Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058
Resumo: This is a study to construct norms for the Rorschach method for adolescents based on 118 participants from SãoPaulo, with ages ranging from 13 to 17. Descriptive statistics of Rorschach are presented and the results of studies performed,with and without the mediating variable “complexity “ (R-PAS) - by means of ANCOVA and ANOVA. The adolescents of13-14 years are compared to 15-17 years and then the sample of the adolescents is further compared to adults. In studies withdichotomized ages, there was only a difference within ANCOVA. In comparison with the adults, many differences were foundusing ANOVA and ANCOVA. The adolescents showed better cognitive resourses and sings of psychological distress differentlyfrom the adults. The results indicate that the use of specific tables for adolescents is important.
id UNB-4_653e36fe4126cd578b60715a577ad3c6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18058
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of LifeRorschach:: normas para adolescentes em diferentes etapas da vidaAdolescentesSistema compreensivoNormasFaixas etáriasAdolescentsComprehensive systemNormsAges levelsThis is a study to construct norms for the Rorschach method for adolescents based on 118 participants from SãoPaulo, with ages ranging from 13 to 17. Descriptive statistics of Rorschach are presented and the results of studies performed,with and without the mediating variable “complexity “ (R-PAS) - by means of ANCOVA and ANOVA. The adolescents of13-14 years are compared to 15-17 years and then the sample of the adolescents is further compared to adults. In studies withdichotomized ages, there was only a difference within ANCOVA. In comparison with the adults, many differences were foundusing ANOVA and ANCOVA. The adolescents showed better cognitive resourses and sings of psychological distress differentlyfrom the adults. The results indicate that the use of specific tables for adolescents is important.Trata-se de estudo para construção de normas para adolescentes, com 118 participantes da cidade de São Paulo, com idades entre 13 e 17 anos. Foram realizados: estatística descritiva do Rorschach e estudos por meio de ANCOVA e ANOVA ”“ com e sem a mediação da variável “complexidade” (R-PAS), para comparar adolescentes de 13-14 com 15-17 anos e a amostra de adolescentes com uma amostra de estudo normativo de adultos. Nos procedimentos com idades dicotomizadas, encontrou-se apenas uma diferença, em ANCOVA. Na comparação com os adultos foram encontradas muitas diferenças em ANOVA e ANCOVA. Adolescentes evidenciam melhores recursos cognitivos e sinais de sofrimento psíquico diferente dos apresentados por adultos. Conclui-se que é muito importante a utilização de tabelas específicas para adolescentes.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2016-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-4901806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/16554https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/17346Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-01T14:54:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18058Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-01T14:54:16Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
Rorschach:: normas para adolescentes em diferentes etapas da vida
title Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
spellingShingle Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas
Adolescentes
Sistema compreensivo
Normas
Faixas etárias
Adolescents
Comprehensive system
Norms
Ages levels
title_short Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
title_full Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
title_fullStr Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
title_full_unstemmed Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
title_sort Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
author Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas
author_facet Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescentes
Sistema compreensivo
Normas
Faixas etárias
Adolescents
Comprehensive system
Norms
Ages levels
topic Adolescentes
Sistema compreensivo
Normas
Faixas etárias
Adolescents
Comprehensive system
Norms
Ages levels
description This is a study to construct norms for the Rorschach method for adolescents based on 118 participants from SãoPaulo, with ages ranging from 13 to 17. Descriptive statistics of Rorschach are presented and the results of studies performed,with and without the mediating variable “complexity “ (R-PAS) - by means of ANCOVA and ANOVA. The adolescents of13-14 years are compared to 15-17 years and then the sample of the adolescents is further compared to adults. In studies withdichotomized ages, there was only a difference within ANCOVA. In comparison with the adults, many differences were foundusing ANOVA and ANCOVA. The adolescents showed better cognitive resourses and sings of psychological distress differentlyfrom the adults. The results indicate that the use of specific tables for adolescents is important.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/16554
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/17346
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713272840192