Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Douglas Emiliano
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949
Resumo: The article problematizes the political emancipation of children. Having been conceived under the essentialist inspiration of psychology, it focused the school on The Child. The article is inserted in Psychoanalysis and Education and has as concepts: subject of the unconscious; transference; (dis)identification; and work via di porre. It is argued that the emancipation of students does not occur without transferential identification with teachers, positioning them in the place of the ego-ideal. It is concluded that thankful to this, students acquire symbolic traits that enrich their ego-Ideal, just as, grateful to the disidentification with the master, students subjectivize school knowledge.
id UNB-32_d45f5297cadb2096a97d2ffaaf28b0f7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42949
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?Escuela centrada en El niño: ¿pueden los alumnos identificarse con los profesores?Escola centrada n’A criança: ainda é possível aos alunos identificar-se com professores?Psicanálise e EducaçãoSujeito do inconscienteTransferênciaTransmissão simbólicaIdentificaçãoPsicoanálisis y EducaciónSujeto del inconscienteTransferenciaTransmisión simbólicaIdentificaciónPsychoanalysis and EducationSubject of the unconsciousTransferenceSymbolic transmissionIdentificationPsicanálise e Educação. Sujeito do inconsciente. Transferência. Transmissão simbólica. Identificação.The article problematizes the political emancipation of children. Having been conceived under the essentialist inspiration of psychology, it focused the school on The Child. The article is inserted in Psychoanalysis and Education and has as concepts: subject of the unconscious; transference; (dis)identification; and work via di porre. It is argued that the emancipation of students does not occur without transferential identification with teachers, positioning them in the place of the ego-ideal. It is concluded that thankful to this, students acquire symbolic traits that enrich their ego-Ideal, just as, grateful to the disidentification with the master, students subjectivize school knowledge.El artículo problematiza la emancipación política de los niños. Habiendo sido concebida esta bajo la inspiración de la psicología, ella centró a la escuela en El niño. El artículo se inscribe en el campo Psicoanálisis y Educación y tiene como conceptos: sujeto del inconsciente; transferencia; (des)identificación; y trabajo via di porre. Se sostiene que la emancipación de los alumnos no ocurre sin que ellos se identifiquen con profesores, poniéndolos en el lugar de Ideal-del-yo. Se concluye que, gracias a la identificación, los alumnos adquieren rasgos simbólicos que enriquecen su Ideal-del-yo, así como, gracias a la desidentificación al maestro, los alumnos subjetivan los conocimientos escolares.O artigo problematiza a emancipação política das crianças. Tendo esta sido concebida sob a inspiração essencialista da psicologia, ela centrou a escola em A criança. O artigo se inscreve no campo Psicanálise e Educação e tem, como conceitos centrais, sujeito do inconsciente; transferência; (des)identificação; e trabalho via di porre. Sustenta-se que a emancipação dos alunos não ocorre sem que, transferencialmente, eles se identifiquem aos professores, posicionando-os no lugar de Ideal-do-eu. Conclui-se que, graças à identificação, os alunos adquirem traços simbólicos que enriquecem seu Ideal-do-eu, assim como, graças à desidentificação ao mestre, os alunos subjetivam os conhecimentos escolares.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4294910.26512/lc28202242949Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e42949Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e42949Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e429491981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/33757https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/33758https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/34340https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/34341Copyright (c) 2022 Douglas Emiliano Batistahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Douglas Emiliano2022-08-17T12:10:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42949Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-17T12:10:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
Escuela centrada en El niño: ¿pueden los alumnos identificarse con los profesores?
Escola centrada n’A criança: ainda é possível aos alunos identificar-se com professores?
title Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
spellingShingle Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
Batista, Douglas Emiliano
Psicanálise e Educação
Sujeito do inconsciente
Transferência
Transmissão simbólica
Identificação
Psicoanálisis y Educación
Sujeto del inconsciente
Transferencia
Transmisión simbólica
Identificación
Psychoanalysis and Education
Subject of the unconscious
Transference
Symbolic transmission
Identification
Psicanálise e Educação. Sujeito do inconsciente. Transferência. Transmissão simbólica. Identificação.
title_short Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
title_full Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
title_fullStr Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
title_full_unstemmed Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
title_sort Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
author Batista, Douglas Emiliano
author_facet Batista, Douglas Emiliano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Douglas Emiliano
dc.subject.por.fl_str_mv Psicanálise e Educação
Sujeito do inconsciente
Transferência
Transmissão simbólica
Identificação
Psicoanálisis y Educación
Sujeto del inconsciente
Transferencia
Transmisión simbólica
Identificación
Psychoanalysis and Education
Subject of the unconscious
Transference
Symbolic transmission
Identification
Psicanálise e Educação. Sujeito do inconsciente. Transferência. Transmissão simbólica. Identificação.
topic Psicanálise e Educação
Sujeito do inconsciente
Transferência
Transmissão simbólica
Identificação
Psicoanálisis y Educación
Sujeto del inconsciente
Transferencia
Transmisión simbólica
Identificación
Psychoanalysis and Education
Subject of the unconscious
Transference
Symbolic transmission
Identification
Psicanálise e Educação. Sujeito do inconsciente. Transferência. Transmissão simbólica. Identificação.
description The article problematizes the political emancipation of children. Having been conceived under the essentialist inspiration of psychology, it focused the school on The Child. The article is inserted in Psychoanalysis and Education and has as concepts: subject of the unconscious; transference; (dis)identification; and work via di porre. It is argued that the emancipation of students does not occur without transferential identification with teachers, positioning them in the place of the ego-ideal. It is concluded that thankful to this, students acquire symbolic traits that enrich their ego-Ideal, just as, grateful to the disidentification with the master, students subjectivize school knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949
10.26512/lc28202242949
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949
identifier_str_mv 10.26512/lc28202242949
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/33757
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/33758
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/34340
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/34341
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Douglas Emiliano Batista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Douglas Emiliano Batista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e42949
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e42949
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e42949
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288592179200