ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224 |
Resumo: | The article reports results from a qualitative analysis ofchildren's cognitive strategies. These strategies were expressed in a learningsituation about addition/subtraction, within an investigation concemingthe role of social interaction in the constructivist learning of school contents.The nine subjects, grouped in trios, attend 1st. grade at an elementarypublic school in Curitiba. Results point to children's cognitive peculiaritiesto elaborate the content in progressive pre-operational leveis, whenschemes are exceed and new ones are discovered from oportunitiesoffered by the learning situation. This process is explained by the alternance between practical and explanatory tasks, based on the phenomenon oftaking awareness of actions and their results in the construction of newleveis of conceptualisation. |
id |
UNB-4_ad195d11e8090921a42e49d5eb195907 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17224 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNINGA adição/subtração em crianças de 1ª série.: Um estudo sobre a aprendizagem construtivistaEstratégias cognitivas infantisIniciação matemáticaAprendizagem construtivistaAdição/subtraçãoLearningConstructivist learningAddition/subtractionThe article reports results from a qualitative analysis ofchildren's cognitive strategies. These strategies were expressed in a learningsituation about addition/subtraction, within an investigation concemingthe role of social interaction in the constructivist learning of school contents.The nine subjects, grouped in trios, attend 1st. grade at an elementarypublic school in Curitiba. Results point to children's cognitive peculiaritiesto elaborate the content in progressive pre-operational leveis, whenschemes are exceed and new ones are discovered from oportunitiesoffered by the learning situation. This process is explained by the alternance between practical and explanatory tasks, based on the phenomenon oftaking awareness of actions and their results in the construction of newleveis of conceptualisation.São relatados resultados da análise qualitativa de estratégias cognitivas infantis. Estas foram expressas em uma situação de aprendizagem sobre a adição/subtração, no contexto de uma pesquisa sobre o papel da interação social na aprendizagem construtivista de noções escolares. Os sujeitos são nove alunos de 1a série do 1° grau de uma escola pública de Curitiba, agrupados em três trios. Os resultados mostram as peculiaridades cognitivas infantis na elaboração da noção focalizada, em níveis de progressão no plano pré-operatório. Esquemas são superados e outros descobertos com as oportunidades oferecidas pela situação. Na interpretação desse processo é apontado o papel da alternância de tarefas de realização prática com as de explicação, com base no fenômeno da tomada de consciência das ações e de seus resultados rumo a novos planos de conceitualização.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-3851806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224/15693Faria Moro, Maria LuciaBranco, Veronicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T18:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17224Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T18:19:38Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING A adição/subtração em crianças de 1ª série.: Um estudo sobre a aprendizagem construtivista |
title |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING |
spellingShingle |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING Faria Moro, Maria Lucia Estratégias cognitivas infantis Iniciação matemática Aprendizagem construtivista Adição/subtração Learning Constructivist learning Addition/subtraction |
title_short |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING |
title_full |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING |
title_fullStr |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING |
title_full_unstemmed |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING |
title_sort |
ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING |
author |
Faria Moro, Maria Lucia |
author_facet |
Faria Moro, Maria Lucia Branco, Veronica |
author_role |
author |
author2 |
Branco, Veronica |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria Moro, Maria Lucia Branco, Veronica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias cognitivas infantis Iniciação matemática Aprendizagem construtivista Adição/subtração Learning Constructivist learning Addition/subtraction |
topic |
Estratégias cognitivas infantis Iniciação matemática Aprendizagem construtivista Adição/subtração Learning Constructivist learning Addition/subtraction |
description |
The article reports results from a qualitative analysis ofchildren's cognitive strategies. These strategies were expressed in a learningsituation about addition/subtraction, within an investigation concemingthe role of social interaction in the constructivist learning of school contents.The nine subjects, grouped in trios, attend 1st. grade at an elementarypublic school in Curitiba. Results point to children's cognitive peculiaritiesto elaborate the content in progressive pre-operational leveis, whenschemes are exceed and new ones are discovered from oportunitiesoffered by the learning situation. This process is explained by the alternance between practical and explanatory tasks, based on the phenomenon oftaking awareness of actions and their results in the construction of newleveis of conceptualisation. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224/15693 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211711245942784 |