Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058 |
Resumo: | This is a study to construct norms for the Rorschach method for adolescents based on 118 participants from SãoPaulo, with ages ranging from 13 to 17. Descriptive statistics of Rorschach are presented and the results of studies performed,with and without the mediating variable “complexity “ (R-PAS) - by means of ANCOVA and ANOVA. The adolescents of13-14 years are compared to 15-17 years and then the sample of the adolescents is further compared to adults. In studies withdichotomized ages, there was only a difference within ANCOVA. In comparison with the adults, many differences were foundusing ANOVA and ANCOVA. The adolescents showed better cognitive resourses and sings of psychological distress differentlyfrom the adults. The results indicate that the use of specific tables for adolescents is important. |
id |
UNB-4_653e36fe4126cd578b60715a577ad3c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18058 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of LifeRorschach:: normas para adolescentes em diferentes etapas da vidaAdolescentesSistema compreensivoNormasFaixas etáriasAdolescentsComprehensive systemNormsAges levelsThis is a study to construct norms for the Rorschach method for adolescents based on 118 participants from SãoPaulo, with ages ranging from 13 to 17. Descriptive statistics of Rorschach are presented and the results of studies performed,with and without the mediating variable “complexity “ (R-PAS) - by means of ANCOVA and ANOVA. The adolescents of13-14 years are compared to 15-17 years and then the sample of the adolescents is further compared to adults. In studies withdichotomized ages, there was only a difference within ANCOVA. In comparison with the adults, many differences were foundusing ANOVA and ANCOVA. The adolescents showed better cognitive resourses and sings of psychological distress differentlyfrom the adults. The results indicate that the use of specific tables for adolescents is important.Trata-se de estudo para construção de normas para adolescentes, com 118 participantes da cidade de São Paulo, com idades entre 13 e 17 anos. Foram realizados: estatística descritiva do Rorschach e estudos por meio de ANCOVA e ANOVA ”“ com e sem a mediação da variável “complexidade” (R-PAS), para comparar adolescentes de 13-14 com 15-17 anos e a amostra de adolescentes com uma amostra de estudo normativo de adultos. Nos procedimentos com idades dicotomizadas, encontrou-se apenas uma diferença, em ANCOVA. Na comparação com os adultos foram encontradas muitas diferenças em ANOVA e ANCOVA. Adolescentes evidenciam melhores recursos cognitivos e sinais de sofrimento psíquico diferente dos apresentados por adultos. Conclui-se que é muito importante a utilização de tabelas específicas para adolescentes.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2016-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-4901806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/16554https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/17346Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-01T14:54:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18058Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-01T14:54:16Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life Rorschach:: normas para adolescentes em diferentes etapas da vida |
title |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life |
spellingShingle |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas Adolescentes Sistema compreensivo Normas Faixas etárias Adolescents Comprehensive system Norms Ages levels |
title_short |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life |
title_full |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life |
title_fullStr |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life |
title_full_unstemmed |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life |
title_sort |
Rorschach Data for Adolescents:: Results at Different Stages of Life |
author |
Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas |
author_facet |
Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandse do Nascimento, Regina Sonia Gattas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescentes Sistema compreensivo Normas Faixas etárias Adolescents Comprehensive system Norms Ages levels |
topic |
Adolescentes Sistema compreensivo Normas Faixas etárias Adolescents Comprehensive system Norms Ages levels |
description |
This is a study to construct norms for the Rorschach method for adolescents based on 118 participants from SãoPaulo, with ages ranging from 13 to 17. Descriptive statistics of Rorschach are presented and the results of studies performed,with and without the mediating variable “complexity “ (R-PAS) - by means of ANCOVA and ANOVA. The adolescents of13-14 years are compared to 15-17 years and then the sample of the adolescents is further compared to adults. In studies withdichotomized ages, there was only a difference within ANCOVA. In comparison with the adults, many differences were foundusing ANOVA and ANCOVA. The adolescents showed better cognitive resourses and sings of psychological distress differentlyfrom the adults. The results indicate that the use of specific tables for adolescents is important. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/16554 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18058/17346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 481-490 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713272840192 |