Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gontijo, Cleyton Hércules
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Erondina Barbosa da, Carvalho, Rosália Policarpo Fagundes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839
Resumo: This article proposes an articulation between Csikszentmihalyi’s Systems Perspective tothe study of creativity and Brousseau’s Theory of Didactical Situations in the field of mathematics.We believe that the articulation of the two theories enables the study of creativity in theprocess of teaching and learning mathematics as it allows us to understand the action ofsubjects in learning situations, considering contextual factors. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), in the study of creativity, and Brousseau (1996a, 2008), in the study of didacticalsituations, integrate the subject’s action (the student’s work) with the domain (the didacticsituation in mathematics) and the field (the teacher’s action).
id UNB-32_f2b79db454ccbea872ce9f5b7608e057
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3839
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematicsLa creatividad y las situaciones didácticas en la enseñanzay aprendizaje de las matemáticasA criatividade e as situações didáticas no ensino e aprendizagem da matemáticaEducação matemáticaCriatividadeTeoria das situações didáticasEducación matemáticaCreatividadTeoría de las situaciones didácticasMathematics educationCreativityTheory of didactic situationsThis article proposes an articulation between Csikszentmihalyi’s Systems Perspective tothe study of creativity and Brousseau’s Theory of Didactical Situations in the field of mathematics.We believe that the articulation of the two theories enables the study of creativity in theprocess of teaching and learning mathematics as it allows us to understand the action ofsubjects in learning situations, considering contextual factors. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), in the study of creativity, and Brousseau (1996a, 2008), in the study of didacticalsituations, integrate the subject’s action (the student’s work) with the domain (the didacticsituation in mathematics) and the field (the teacher’s action).Este artículo propone una articulación entre la Perspectiva de Sistemas para el estudiode la creatividad de Csikszentmihalyi y la Teoría de las Situaciones Didácticas en elcampo de la matemática de Brousseau. Consideramos que la articulación de las dosteorías posibilita el estudio de la creatividad en el proceso de enseñanza y aprendizajede las matemáticas, a medida que nos permite comprender la acción de sujetos, enlas situaciones de aprendizaje, considerando factores contextuales. Csikszentmihalyi(1988, 1996, 1999a, 1999b) en el estudio de la creatividad, y Brousseau (1996a, 2008) enel estudio de las situaciones didácticas integran la acción del sujeto (trabajo del alumno),como el dominio (la situación en la matemática) y el campo (acción del profesor).Este artigo propõe  uma articulação entre  a Perspectiva de Sistemas para o estudo da criatividade, de Csikszentmihalyi, e a Teoria das Situações Didáticas, no campo da matemática, de Brousseau. Consideramos que a articulação das duas  teorias possibilita o estudo  da criatividade no processo de ensino e aprendizagem da matemática, na medida em que nos permite compreender a ação dos sujeitos, nas situações de aprendizagem, considerando fatores contextuais. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), no estudo  da criatividade, e Brousseau (1996a, 2008), no estudo  das situações didáticas, integram a ação do sujeito (trabalho do aluno), com o domínio (a situação didática na matemática) e o campo (ação do professor).Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/383910.26512/lc.v18i35.3839Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-461981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839/3510Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGontijo, Cleyton HérculesSilva, Erondina Barbosa daCarvalho, Rosália Policarpo Fagundes de2022-08-09T11:42:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3839Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T11:42:54Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
La creatividad y las situaciones didácticas en la enseñanzay aprendizaje de las matemáticas
A criatividade e as situações didáticas no ensino e aprendizagem da matemática
title Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
spellingShingle Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
Gontijo, Cleyton Hércules
Educação matemática
Criatividade
Teoria das situações didáticas
Educación matemática
Creatividad
Teoría de las situaciones didácticas
Mathematics education
Creativity
Theory of didactic situations
title_short Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
title_full Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
title_fullStr Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
title_full_unstemmed Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
title_sort Creativity and didactical situations in the teaching andlearning of mathematics
author Gontijo, Cleyton Hércules
author_facet Gontijo, Cleyton Hércules
Silva, Erondina Barbosa da
Carvalho, Rosália Policarpo Fagundes de
author_role author
author2 Silva, Erondina Barbosa da
Carvalho, Rosália Policarpo Fagundes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gontijo, Cleyton Hércules
Silva, Erondina Barbosa da
Carvalho, Rosália Policarpo Fagundes de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Criatividade
Teoria das situações didáticas
Educación matemática
Creatividad
Teoría de las situaciones didácticas
Mathematics education
Creativity
Theory of didactic situations
topic Educação matemática
Criatividade
Teoria das situações didáticas
Educación matemática
Creatividad
Teoría de las situaciones didácticas
Mathematics education
Creativity
Theory of didactic situations
description This article proposes an articulation between Csikszentmihalyi’s Systems Perspective tothe study of creativity and Brousseau’s Theory of Didactical Situations in the field of mathematics.We believe that the articulation of the two theories enables the study of creativity in theprocess of teaching and learning mathematics as it allows us to understand the action ofsubjects in learning situations, considering contextual factors. Csikszentmihalyi (1988, 1996,1999a, 1999b), in the study of creativity, and Brousseau (1996a, 2008), in the study of didacticalsituations, integrate the subject’s action (the student’s work) with the domain (the didacticsituation in mathematics) and the field (the teacher’s action).
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839
10.26512/lc.v18i35.3839
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i35.3839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839/3510
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 29-46
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i35
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309285822889984