The incalibrable socio-emotional competence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Guilherme Augusto Rezende
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Macedo, Elizabeth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582
Resumo: In this text, the authors discuss the notion of socio-emotional competence in light of the idea, constructed with Derrida, that education is a response to the call of otherness. Starting with the BNCC and political documents drawn up by multilateral bodies - such as the OECD and the UN / World Bank - the authors argue that a rhetoric is underway that subjects education to economic language and systemic models. Highlighting the example of a project under development with in-service teachers in four Brazilian cities, the authors defend the need for and urgency of situated public policies centered on the school experience as well as on the interrelationalities that occur there.
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spelling The incalibrable socio-emotional competenceLa incalibrada competencia socioemocionalLa compétence socio-émotionnelle incalibrableA incalibrável competência socioemocionalCurrículoPolíticas públicasNeoliberalismoCompetência socioemocionalIn this text, the authors discuss the notion of socio-emotional competence in light of the idea, constructed with Derrida, that education is a response to the call of otherness. Starting with the BNCC and political documents drawn up by multilateral bodies - such as the OECD and the UN / World Bank - the authors argue that a rhetoric is underway that subjects education to economic language and systemic models. Highlighting the example of a project under development with in-service teachers in four Brazilian cities, the authors defend the need for and urgency of situated public policies centered on the school experience as well as on the interrelationalities that occur there.En este texto, los autores discuten la noción de competencia socioemocional a la luz de la idea, construida con Derrida, de que la educación es una respuesta a la llamada de la otredad. Comenzando con el BNCC y los documentos políticos elaborados por organismos multilaterales, como la OCDE y el Banco Mundial / ONU, los autores argumentan que hay una retórica en curso que somete la educación al lenguaje económico y los modelos sistémicos. Destacando el ejemplo de un proyecto en desarrollo con maestros en servicio en cuatro ciudades brasileñas, los autores defienden la necesidad y la urgencia de políticas públicas situadas centradas en la experiencia escolar, así como en las interrelaciones que ocurren allí.Dans ce texte, les auteurs discutent de la notion de compétence socio-émotionnelle à la lumière de l'idée, construite avec Derrida, que l'éducation est une réponse à l'appel de l'altérité. En commençant par la BNCC et les documents politiques élaborés par des organismes multilatéraux - tels que l'OCDE et la Banque mondiale / ONU -, les auteurs affirment qu'une rhétorique est en cours pour soumettre l'éducation à des modèles linguistiques et systémiques. Soulignant l'exemple d'un projet en cours de développement avec des enseignants en poste dans quatre villes brésiliennes, les auteurs défendent la nécessité et l'urgence de politiques publiques localisées centrées sur l'expérience scolaire ainsi que sur les interrelations qui s'y produisent.Neste texto, os autores discutem a noção de competência socioemocional a luz da ideia, construída com Derrida, de que a educação é uma resposta ao chamado da alteridade. Partindo da BNCC e de documentos políticos exarados por organismos multilateriais - como OCDE e ONU/Banco Mundial -, os autores argumentam que está em curso uma atualização de uma retórica que submete a educação à linguagem econômica e a modelos sistêmicos. Trazendo o exemplo de projeto em desenvolvimento junto a professores de redes de ensino em quatro cidades brasileiras, os autores defendem a necessidade e a urgência de políticas públicas situadas, centradas na experiência escolar e nas interrelações que aí ocorrem.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2458210.26512/lc.v25.2019.24582Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24582Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e24582Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e245821981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/22265https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/31846Copyright (c) 2019 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Guilherme Augusto RezendeMacedo, Elizabeth2022-02-08T22:00:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24582Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T22:00:02Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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