Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839 |
Resumo: | This article proposes an articulation between Csikszentmihalyi’s Systems Perspective tothe study of creativity and Brousseau’s Theory of Didactical Situations in the field of mathematics.We believe that the articulation of the two theories enables the study of creativity in theprocess of teaching and learning mathematics as it allows us to understand the action ofsubjects in learning situations, considering contextual factors. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), in the study of creativity, and Brousseau (1996a, 2008), in the study of didacticalsituations, integrate the subject’s action (the student’s work) with the domain (the didacticsituation in mathematics) and the field (the teacher’s action). |
id |
UNB-32_f2b79db454ccbea872ce9f5b7608e057 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3839 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematicsLa creatividad y las situaciones didácticas en la enseñanzay aprendizaje de las matemáticasA criatividade e as situações didáticas no ensino e aprendizagem da matemáticaEducação matemáticaCriatividadeTeoria das situações didáticasEducación matemáticaCreatividadTeoría de las situaciones didácticasMathematics educationCreativityTheory of didactic situationsThis article proposes an articulation between Csikszentmihalyi’s Systems Perspective tothe study of creativity and Brousseau’s Theory of Didactical Situations in the field of mathematics.We believe that the articulation of the two theories enables the study of creativity in theprocess of teaching and learning mathematics as it allows us to understand the action ofsubjects in learning situations, considering contextual factors. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), in the study of creativity, and Brousseau (1996a, 2008), in the study of didacticalsituations, integrate the subject’s action (the student’s work) with the domain (the didacticsituation in mathematics) and the field (the teacher’s action).Este artículo propone una articulación entre la Perspectiva de Sistemas para el estudiode la creatividad de Csikszentmihalyi y la Teoría de las Situaciones Didácticas en elcampo de la matemática de Brousseau. Consideramos que la articulación de las dosteorías posibilita el estudio de la creatividad en el proceso de enseñanza y aprendizajede las matemáticas, a medida que nos permite comprender la acción de sujetos, enlas situaciones de aprendizaje, considerando factores contextuales. Csikszentmihalyi(1988, 1996, 1999a, 1999b) en el estudio de la creatividad, y Brousseau (1996a, 2008) enel estudio de las situaciones didácticas integran la acción del sujeto (trabajo del alumno),como el dominio (la situación en la matemática) y el campo (acción del profesor).Este artigo propõe uma articulação entre a Perspectiva de Sistemas para o estudo da criatividade, de Csikszentmihalyi, e a Teoria das Situações Didáticas, no campo da matemática, de Brousseau. Consideramos que a articulação das duas teorias possibilita o estudo da criatividade no processo de ensino e aprendizagem da matemática, na medida em que nos permite compreender a ação dos sujeitos, nas situações de aprendizagem, considerando fatores contextuais. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), no estudo da criatividade, e Brousseau (1996a, 2008), no estudo das situações didáticas, integram a ação do sujeito (trabalho do aluno), com o domínio (a situação didática na matemática) e o campo (ação do professor).Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/383910.26512/lc.v18i35.3839Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-461981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839/3510Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGontijo, Cleyton HérculesSilva, Erondina Barbosa daCarvalho, Rosália Policarpo Fagundes de2022-08-09T11:42:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3839Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T11:42:54Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics La creatividad y las situaciones didácticas en la enseñanzay aprendizaje de las matemáticas A criatividade e as situações didáticas no ensino e aprendizagem da matemática |
title |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics |
spellingShingle |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics Gontijo, Cleyton Hércules Educação matemática Criatividade Teoria das situações didáticas Educación matemática Creatividad Teoría de las situaciones didácticas Mathematics education Creativity Theory of didactic situations |
title_short |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics |
title_full |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics |
title_fullStr |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics |
title_full_unstemmed |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics |
title_sort |
Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics |
author |
Gontijo, Cleyton Hércules |
author_facet |
Gontijo, Cleyton Hércules Silva, Erondina Barbosa da Carvalho, Rosália Policarpo Fagundes de |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Erondina Barbosa da Carvalho, Rosália Policarpo Fagundes de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gontijo, Cleyton Hércules Silva, Erondina Barbosa da Carvalho, Rosália Policarpo Fagundes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Criatividade Teoria das situações didáticas Educación matemática Creatividad Teoría de las situaciones didácticas Mathematics education Creativity Theory of didactic situations |
topic |
Educação matemática Criatividade Teoria das situações didáticas Educación matemática Creatividad Teoría de las situaciones didácticas Mathematics education Creativity Theory of didactic situations |
description |
This article proposes an articulation between Csikszentmihalyi’s Systems Perspective tothe study of creativity and Brousseau’s Theory of Didactical Situations in the field of mathematics.We believe that the articulation of the two theories enables the study of creativity in theprocess of teaching and learning mathematics as it allows us to understand the action ofsubjects in learning situations, considering contextual factors. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), in the study of creativity, and Brousseau (1996a, 2008), in the study of didacticalsituations, integrate the subject’s action (the student’s work) with the domain (the didacticsituation in mathematics) and the field (the teacher’s action). |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839 10.26512/lc.v18i35.3839 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v18i35.3839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839/3510 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46 Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46 Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v18i35 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285822889984 |