UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982 |
Resumo: | The article discusses Universais in Cognitive Developmentconsidering cross-cultural research of Piaget's stages. Despitecertain variations, the Sensori-Motor Period was verified. The lack ofsufficient studies prevents conclusions about the Pre-Operational. Thesequence of substages was confirmed in the Concrete OperationsPeriod. There is evidence that a certain proportion of individuals do notreach the Formal Operations Period. Besides, better performance isobtained when there is a relationship between task and culture. Thecross-cultural research available neither supports nor disproves theexistence of universality of the stages proposed by Piaget. |
id |
UNB-4_bd8a319a2448b271ce348dcc8e35609d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16982 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENTUniversais No Desenvolvimento CognitivoThe article discusses Universais in Cognitive Developmentconsidering cross-cultural research of Piaget's stages. Despitecertain variations, the Sensori-Motor Period was verified. The lack ofsufficient studies prevents conclusions about the Pre-Operational. Thesequence of substages was confirmed in the Concrete OperationsPeriod. There is evidence that a certain proportion of individuals do notreach the Formal Operations Period. Besides, better performance isobtained when there is a relationship between task and culture. Thecross-cultural research available neither supports nor disproves theexistence of universality of the stages proposed by Piaget.RESUMO - Discutem-se Universais no Desenvolvimento Cognitivo através de estudos transculturais dos estágios de Piaget. O Período Sensório Motor foi verificado, embora apresente variações no grau de desenvolvimento. A escassez de estudos não permitiu uma conclusão quanto ao Período Pré-Operacional. No Período de Operações Concretas a seqüência dos subestágios foi confirmada. Encontrou-se evidência de que certa proporção de sujeitos não alcança o Período de Operações Formais. Além disso, melhor desempenho foi obtido quando havia relação entre tarefa e cultura em estudo. As pesquisas transculturais existentes não permitem conclusão definitiva quanto a universalidade dos estágios de Piaget.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 1 No. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-268Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 1 Núm. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-268Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 1 No. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-268Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 1 n. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-2681806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982/15291https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982/15467de Aráujo Günther, Isoldainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-11T18:40:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16982Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-11T18:40:27Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT Universais No Desenvolvimento Cognitivo |
title |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT |
spellingShingle |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT de Aráujo Günther, Isolda |
title_short |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT |
title_full |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT |
title_fullStr |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT |
title_full_unstemmed |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT |
title_sort |
UNIVERSALS IN COGNITIVE DEVELOPMENT |
author |
de Aráujo Günther, Isolda |
author_facet |
de Aráujo Günther, Isolda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Aráujo Günther, Isolda |
description |
The article discusses Universais in Cognitive Developmentconsidering cross-cultural research of Piaget's stages. Despitecertain variations, the Sensori-Motor Period was verified. The lack ofsufficient studies prevents conclusions about the Pre-Operational. Thesequence of substages was confirmed in the Concrete OperationsPeriod. There is evidence that a certain proportion of individuals do notreach the Formal Operations Period. Besides, better performance isobtained when there is a relationship between task and culture. Thecross-cultural research available neither supports nor disproves theexistence of universality of the stages proposed by Piaget. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982/15291 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/16982/15467 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 1 No. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-268 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 1 Núm. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-268 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 1 No. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-268 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 1 n. 3 (1985): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 253-268 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211710329487360 |