Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boff, Leonir Amantino
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Conte, Isaura Isabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899
Resumo: This text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge.
id UNB-32_fc4b1d454a603f9f567dc4378a1279db
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4899
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossenseColonización y educación en lo/del campo: conflictos y posibilidades en la Amazonía en el Estado de Mato-GrossoColonização e educação no/do campo: conflitos e possibilidades na Amazônia Mato-GrossenseColonizaçãoDesenvolvimentoEducaçãoAmazônia mato-grossensePolítica de agroecologiaColonizaciónDesarrolloEducaciónAmazonía mato-grossensePolítica del agroecologiaColonizationDevelopmentEducationAmazon mato-grossenseAgroecology politicsThis text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge.Este artículo presenta una breve reanudación del proceso de colonización en Amazonía Mato Grosso/Brasil, haciendo hincapié en los aspectos relacionados con los bosques, los pueblos y las poblaciones indígenas nativas y las poblaciones desplazadas, ante una perspectiva de desarrollo y la educación para el campo. Se acerca así la nombrada modernización de la agricultura, bajo la lógica del mercado, aparecendo conflictos entre lo agronegócio y la agricultura familiar y campesina. Por último, lanzamos retos a la supervivencia y existencia de la gente de campo y el bosque, con implicaciones en la agroecología. Por lo tanto, entendemos la necesidad de otro modelo de desarrollo para el conocimiento social y filosóficocientífico-tecnológico.O texto apresenta uma breve retomada do processo de colonização na Amazônia Mato-grossense, enfatizando aspectos relacionados à floresta, aos povos indígenas nativos e às populações removidas, diante de uma perspectiva de desenvolvimento e de educação para o campo. Aborda-se, desse modo, a chamada modernização da agricultura, sob a lógica de mercado, aparecendo conflitos entre o agronegócio e a agricultura familiar e camponesa. Por fim, são lançados desafios em relação à sobrevivência e existência dos povos do campo e da floresta, implicando na agroecologia. Assim, compreende-se a necessidade de outro paradigma de desenvolvimento da sociedade e de conhecimento filosóficocientífico-tecnológico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/489910.26512/lc.v22i48.4899Linhas Críticas; Vol. 22 No. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-3831981-04311516-489610.26512/lc.v22i48reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899/4460Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoff, Leonir AmantinoConte, Isaura Isabel2021-09-28T10:47:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4899Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T10:47:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
Colonización y educación en lo/del campo: conflictos y posibilidades en la Amazonía en el Estado de Mato-Grosso
Colonização e educação no/do campo: conflitos e possibilidades na Amazônia Mato-Grossense
title Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
spellingShingle Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
Boff, Leonir Amantino
Colonização
Desenvolvimento
Educação
Amazônia mato-grossense
Política de agroecologia
Colonización
Desarrollo
Educación
Amazonía mato-grossense
Política del agroecologia
Colonization
Development
Education
Amazon mato-grossense
Agroecology politics
title_short Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
title_full Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
title_fullStr Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
title_full_unstemmed Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
title_sort Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
author Boff, Leonir Amantino
author_facet Boff, Leonir Amantino
Conte, Isaura Isabel
author_role author
author2 Conte, Isaura Isabel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boff, Leonir Amantino
Conte, Isaura Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Colonização
Desenvolvimento
Educação
Amazônia mato-grossense
Política de agroecologia
Colonización
Desarrollo
Educación
Amazonía mato-grossense
Política del agroecologia
Colonization
Development
Education
Amazon mato-grossense
Agroecology politics
topic Colonização
Desenvolvimento
Educação
Amazônia mato-grossense
Política de agroecologia
Colonización
Desarrollo
Educación
Amazonía mato-grossense
Política del agroecologia
Colonization
Development
Education
Amazon mato-grossense
Agroecology politics
description This text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899
10.26512/lc.v22i48.4899
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i48.4899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899/4460
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i48
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286788628480