; nazista; dos genes; da divindade; e ambiental. A hipótese do gene foi definida como themata e suas subcategorizações, mutação ligada à P53, efeito fundador, relações consanguíneas, definidas como elementos de ancoragem.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4152710.26512/lc28202241527Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41527Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41527Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e415271981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527/33338https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527/33339Copyright (c) 2022 Flávia Tocci Boeing, Patrícia Fernandes Lootens Machado, Maria de Nazaré Klautau-Guimarãeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoeing, Flávia TocciMachado, Patrícia Fernandes LootensKlautau-Guimarães, Maria de Nazaré2022-06-01T15:40:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41527Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-06-01T15:40:11Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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