Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498 |
Resumo: | The model of stimulus equivalence offers an operational specification of symbolic behavior, thus orienting teaching strategies and allowing for objective measures of new behavioral repertoires. Autistic persons, often characterized by presenting, among other disabilities, severe language deficits, could benefit from strategies based on this model. This paper reviews the few empirical studies conducted with autistic participants, based on the stimulus equivalence paradigm. Some participants were successful, while others failed. The failures seem to be more related to difficulties in learning arbitrary relations rather than to the emergence of novel relations itself, after the baseline has been established. The challenge for the field is to develop procedures that are truly effective in establishing arbitrary relations and, consequently, the formation of equivalence classes. |
id |
UNB-4_23d13bf4e752285395e8c7036ee87662 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17498 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos EmpíricosComportamento simbólicoEquivalência de estímulosAprendizagem relacionalRelações arbitráriasAutismoSymbolic behaviorStimulus equivalenceRelational learningArbitrary relationsAutismThe model of stimulus equivalence offers an operational specification of symbolic behavior, thus orienting teaching strategies and allowing for objective measures of new behavioral repertoires. Autistic persons, often characterized by presenting, among other disabilities, severe language deficits, could benefit from strategies based on this model. This paper reviews the few empirical studies conducted with autistic participants, based on the stimulus equivalence paradigm. Some participants were successful, while others failed. The failures seem to be more related to difficulties in learning arbitrary relations rather than to the emergence of novel relations itself, after the baseline has been established. The challenge for the field is to develop procedures that are truly effective in establishing arbitrary relations and, consequently, the formation of equivalence classes. O modelo de equivalência de estímulos oferece uma especificação operacional do comportamento simbólico e tem orientado o ensino e a verificação objetiva de repertórios novos. Pessoas com autismo, caracterizadas por apresentarem, entre outras alterações, graves déficits de linguagem, poderiam se beneficiar de estratégias baseadas neste modelo. Este artigo apresenta uma revisão de publicações de estudos empíricos com autistas, fundamentados no paradigma de equivalência. Os resultados mostraram sucesso de alguns participantes e fracasso de outros. Os fracassos parecem residir mais em dificuldades em aprender relações arbitrárias e menos na emergência de relações novas após aquisição da linha de base. O desafio para a área é desenvolver procedimentos que favoreçam a aprendizagem de relações arbitrárias e, consequentemente, a formação de classes de estímulos equivalentes. Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-737Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 Núm. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-737Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-737Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 26 n. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-7371806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498/16010https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498/16781Santos Gomes, Camila GraciellaBorges Varella, André Augustodas Graças de Souza, Deisyinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-23T17:45:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17498Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-23T17:45:12Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos |
title |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos |
spellingShingle |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos Santos Gomes, Camila Graciella Comportamento simbólico Equivalência de estímulos Aprendizagem relacional Relações arbitrárias Autismo Symbolic behavior Stimulus equivalence Relational learning Arbitrary relations Autism |
title_short |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos |
title_full |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos |
title_fullStr |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos |
title_full_unstemmed |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos |
title_sort |
Equivalência de Estímulos e Autismo:: Uma Revisão de Estudos Empíricos |
author |
Santos Gomes, Camila Graciella |
author_facet |
Santos Gomes, Camila Graciella Borges Varella, André Augusto das Graças de Souza, Deisy |
author_role |
author |
author2 |
Borges Varella, André Augusto das Graças de Souza, Deisy |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Gomes, Camila Graciella Borges Varella, André Augusto das Graças de Souza, Deisy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comportamento simbólico Equivalência de estímulos Aprendizagem relacional Relações arbitrárias Autismo Symbolic behavior Stimulus equivalence Relational learning Arbitrary relations Autism |
topic |
Comportamento simbólico Equivalência de estímulos Aprendizagem relacional Relações arbitrárias Autismo Symbolic behavior Stimulus equivalence Relational learning Arbitrary relations Autism |
description |
The model of stimulus equivalence offers an operational specification of symbolic behavior, thus orienting teaching strategies and allowing for objective measures of new behavioral repertoires. Autistic persons, often characterized by presenting, among other disabilities, severe language deficits, could benefit from strategies based on this model. This paper reviews the few empirical studies conducted with autistic participants, based on the stimulus equivalence paradigm. Some participants were successful, while others failed. The failures seem to be more related to difficulties in learning arbitrary relations rather than to the emergence of novel relations itself, after the baseline has been established. The challenge for the field is to develop procedures that are truly effective in establishing arbitrary relations and, consequently, the formation of equivalence classes. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498/16010 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17498/16781 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-737 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 Núm. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-737 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-737 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 26 n. 4 (2010): Vol. 26 n. 4; 729-737 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211711857262592 |