Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Simone Souza Costa, de Moura, Maria Lúcia Seidl, Pontes, Fernando Augusto Ramos, Borges, Júlia de Almeida Roffé
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603
Resumo: This article aims to describe the routine related to academic life of children who participate in the Bolsa Família Program in an Amazon riverside community. A Sociodemographic and a Routine Inventory were administered to 30 children: 16 girls and 14 boys. The main results indicate attending school occupies 16% of their weekday, homework 3% and no reading activities take place outside the school. In the weekend, children do not make homework or develop reading activities. Parental participation in the routine of their sons and daughters is restricted. Actions to stimulate involvement and qualification of those riverside community families are necessary so they can participate and organize academic activities in the routine of their children.
id UNB-4_de882b20658141e07d1eeba5257273f9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17603
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família ProgramAtividades acadêmicas na rotina de crianças ribeirinhas participantes do Programa Bolsa FamíliaDesenvolvimento HumanoAtividades acadêmicasBolsa famíliaCrianças ribeirinhasRotinaAcademic activitiesBolsa Família ProgramRiverine childrenHuman developmentRoutineThis article aims to describe the routine related to academic life of children who participate in the Bolsa Família Program in an Amazon riverside community. A Sociodemographic and a Routine Inventory were administered to 30 children: 16 girls and 14 boys. The main results indicate attending school occupies 16% of their weekday, homework 3% and no reading activities take place outside the school. In the weekend, children do not make homework or develop reading activities. Parental participation in the routine of their sons and daughters is restricted. Actions to stimulate involvement and qualification of those riverside community families are necessary so they can participate and organize academic activities in the routine of their children.Esta pesquisa objetivou classificar as atividades de ir para a escola, fazer o dever de casa e leitura na rotina de crianças beneficiárias do Programa Bolsa Família, residentes de uma ilha na Amazônia. Os participantes foram 30 crianças: 16 do sexo feminino e 14 do sexo masculino. Foram utilizados os Inventários Sociodemográfico e o de Rotina. Os principais resultados mostram que, em dias de semana, a atividade de ir para a escola ocupa 16% de um dia, o dever de casa atinge 3%, não havendo dedicação à leitura fora do ambiente escolar. No fim de semana, as crianças não realizam dever de casa ou leituras. A participação dos pais na rotina dos filhos é restrita, ficando as crianças 44% do seu dia realizando tarefas de rotina sozinhas. Ações específicas de envolvimento e capacitação das famílias ribeirinhas são necessárias de forma que possam incluir mais atividades acadêmicas na rotina das crianças.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-1661806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16115https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16964Freire, Viviam Rafaela Barbosa PinheiroSilva, Simone Souza Costade Moura, Maria Lúcia SeidlPontes, Fernando Augusto RamosBorges, Júlia de Almeida Rofféinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-26T15:33:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17603Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-26T15:33:29Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
Atividades acadêmicas na rotina de crianças ribeirinhas participantes do Programa Bolsa Família
title Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
spellingShingle Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
Desenvolvimento Humano
Atividades acadêmicas
Bolsa família
Crianças ribeirinhas
Rotina
Academic activities
Bolsa Família Program
Riverine children
Human development
Routine
title_short Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
title_full Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
title_fullStr Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
title_full_unstemmed Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
title_sort Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
author Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
author_facet Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
Silva, Simone Souza Costa
de Moura, Maria Lúcia Seidl
Pontes, Fernando Augusto Ramos
Borges, Júlia de Almeida Roffé
author_role author
author2 Silva, Simone Souza Costa
de Moura, Maria Lúcia Seidl
Pontes, Fernando Augusto Ramos
Borges, Júlia de Almeida Roffé
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
Silva, Simone Souza Costa
de Moura, Maria Lúcia Seidl
Pontes, Fernando Augusto Ramos
Borges, Júlia de Almeida Roffé
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento Humano
Atividades acadêmicas
Bolsa família
Crianças ribeirinhas
Rotina
Academic activities
Bolsa Família Program
Riverine children
Human development
Routine
topic Desenvolvimento Humano
Atividades acadêmicas
Bolsa família
Crianças ribeirinhas
Rotina
Academic activities
Bolsa Família Program
Riverine children
Human development
Routine
description This article aims to describe the routine related to academic life of children who participate in the Bolsa Família Program in an Amazon riverside community. A Sociodemographic and a Routine Inventory were administered to 30 children: 16 girls and 14 boys. The main results indicate attending school occupies 16% of their weekday, homework 3% and no reading activities take place outside the school. In the weekend, children do not make homework or develop reading activities. Parental participation in the routine of their sons and daughters is restricted. Actions to stimulate involvement and qualification of those riverside community families are necessary so they can participate and organize academic activities in the routine of their children.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16115
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16964
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211712360579072