Extended Personal Attributes Questionnaire (EPAQ):: A Measure of Masculine and Feminine Traits
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17243 |
Resumo: | The aim of this study was to adapt, to the Brazilian population, the Extended Personal Attributes Questionnaire(EPAQ), by Spence, Helmreich and Holahan (1979), which is a measure of socially desirable and undesirable masculine(instrumental) and feminine (expressive) traits. The instrument was administered to 800 undergraduate students of both sexes.The results on factor analyses and self-evaluations revealed the need for some modifícations on the original version of theinstrument. In general, the internai consistency indexes were weak. Even so, the data from Brazilian sample replicated thosereported for U.S. A. subjects, supporting the bifactorial conceptual model of masculine and feminine personality traits proposedby Spence and Helmreich (1978). It was concluded that the EPAQ Brazilian version has some psychometric deficiencies butis a promising instrument. It was suggested the carrying out of future studies in order to refine its psychometric qualities. |
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Extended Personal Attributes Questionnaire (EPAQ):: A Measure of Masculine and Feminine TraitsQuestionário Estendido de Atributos Pessoais:: Uma Medida de Traços Masculinos e FemininosMasculinidade e feminilidadeIdentidade de gêneroTraços expressivos e instrumentaisMasculinity and femininityGender identityExpressive and instrumental traitsThe aim of this study was to adapt, to the Brazilian population, the Extended Personal Attributes Questionnaire(EPAQ), by Spence, Helmreich and Holahan (1979), which is a measure of socially desirable and undesirable masculine(instrumental) and feminine (expressive) traits. The instrument was administered to 800 undergraduate students of both sexes.The results on factor analyses and self-evaluations revealed the need for some modifícations on the original version of theinstrument. In general, the internai consistency indexes were weak. Even so, the data from Brazilian sample replicated thosereported for U.S. A. subjects, supporting the bifactorial conceptual model of masculine and feminine personality traits proposedby Spence and Helmreich (1978). It was concluded that the EPAQ Brazilian version has some psychometric deficiencies butis a promising instrument. It was suggested the carrying out of future studies in order to refine its psychometric qualities.RESUMO - O presente trabalho teve como objetivo adaptar, para o meio cultural brasileiro, o Questionário Estendido de Atributos Pessoais (EPAQ), de autoria de Spence, Helmreich e Holahan (1979), que consiste em uma medida de traços masculinos (instrumentais) e femininos (expressivos) socialmente desejáveis e indesejáveis. O instrumento foi aplicado a 800 estudantes universitários de ambos os sexos. Os resultados das análises fatoriais e das médias das auto-avaliações revelaram a necessidade de algumas modificações na versão original do instrumento. Os índices de consistência interna das escalas foram, em geral, fracos. Ainda assim, os dados da amostra brasileira replicaram os da norte-americana, ao sustentar o modelo teórico bifatorial de traços de personalidade masculinos e femininos proposto por Spence e Helmreich (1978). Concluiu-se que o EPAQ, em sua versão brasileira, apesar de apresentar algumas deficiências psicométricas, mostrou-se um instrumento promissor. A realização de estudos futuros para o refinamento de suas qualidades psicométricas foi sugerida.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17243Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 2 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 155-161Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 2 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 155-161Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 2 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 155-161Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 2 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 155-1611806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17243/15734https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17243/15746Ferreira, Maria Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T14:16:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17243Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T14:16:40Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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