Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mourão-Júnior, Carlos Alberto
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Melo, Luciene Bandeira Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538
Resumo: This article discusses the concept of executive function as a temporal integration process, involving tasks like preparatory adaptation, inhibitory control and working memory. Next, Baddeley’s multicomponent model for working memory is criticized and a new classification of executive function is proposed which incorporates both the model of Fuster as well as that of Baddeley. Finally, this paper revisits the neurobiological concept of learning and suggests an approach to appraise the learning deficits that take into account the executive function as the cornerstone of the cognitive process.
id UNB-4_cd59640d5355de71ccdad021c9298704
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17538
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and LearningIntegração de Três Conceitos:: Função Executiva, Memória de Trabalho e AprendizadoNeuropsicologiaFunção executivaMemória de trabalhoAprendizadoCórtex pré-frontalExecutive functionWorking memoryLearningPrefrontal cortexNeuropsychologyThis article discusses the concept of executive function as a temporal integration process, involving tasks like preparatory adaptation, inhibitory control and working memory. Next, Baddeley’s multicomponent model for working memory is criticized and a new classification of executive function is proposed which incorporates both the model of Fuster as well as that of Baddeley. Finally, this paper revisits the neurobiological concept of learning and suggests an approach to appraise the learning deficits that take into account the executive function as the cornerstone of the cognitive process.O presente artigo discute o conceito de função executiva enquanto um processo de integração temporal, envolvendo funções como o ajuste preparatório, o controle inibitório e a memória de trabalho. Em seguida questiona o modelo multicomponente de Baddeley para a memória de trabalho e propõe uma nova classificação da função executiva que engloba os modelos de Fuster e de Baddeley. Finalmente revisita o conceito neurobiológico de aprendizado e sugere uma visão para se avaliar os déficits de aprendizagem que leve em conta a função executiva como a pedra angular do processo cognitivo.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2011-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-3141806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16050https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16826Mourão-Júnior, Carlos AlbertoMelo, Luciene Bandeira Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-24T17:05:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17538Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-24T17:05:31Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
Integração de Três Conceitos:: Função Executiva, Memória de Trabalho e Aprendizado
title Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
spellingShingle Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
Mourão-Júnior, Carlos Alberto
Neuropsicologia
Função executiva
Memória de trabalho
Aprendizado
Córtex pré-frontal
Executive function
Working memory
Learning
Prefrontal cortex
Neuropsychology
title_short Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
title_full Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
title_fullStr Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
title_full_unstemmed Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
title_sort Integration of Three Concepts:: Executive Function, Working Memory and Learning
author Mourão-Júnior, Carlos Alberto
author_facet Mourão-Júnior, Carlos Alberto
Melo, Luciene Bandeira Rodrigues
author_role author
author2 Melo, Luciene Bandeira Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mourão-Júnior, Carlos Alberto
Melo, Luciene Bandeira Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Neuropsicologia
Função executiva
Memória de trabalho
Aprendizado
Córtex pré-frontal
Executive function
Working memory
Learning
Prefrontal cortex
Neuropsychology
topic Neuropsicologia
Função executiva
Memória de trabalho
Aprendizado
Córtex pré-frontal
Executive function
Working memory
Learning
Prefrontal cortex
Neuropsychology
description This article discusses the concept of executive function as a temporal integration process, involving tasks like preparatory adaptation, inhibitory control and working memory. Next, Baddeley’s multicomponent model for working memory is criticized and a new classification of executive function is proposed which incorporates both the model of Fuster as well as that of Baddeley. Finally, this paper revisits the neurobiological concept of learning and suggests an approach to appraise the learning deficits that take into account the executive function as the cornerstone of the cognitive process.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16050
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17538/16826
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 309-314
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1788355264523534336