Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102 |
Resumo: | The stimulus equivalence paradigm has been used infrequently in studies of sentence reading. Therefore, thepresent study evaluated the effect of a procedure involving teaching and testing conditional relations followed by the chainingof words upon sentence reading with comprehension and reading generalization. Eight students, 7 to 9 years old, participatedin the study. The procedure included a pre- and post-test, three teaching phases and reading with comprehension tests, aconnectivity test, and a sentence construction test. Words and sentences reading improved from pre- to post-test in all cases,showing that the procedure was effective in teaching sentence reading with comprehension. |
id |
UNB-4_a6c03545bb86af248a1005209d948c76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18102 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior AnalysisEnsino de Leitura de Sentenças:: Contribuições da Análise do ComportamentoProcessos de aprendizagemEquivalência de estímulosLeitura de sentençasEncadeamentoEscolha-de-acordo-com-modeloEscolaresStimulus equivalenceSentence readingChainingMatching-to-sampleScholarsThe stimulus equivalence paradigm has been used infrequently in studies of sentence reading. Therefore, thepresent study evaluated the effect of a procedure involving teaching and testing conditional relations followed by the chainingof words upon sentence reading with comprehension and reading generalization. Eight students, 7 to 9 years old, participatedin the study. The procedure included a pre- and post-test, three teaching phases and reading with comprehension tests, aconnectivity test, and a sentence construction test. Words and sentences reading improved from pre- to post-test in all cases,showing that the procedure was effective in teaching sentence reading with comprehension.O paradigma da equivalência de estímulos tem sido pouco usado para estudar o ensino de leitura de sentenças. O efeito de um procedimento envolvendo ensino e testes de relações condicionais, seguido pelo encadeamento de palavras sobre a leitura com compreensão de sentenças no presente, passado e futuro, e sobre a generalização de leitura, foi investigado. Participaram oito escolares, com 7 a 9 anos. O procedimento incluiu pré e pós-teste, três fases de ensino e testes de leitura com compreensão, um teste de conectividade e um teste de construção de sentenças. A leitura de palavras e de sentenças melhorou do pré para o pós-teste em todos os casos, demonstrando que o procedimento foi efetivo para ensinar leitura com compreensão de sentenças.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2015-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-1541806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102/16599https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102/17279Haydu, Verônica BenderZuanazzi Fernandes, Ana CarolinaAlves de Assis, Grauben JoséMisae Kato, Oliviainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-30T00:03:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18102Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-30T00:03:45Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis Ensino de Leitura de Sentenças:: Contribuições da Análise do Comportamento |
title |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis |
spellingShingle |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis Haydu, Verônica Bender Processos de aprendizagem Equivalência de estímulos Leitura de sentenças Encadeamento Escolha-de-acordo-com-modelo Escolares Stimulus equivalence Sentence reading Chaining Matching-to-sample Scholars |
title_short |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis |
title_full |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis |
title_fullStr |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis |
title_full_unstemmed |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis |
title_sort |
Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis |
author |
Haydu, Verônica Bender |
author_facet |
Haydu, Verônica Bender Zuanazzi Fernandes, Ana Carolina Alves de Assis, Grauben José Misae Kato, Olivia |
author_role |
author |
author2 |
Zuanazzi Fernandes, Ana Carolina Alves de Assis, Grauben José Misae Kato, Olivia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Haydu, Verônica Bender Zuanazzi Fernandes, Ana Carolina Alves de Assis, Grauben José Misae Kato, Olivia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processos de aprendizagem Equivalência de estímulos Leitura de sentenças Encadeamento Escolha-de-acordo-com-modelo Escolares Stimulus equivalence Sentence reading Chaining Matching-to-sample Scholars |
topic |
Processos de aprendizagem Equivalência de estímulos Leitura de sentenças Encadeamento Escolha-de-acordo-com-modelo Escolares Stimulus equivalence Sentence reading Chaining Matching-to-sample Scholars |
description |
The stimulus equivalence paradigm has been used infrequently in studies of sentence reading. Therefore, thepresent study evaluated the effect of a procedure involving teaching and testing conditional relations followed by the chainingof words upon sentence reading with comprehension and reading generalization. Eight students, 7 to 9 years old, participatedin the study. The procedure included a pre- and post-test, three teaching phases and reading with comprehension tests, aconnectivity test, and a sentence construction test. Words and sentences reading improved from pre- to post-test in all cases,showing that the procedure was effective in teaching sentence reading with comprehension. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102/16599 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102/17279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713299054592 |