Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538 |
Resumo: | This article discusses the concept of executive function as a temporal integration process, involving tasks like preparatory adaptation, inhibitory control and working memory. Next, Baddeley’s multicomponent model for working memory is criticized and a new classification of executive function is proposed which incorporates both the model of Fuster as well as that of Baddeley. Finally, this paper revisits the neurobiological concept of learning and suggests an approach to appraise the learning deficits that take into account the executive function as the cornerstone of the cognitive process. |
id |
UNB-4_cd59640d5355de71ccdad021c9298704 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17538 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and LearningIntegração de Três Conceitos:: Função Executiva, Memória de Trabalho e AprendizadoNeuropsicologiaFunção executivaMemória de trabalhoAprendizadoCórtex pré-frontalExecutive functionWorking memoryLearningPrefrontal cortexNeuropsychologyThis article discusses the concept of executive function as a temporal integration process, involving tasks like preparatory adaptation, inhibitory control and working memory. Next, Baddeley’s multicomponent model for working memory is criticized and a new classification of executive function is proposed which incorporates both the model of Fuster as well as that of Baddeley. Finally, this paper revisits the neurobiological concept of learning and suggests an approach to appraise the learning deficits that take into account the executive function as the cornerstone of the cognitive process.O presente artigo discute o conceito de função executiva enquanto um processo de integração temporal, envolvendo funções como o ajuste preparatório, o controle inibitório e a memória de trabalho. Em seguida questiona o modelo multicomponente de Baddeley para a memória de trabalho e propõe uma nova classificação da função executiva que engloba os modelos de Fuster e de Baddeley. Finalmente revisita o conceito neurobiológico de aprendizado e sugere uma visão para se avaliar os déficits de aprendizagem que leve em conta a função executiva como a pedra angular do processo cognitivo.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2011-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-3141806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16050https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16826Mourão-Júnior, Carlos AlbertoMelo, Luciene Bandeira Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-24T17:05:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17538Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-24T17:05:31Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning Integração de Três Conceitos:: Função Executiva, Memória de Trabalho e Aprendizado |
title |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning |
spellingShingle |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning Mourão-Júnior, Carlos Alberto Neuropsicologia Função executiva Memória de trabalho Aprendizado Córtex pré-frontal Executive function Working memory Learning Prefrontal cortex Neuropsychology |
title_short |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning |
title_full |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning |
title_fullStr |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning |
title_full_unstemmed |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning |
title_sort |
Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning |
author |
Mourão-Júnior, Carlos Alberto |
author_facet |
Mourão-Júnior, Carlos Alberto Melo, Luciene Bandeira Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Luciene Bandeira Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mourão-Júnior, Carlos Alberto Melo, Luciene Bandeira Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neuropsicologia Função executiva Memória de trabalho Aprendizado Córtex pré-frontal Executive function Working memory Learning Prefrontal cortex Neuropsychology |
topic |
Neuropsicologia Função executiva Memória de trabalho Aprendizado Córtex pré-frontal Executive function Working memory Learning Prefrontal cortex Neuropsychology |
description |
This article discusses the concept of executive function as a temporal integration process, involving tasks like preparatory adaptation, inhibitory control and working memory. Next, Baddeley’s multicomponent model for working memory is criticized and a new classification of executive function is proposed which incorporates both the model of Fuster as well as that of Baddeley. Finally, this paper revisits the neurobiological concept of learning and suggests an approach to appraise the learning deficits that take into account the executive function as the cornerstone of the cognitive process. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16050 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16826 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1788355264523534336 |