The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DeSouza, Mariane Lima
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Gomes, Williiam Barbosa, Oliveira, Manoela Ziebell de, Silveira, Amanda da Costa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617
Resumo: The aim of this study was to analyze the logical relations behind the concept of dialogical self and its instrumental counterpart ”“ the Personal Position Repertoire (PPR). This analysis relied on empirical evidence provided by the application of the PPR to 17 participants between 19 and 34 years old (11 women). Results suggested two different contexts for the phenomenon of dialogicality: the possibility for a person to perceive her or himself as a multiplicity of characters, and to construct narratives about her or himself from different points-of-view. These results indicate that the PPR is able to demonstrate the basic spatial structure of the dialogicality but not the dialogicality in action, that is an outcome of the self’s narrative nature. To conclude, some limitations and possibilities for the PPR are discussed.
id UNB-4_7bdecd79f88e5987bd8f72196a181788
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17617
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position RepertoireA lógica da dialogicidade narrativa no Repertório de Posições PessoaisRepertório de posições pessoaisSelf dialógicoNarratividadeReflexividadePersonal position repertoireDialogical selfNarrativityReflexivityThe aim of this study was to analyze the logical relations behind the concept of dialogical self and its instrumental counterpart ”“ the Personal Position Repertoire (PPR). This analysis relied on empirical evidence provided by the application of the PPR to 17 participants between 19 and 34 years old (11 women). Results suggested two different contexts for the phenomenon of dialogicality: the possibility for a person to perceive her or himself as a multiplicity of characters, and to construct narratives about her or himself from different points-of-view. These results indicate that the PPR is able to demonstrate the basic spatial structure of the dialogicality but not the dialogicality in action, that is an outcome of the self’s narrative nature. To conclude, some limitations and possibilities for the PPR are discussed. Este estudo teve o objetivo de analisar as relações lógicas que fundamentam a abordagem dialógica do self e sua contraparte instrumental, o Repertório de Posições Pessoais (RPP). Metodologicamente, a análise tomou por base a evidência empírica fornecida pela aplicação do RPP a 17 participantes com idade entre 19 e 34 anos (11 mulheres). Os resultados sugeriram dois diferentes contextos para o fenômeno de dialogicidade do self: a possibilidade de uma pessoa perceber-se como uma multiplicidade de características, e a possibilidade de construir narrativas sobre si a partir de diferentes pontos de vista. Esses resultados indicaram que o RPP é capaz de demonstrar a estrutura espacial da dialogicidade, mas não a dialogicidade em ação. A dialogicidade não é avaliada diretamente pelo instrumento, mas revela-se um resultado da natureza narrativa do self. Para concluir, são discutidas limitações e possibilidades da abordagem dialógica do self, bem como do instrumento de avaliação proposto.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-329Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-329Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-329Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-3291806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617/16129https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617/16980DeSouza, Mariane LimaGomes, Williiam BarbosaOliveira, Manoela Ziebell deSilveira, Amanda da Costa dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-26T16:30:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17617Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-26T16:30:22Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
A lógica da dialogicidade narrativa no Repertório de Posições Pessoais
title The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
spellingShingle The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
DeSouza, Mariane Lima
Repertório de posições pessoais
Self dialógico
Narratividade
Reflexividade
Personal position repertoire
Dialogical self
Narrativity
Reflexivity
title_short The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
title_full The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
title_fullStr The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
title_full_unstemmed The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
title_sort The Logic of Narrative Dialogicality in the Personal Position Repertoire
author DeSouza, Mariane Lima
author_facet DeSouza, Mariane Lima
Gomes, Williiam Barbosa
Oliveira, Manoela Ziebell de
Silveira, Amanda da Costa da
author_role author
author2 Gomes, Williiam Barbosa
Oliveira, Manoela Ziebell de
Silveira, Amanda da Costa da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv DeSouza, Mariane Lima
Gomes, Williiam Barbosa
Oliveira, Manoela Ziebell de
Silveira, Amanda da Costa da
dc.subject.por.fl_str_mv Repertório de posições pessoais
Self dialógico
Narratividade
Reflexividade
Personal position repertoire
Dialogical self
Narrativity
Reflexivity
topic Repertório de posições pessoais
Self dialógico
Narratividade
Reflexividade
Personal position repertoire
Dialogical self
Narrativity
Reflexivity
description The aim of this study was to analyze the logical relations behind the concept of dialogical self and its instrumental counterpart ”“ the Personal Position Repertoire (PPR). This analysis relied on empirical evidence provided by the application of the PPR to 17 participants between 19 and 34 years old (11 women). Results suggested two different contexts for the phenomenon of dialogicality: the possibility for a person to perceive her or himself as a multiplicity of characters, and to construct narratives about her or himself from different points-of-view. These results indicate that the PPR is able to demonstrate the basic spatial structure of the dialogicality but not the dialogicality in action, that is an outcome of the self’s narrative nature. To conclude, some limitations and possibilities for the PPR are discussed.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617/16129
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17617/16980
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-329
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-329
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-329
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 3 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 321-329
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211712387842048