ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria Moro, Maria Lucia
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Branco, Veronica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224
Resumo: The article reports results from a qualitative analysis ofchildren's cognitive strategies. These strategies were expressed in a learningsituation about addition/subtraction, within an investigation concemingthe role of social interaction in the constructivist learning of school contents.The nine subjects, grouped in trios, attend 1st. grade at an elementarypublic school in Curitiba. Results point to children's cognitive peculiaritiesto elaborate the content in progressive pre-operational leveis, whenschemes are exceed and new ones are discovered from oportunitiesoffered by the learning situation. This process is explained by the alternance between practical and explanatory tasks, based on the phenomenon oftaking awareness of actions and their results in the construction of newleveis of conceptualisation.
id UNB-4_ad195d11e8090921a42e49d5eb195907
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17224
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNINGA adição/subtração em crianças de 1ª série.: Um estudo sobre a aprendizagem construtivistaEstratégias cognitivas infantisIniciação matemáticaAprendizagem construtivistaAdição/subtraçãoLearningConstructivist learningAddition/subtractionThe article reports results from a qualitative analysis ofchildren's cognitive strategies. These strategies were expressed in a learningsituation about addition/subtraction, within an investigation concemingthe role of social interaction in the constructivist learning of school contents.The nine subjects, grouped in trios, attend 1st. grade at an elementarypublic school in Curitiba. Results point to children's cognitive peculiaritiesto elaborate the content in progressive pre-operational leveis, whenschemes are exceed and new ones are discovered from oportunitiesoffered by the learning situation. This process is explained by the alternance between practical and explanatory tasks, based on the phenomenon oftaking awareness of actions and their results in the construction of newleveis of conceptualisation.São relatados resultados da análise qualitativa de estratégias cognitivas infantis. Estas foram expressas em uma situação de aprendizagem sobre a adição/subtração, no contexto de uma pesquisa sobre o papel da interação social na aprendizagem construtivista de noções escolares. Os sujeitos são nove alunos de 1a série do 1° grau de uma escola pública de Curitiba, agrupados em três trios. Os resultados mostram as peculiaridades cognitivas infantis na elaboração da noção focalizada, em níveis de progressão no plano pré-operatório. Esquemas são superados e outros descobertos com as oportunidades oferecidas pela situação. Na interpretação desse processo é apontado o papel da alternância de tarefas de realização prática com as de explicação, com base no fenômeno da tomada de consciência das ações e de seus resultados rumo a novos planos de conceitualização.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-3851806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224/15693Faria Moro, Maria LuciaBranco, Veronicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T18:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17224Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T18:19:38Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
A adição/subtração em crianças de 1ª série.: Um estudo sobre a aprendizagem construtivista
title ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
spellingShingle ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
Faria Moro, Maria Lucia
Estratégias cognitivas infantis
Iniciação matemática
Aprendizagem construtivista
Adição/subtração
Learning
Constructivist learning
Addition/subtraction
title_short ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
title_full ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
title_fullStr ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
title_full_unstemmed ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
title_sort ADDITION/SUBTRACTION IN 1ST.GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN'S: A STUDY ABOUT CONSTRUCTIVIST LEARNING
author Faria Moro, Maria Lucia
author_facet Faria Moro, Maria Lucia
Branco, Veronica
author_role author
author2 Branco, Veronica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria Moro, Maria Lucia
Branco, Veronica
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias cognitivas infantis
Iniciação matemática
Aprendizagem construtivista
Adição/subtração
Learning
Constructivist learning
Addition/subtraction
topic Estratégias cognitivas infantis
Iniciação matemática
Aprendizagem construtivista
Adição/subtração
Learning
Constructivist learning
Addition/subtraction
description The article reports results from a qualitative analysis ofchildren's cognitive strategies. These strategies were expressed in a learningsituation about addition/subtraction, within an investigation concemingthe role of social interaction in the constructivist learning of school contents.The nine subjects, grouped in trios, attend 1st. grade at an elementarypublic school in Curitiba. Results point to children's cognitive peculiaritiesto elaborate the content in progressive pre-operational leveis, whenschemes are exceed and new ones are discovered from oportunitiesoffered by the learning situation. This process is explained by the alternance between practical and explanatory tasks, based on the phenomenon oftaking awareness of actions and their results in the construction of newleveis of conceptualisation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17224/15693
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 365-385
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211711245942784