BATTERY OF DIFFERENTIAL REASONING TESTS: STANDARDIZATION AND THEORETICAL COMMENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Leandro S.
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Campos, Bártolo P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17000
Resumo: The study presents the principal results of a standardizationstudy concerning the utilization of "Battery of Differential ReasoningTests" for vocational guidance of secondary students. Some theoreticalaspects of this kind of tests are discussed; for example, its relation withgeneral and group factors of intelligence. The results on each subtest(numerical, abstract, verbal, spatial, and mechanical reasoning) areanalysed concerning sensibility, reliability and validity. The statisticalvalues obtained are in accord with the theoretical and practicalpurposes. The factor analysis shows an important and general factor(next 60% of total variance) that may be related with the generalreasoning ability of subjects evaluated in each subtest.
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spelling BATTERY OF DIFFERENTIAL REASONING TESTS: STANDARDIZATION AND THEORETICAL COMMENTSAferição de uma bateria de provas de raciocínio diferencial para utilização nas atividades de orientação vocacional dos alunos do ensino secundárioThe study presents the principal results of a standardizationstudy concerning the utilization of "Battery of Differential ReasoningTests" for vocational guidance of secondary students. Some theoreticalaspects of this kind of tests are discussed; for example, its relation withgeneral and group factors of intelligence. The results on each subtest(numerical, abstract, verbal, spatial, and mechanical reasoning) areanalysed concerning sensibility, reliability and validity. The statisticalvalues obtained are in accord with the theoretical and practicalpurposes. The factor analysis shows an important and general factor(next 60% of total variance) that may be related with the generalreasoning ability of subjects evaluated in each subtest.Apresentam-se os principais resultados de um trabalho deaferição da "Bateria de Provas de Raciocínio Diferencial" junto dosalunos portugueses do ensino secundário. Esta prova, destinada a serusada no âmbito da orientação vocacional destes alunos, constitui-secomo uma boa integração dos elementos teórico-práticos decorrentesdas teorias do fator geral e dos fatores de grupo da realizaçãointelectual. Os resultados em cada uma das provas (raciocínio numérico,abstrato, verbal, espacial e mecânico) são analisados quanto à suasensibilidade, fidelidade e validade. Os valores estatísticos obtidosadequam-se às exigências teóricas e práticas deste tipo de instrumento.Numa análise fatorial das intercorrelações dos resultadosnas cinco provas verificou-se a presença de um importante fator geral(explicando cerca de 60% da variância total dos resultados), que emtermos de explicação se poderá tomar como "fator geral de raciocínio",pois que subjacente à realização de qualquer uma das cinco provas.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17000Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 2 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 201-212Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 2 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 201-212Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 2 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 201-212Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 2 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 201-2121806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17000/15309https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17000/15485Almeida, Leandro S.Campos, Bártolo P.info:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-15T20:49:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17000Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-15T20:49:39Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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