Políticas de Autonomía Curricular y Mejora de la Escuela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolívar, Antonio
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23779
Resumo: Curricular autonomy policies are currently an international trend in education policies, with new ways of regulation and accountability of schools as a promising way for all students to achieve educational success.  This paper describes its meaning and reasons for these policies, contexts (building internal capacity, organizational development), conditions, as well as their effects on improvement. Curricular autonomy opens up the possibility of expanding teacher professionalism and the personalization of learning. Contextualization and curricular flexibility, within the framework of curricular autonomy, enables educational success for all, along with a personalization of learning. Among others, it analyzes the role that pedagogical leadership should play as well as making the school a joint project of action, through a professional learning community.
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Among others, it analyzes the role that pedagogical leadership should play as well as making the school a joint project of action, through a professional learning community.Las políticas de autonomía curricular son actualmente una tendencia internacional en las políticas educativas, con nuevos modos de regulación y de responsabilización de los establecimientos escolares como una vía prometedora para que todos los alumnos puedan conseguir un éxito educativo. En este trabajo se describe su sentido y razones de dichas políticas, contextos (construir capacidad interna, desarrollo organizacional), condiciones, así como sus efectos en la mejora. La autonomía curricular abre posibilitar ampliar la profesionalidad docente y una personalización de los aprendizajes. La contextualización y flexibilidad curricular, en el marco de una autonomía curricular, posibilita el éxito educativo para todos, junto a una personalización de los aprendizajes. Entre otros, se analiza el papel que debe jugar el liderazgo pedagógico así como hacer de la escuela un proyecto conjunto de acción, mediante una comunidad de aprendizaje profesional.Les politiques d’autonomie des programmes d'études sont aujourd'hui une tendance internationale dans les politiques éducatives, avec de nouveaux modes de régulation et de responsabilisation des écoles, ce qui constitue un moyen prometteur pour tous les élèves d'atteindre la réussite scolaire. Cet article décrit sa signification et les raisons de ces politiques, contextes (renforcement de la capacité interne, développement organisationnel), conditions, ainsi que leurs effets sur l’amélioration. L’autonomie des programmes ouvre la possibilité de développer le professionnalisme de l’enseignement et la personnalisation des apprentissages. La contextualisation et la flexibilité des programmes, dans le cadre d'une autonomie, permettent la réussite éducative de tous, ainsi que la personnalisation des apprentissages. Entre autres, le rôle que doit jouer le leadership pédagogique est analysé, tout en faisant de l’école un projet d’action commune, à travers une communauté d'apprentissage professionnelle.As políticas de autonomia curricular são atualmente uma tendência internacional nas políticas educacionais, com novos modos de regulação e responsabilização das escolas como um caminho promissor para todos os alunos alcançarem o sucesso educacional. Este artigo descreve seu significado e razões para essas políticas, contextos (construir capacidade interna, desenvolvimento organizacional), condições, bem como seus efeitos na melhoria. A autonomia curricular abre a possibilidade de expandir o profissionalismo docente e a personalização da aprendizagem. A contextualização e a flexibilidade curricular, no âmbito de uma autonomia curricular, possibilitam o sucesso educativo para todos, juntamente com uma personalização da aprendizagem. Entre outros, analisa-se o papel que a liderança pedagógica deve desempenhar, bem como fazer da escola um projeto conjunto de ação, por meio de uma comunidade de aprendizagem profissional.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2377910.26512/lc.v25.2019.23779Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e23779Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e23779Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e237791981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23779/22257https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23779/31812Copyright (c) 2019 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBolívar, Antonio2022-02-08T21:58:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23779Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:58:45Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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