Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zortea, Maxciel
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Salles, Jerusa Fumagalli de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159
Resumo: The number of studies on word associations have increased recently. However, little agreement exists about age differences in relation to these associations. The semantic word associations of 108 adult college students (M = 22.17; SD = 6.04), and 57 elderly (M = 70.89; SD = 6.87) were compared using a semantic word association task. The strength between the stimuli and the strongest word associated were similar for both groups. The number of different words and the total amount of associated words were higher for the adults. Finally, the diversity index of responses was higher for the adults. Future research on memory and language can consider these age differences when developing tasks with verbal stimuli.
id UNB-4_37ad967b688f4c5ba62bf23e2d9351ba
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18159
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly AdultsEstudo comparativo das associações semânticas de palavras entre adultos jovens e idososCiências Humanas; Psicologia; Neuropsicologia CognitivaTarefa de associação semânticaDesenvolvimento cognitivoAssociação de palavrasMemória semânticaSemantic association taskCognitive developmentWord associationSemantic memoryThe number of studies on word associations have increased recently. However, little agreement exists about age differences in relation to these associations. The semantic word associations of 108 adult college students (M = 22.17; SD = 6.04), and 57 elderly (M = 70.89; SD = 6.87) were compared using a semantic word association task. The strength between the stimuli and the strongest word associated were similar for both groups. The number of different words and the total amount of associated words were higher for the adults. Finally, the diversity index of responses was higher for the adults. Future research on memory and language can consider these age differences when developing tasks with verbal stimuli.Associações de palavras vêm sendo investigadas recentemente, porém há pouco consenso sobre mudanças destas associações entre faixas etárias. Este estudo comparou associações semânticas de palavras entre 108 adultos jovens universitários (M = 22,17; DP = 6,04) e 57 idosos (M = 70,89; DP = 6,87). Uma tarefa de associação semântica foi utilizada. A força de associação entre estímulos e palavras mais fortemente associadas permaneceu constante entre os grupos. Os tamanhos do conjunto total e significativo (apenas respostas ditas por duas ou mais pessoas) foram maiores para os adultos. O índice de diversidade de respostas foi maior para os adultos, demonstrando menor heterogeneidade de associadas no grupo de idosos. Estas diferenças podem ser consideradas em estudos sobre memória e linguagem.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-266Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-266Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-266Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-2661806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159/16658https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159/16913Zortea, MaxcielSalles, Jerusa Fumagalli deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-25T16:34:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18159Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-25T16:34:54Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
Estudo comparativo das associações semânticas de palavras entre adultos jovens e idosos
title Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
spellingShingle Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
Zortea, Maxciel
Ciências Humanas; Psicologia; Neuropsicologia Cognitiva
Tarefa de associação semântica
Desenvolvimento cognitivo
Associação de palavras
Memória semântica
Semantic association task
Cognitive development
Word association
Semantic memory
title_short Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
title_full Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
title_fullStr Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
title_full_unstemmed Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
title_sort Comparative Study of the Semantic Word Associations Between Young and Elderly Adults
author Zortea, Maxciel
author_facet Zortea, Maxciel
Salles, Jerusa Fumagalli de
author_role author
author2 Salles, Jerusa Fumagalli de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zortea, Maxciel
Salles, Jerusa Fumagalli de
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências Humanas; Psicologia; Neuropsicologia Cognitiva
Tarefa de associação semântica
Desenvolvimento cognitivo
Associação de palavras
Memória semântica
Semantic association task
Cognitive development
Word association
Semantic memory
topic Ciências Humanas; Psicologia; Neuropsicologia Cognitiva
Tarefa de associação semântica
Desenvolvimento cognitivo
Associação de palavras
Memória semântica
Semantic association task
Cognitive development
Word association
Semantic memory
description The number of studies on word associations have increased recently. However, little agreement exists about age differences in relation to these associations. The semantic word associations of 108 adult college students (M = 22.17; SD = 6.04), and 57 elderly (M = 70.89; SD = 6.87) were compared using a semantic word association task. The strength between the stimuli and the strongest word associated were similar for both groups. The number of different words and the total amount of associated words were higher for the adults. Finally, the diversity index of responses was higher for the adults. Future research on memory and language can consider these age differences when developing tasks with verbal stimuli.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159/16658
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18159/16913
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-266
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-266
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-266
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 259-266
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713383989248