Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527 |
Resumo: | The aim of this study was to investigate a mechanism for the interpretation of meanings for media texts on science and technology themes. For this, we rely on the Social Representation Theory in conjunction with Discursive Textual Analysis. The results point to a greater representativeness of the diffusion-type communicative modality. Five explanatory categories emerged for the twins’ phenomenon, the hypotheses are: the fertility water, Nazi, genes, divinity and environmental. The gene hypothesis being defined as themata and its subcategorizations as anchoring elements, mutation linked to P53, founder effect, consanguineous relationships, defined as anchoring element. |
id |
UNB-32_87a657976a85731e479aa976780b2fec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41527 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido GodóiEducación científica y medios: difusión del fenómeno del hermanamiento en Cândido GodóiEducação científica e mídia: difusão do fenômeno da gemelaridade em Cândido GodóiEnseñanza de las cienciasGemelos de Cândido GodóiRepresentaciones SocialesScience EducationTwins of Cândido GodóiSocial RepresentationsEducação científicaGêmeos de Cândido GodóiRepresentações SociaisThe aim of this study was to investigate a mechanism for the interpretation of meanings for media texts on science and technology themes. For this, we rely on the Social Representation Theory in conjunction with Discursive Textual Analysis. The results point to a greater representativeness of the diffusion-type communicative modality. Five explanatory categories emerged for the twins’ phenomenon, the hypotheses are: the fertility water, Nazi, genes, divinity and environmental. The gene hypothesis being defined as themata and its subcategorizations as anchoring elements, mutation linked to P53, founder effect, consanguineous relationships, defined as anchoring element.El objetivo de este estudio fue investigar un mecanismo de interpretación de significados para textos mediáticos sobre temas de ciencia y tecnología. Para ello, nos apoyamos en la Teoría de las Representaciones Sociales de acuerdo con la técnica del Análisis Textual Discursivo. Los resultados apuntan a una mayor representación de la modalidad comunicativa de tipo difusión, emergiendo cinco categorías explicativas del fenómeno de los gemelos, hipótesis de la fertilidad del agua; nazi, genes, de la divinidad y ambiental. La hipótesis del gen se define como themata y sus subcategorizaciones, mutación ligada a P53, efecto fundador, relaciones consanguíneas, se definen como elementos de anclaje.O objetivo deste estudo foi investigar um mecanismo de interpretação de significados para textos midiáticos sobre temas de ciência e tecnologia. Para isto, apoiamo-nos na Teoria das Representações Sociais em articulação com a Análise Textual Discursiva. Os resultados apontam para uma maior representatividade da modalidade comunicativa do tipo difusão. Emergiram cinco categorias explicativas para o fenômeno dos gêmeos, hipóteses a saber: da água da fertilidade; nazista; dos genes; da divindade; e ambiental. A hipótese do gene foi definida como themata e suas subcategorizações, mutação ligada à P53, efeito fundador, relações consanguíneas, definidas como elementos de ancoragem.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4152710.26512/lc28202241527Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41527Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41527Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e415271981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527/33338https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527/33339Copyright (c) 2022 Flávia Tocci Boeing, Patrícia Fernandes Lootens Machado, Maria de Nazaré Klautau-Guimarãeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoeing, Flávia TocciMachado, Patrícia Fernandes LootensKlautau-Guimarães, Maria de Nazaré2022-06-01T15:40:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41527Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-06-01T15:40:11Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói Educación científica y medios: difusión del fenómeno del hermanamiento en Cândido Godói Educação científica e mídia: difusão do fenômeno da gemelaridade em Cândido Godói |
title |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói |
spellingShingle |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói Boeing, Flávia Tocci Enseñanza de las ciencias Gemelos de Cândido Godói Representaciones Sociales Science Education Twins of Cândido Godói Social Representations Educação científica Gêmeos de Cândido Godói Representações Sociais |
title_short |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói |
title_full |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói |
title_fullStr |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói |
title_full_unstemmed |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói |
title_sort |
Science education and media: the diffusion of the twinning phenomenon in Cândido Godói |
author |
Boeing, Flávia Tocci |
author_facet |
Boeing, Flávia Tocci Machado, Patrícia Fernandes Lootens Klautau-Guimarães, Maria de Nazaré |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Patrícia Fernandes Lootens Klautau-Guimarães, Maria de Nazaré |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boeing, Flávia Tocci Machado, Patrícia Fernandes Lootens Klautau-Guimarães, Maria de Nazaré |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñanza de las ciencias Gemelos de Cândido Godói Representaciones Sociales Science Education Twins of Cândido Godói Social Representations Educação científica Gêmeos de Cândido Godói Representações Sociais |
topic |
Enseñanza de las ciencias Gemelos de Cândido Godói Representaciones Sociales Science Education Twins of Cândido Godói Social Representations Educação científica Gêmeos de Cândido Godói Representações Sociais |
description |
The aim of this study was to investigate a mechanism for the interpretation of meanings for media texts on science and technology themes. For this, we rely on the Social Representation Theory in conjunction with Discursive Textual Analysis. The results point to a greater representativeness of the diffusion-type communicative modality. Five explanatory categories emerged for the twins’ phenomenon, the hypotheses are: the fertility water, Nazi, genes, divinity and environmental. The gene hypothesis being defined as themata and its subcategorizations as anchoring elements, mutation linked to P53, founder effect, consanguineous relationships, defined as anchoring element. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527 10.26512/lc28202241527 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc28202241527 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527/33338 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41527/33339 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41527 Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41527 Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e41527 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v28i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288559673344 |