Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Haydu, Verônica Bender
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Zuanazzi Fernandes, Ana Carolina, Alves de Assis, Grauben José, Misae Kato, Olivia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102
Resumo: The stimulus equivalence paradigm has been used infrequently in studies of sentence reading. Therefore, thepresent study evaluated the effect of a procedure involving teaching and testing conditional relations followed by the chainingof words upon sentence reading with comprehension and reading generalization. Eight students, 7 to 9 years old, participatedin the study. The procedure included a pre- and post-test, three teaching phases and reading with comprehension tests, aconnectivity test, and a sentence construction test. Words and sentences reading improved from pre- to post-test in all cases,showing that the procedure was effective in teaching sentence reading with comprehension.
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spelling Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior AnalysisEnsino de Leitura de Sentenças:: Contribuições da Análise do ComportamentoProcessos de aprendizagemEquivalência de estímulosLeitura de sentençasEncadeamentoEscolha-de-acordo-com-modeloEscolaresStimulus equivalenceSentence readingChainingMatching-to-sampleScholarsThe stimulus equivalence paradigm has been used infrequently in studies of sentence reading. Therefore, thepresent study evaluated the effect of a procedure involving teaching and testing conditional relations followed by the chainingof words upon sentence reading with comprehension and reading generalization. Eight students, 7 to 9 years old, participatedin the study. The procedure included a pre- and post-test, three teaching phases and reading with comprehension tests, aconnectivity test, and a sentence construction test. Words and sentences reading improved from pre- to post-test in all cases,showing that the procedure was effective in teaching sentence reading with comprehension.O paradigma da equivalência de estímulos tem sido pouco usado para estudar o ensino de leitura de sentenças. O efeito de um procedimento envolvendo ensino e testes de relações condicionais, seguido pelo encadeamento de palavras sobre a leitura com compreensão de sentenças no presente, passado e futuro, e sobre a generalização de leitura, foi investigado. Participaram oito escolares, com 7 a 9 anos. O procedimento incluiu pré e pós-teste, três fases de ensino e testes de leitura com compreensão, um teste de conectividade e um teste de construção de sentenças. A leitura de palavras e de sentenças melhorou do pré para o pós-teste em todos os casos, demonstrando que o procedimento foi efetivo para ensinar leitura com compreensão de sentenças.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2015-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-154Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 2 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 145-1541806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102/16599https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102/17279Haydu, Verônica BenderZuanazzi Fernandes, Ana CarolinaAlves de Assis, Grauben JoséMisae Kato, Oliviainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-30T00:03:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18102Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-30T00:03:45Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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