Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949 |
Resumo: | The article problematizes the political emancipation of children. Having been conceived under the essentialist inspiration of psychology, it focused the school on The Child. The article is inserted in Psychoanalysis and Education and has as concepts: subject of the unconscious; transference; (dis)identification; and work via di porre. It is argued that the emancipation of students does not occur without transferential identification with teachers, positioning them in the place of the ego-ideal. It is concluded that thankful to this, students acquire symbolic traits that enrich their ego-Ideal, just as, grateful to the disidentification with the master, students subjectivize school knowledge. |
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Child-centered school: is it still possible for students to identify with teachers?Escuela centrada en El niño: ¿pueden los alumnos identificarse con los profesores?Escola centrada n’A criança: ainda é possível aos alunos identificar-se com professores?Psicanálise e EducaçãoSujeito do inconscienteTransferênciaTransmissão simbólicaIdentificaçãoPsicoanálisis y EducaciónSujeto del inconscienteTransferenciaTransmisión simbólicaIdentificaciónPsychoanalysis and EducationSubject of the unconsciousTransferenceSymbolic transmissionIdentificationPsicanálise e Educação. Sujeito do inconsciente. Transferência. Transmissão simbólica. Identificação.The article problematizes the political emancipation of children. Having been conceived under the essentialist inspiration of psychology, it focused the school on The Child. The article is inserted in Psychoanalysis and Education and has as concepts: subject of the unconscious; transference; (dis)identification; and work via di porre. It is argued that the emancipation of students does not occur without transferential identification with teachers, positioning them in the place of the ego-ideal. It is concluded that thankful to this, students acquire symbolic traits that enrich their ego-Ideal, just as, grateful to the disidentification with the master, students subjectivize school knowledge.El artículo problematiza la emancipación política de los niños. Habiendo sido concebida esta bajo la inspiración de la psicología, ella centró a la escuela en El niño. El artículo se inscribe en el campo Psicoanálisis y Educación y tiene como conceptos: sujeto del inconsciente; transferencia; (des)identificación; y trabajo via di porre. Se sostiene que la emancipación de los alumnos no ocurre sin que ellos se identifiquen con profesores, poniéndolos en el lugar de Ideal-del-yo. Se concluye que, gracias a la identificación, los alumnos adquieren rasgos simbólicos que enriquecen su Ideal-del-yo, así como, gracias a la desidentificación al maestro, los alumnos subjetivan los conocimientos escolares.O artigo problematiza a emancipação política das crianças. Tendo esta sido concebida sob a inspiração essencialista da psicologia, ela centrou a escola em A criança. O artigo se inscreve no campo Psicanálise e Educação e tem, como conceitos centrais, sujeito do inconsciente; transferência; (des)identificação; e trabalho via di porre. Sustenta-se que a emancipação dos alunos não ocorre sem que, transferencialmente, eles se identifiquem aos professores, posicionando-os no lugar de Ideal-do-eu. Conclui-se que, graças à identificação, os alunos adquirem traços simbólicos que enriquecem seu Ideal-do-eu, assim como, graças à desidentificação ao mestre, os alunos subjetivam os conhecimentos escolares.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4294910.26512/lc28202242949Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e42949Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e42949Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e429491981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/33757https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/33758https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/34340https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/42949/34341Copyright (c) 2022 Douglas Emiliano Batistahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Douglas Emiliano2022-08-17T12:10:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42949Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-17T12:10:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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