Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603 |
Resumo: | This article aims to describe the routine related to academic life of children who participate in the Bolsa Família Program in an Amazon riverside community. A Sociodemographic and a Routine Inventory were administered to 30 children: 16 girls and 14 boys. The main results indicate attending school occupies 16% of their weekday, homework 3% and no reading activities take place outside the school. In the weekend, children do not make homework or develop reading activities. Parental participation in the routine of their sons and daughters is restricted. Actions to stimulate involvement and qualification of those riverside community families are necessary so they can participate and organize academic activities in the routine of their children. |
id |
UNB-4_de882b20658141e07d1eeba5257273f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17603 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família ProgramAtividades acadêmicas na rotina de crianças ribeirinhas participantes do Programa Bolsa FamíliaDesenvolvimento HumanoAtividades acadêmicasBolsa famíliaCrianças ribeirinhasRotinaAcademic activitiesBolsa Família ProgramRiverine childrenHuman developmentRoutineThis article aims to describe the routine related to academic life of children who participate in the Bolsa Família Program in an Amazon riverside community. A Sociodemographic and a Routine Inventory were administered to 30 children: 16 girls and 14 boys. The main results indicate attending school occupies 16% of their weekday, homework 3% and no reading activities take place outside the school. In the weekend, children do not make homework or develop reading activities. Parental participation in the routine of their sons and daughters is restricted. Actions to stimulate involvement and qualification of those riverside community families are necessary so they can participate and organize academic activities in the routine of their children.Esta pesquisa objetivou classificar as atividades de ir para a escola, fazer o dever de casa e leitura na rotina de crianças beneficiárias do Programa Bolsa Família, residentes de uma ilha na Amazônia. Os participantes foram 30 crianças: 16 do sexo feminino e 14 do sexo masculino. Foram utilizados os Inventários Sociodemográfico e o de Rotina. Os principais resultados mostram que, em dias de semana, a atividade de ir para a escola ocupa 16% de um dia, o dever de casa atinge 3%, não havendo dedicação à leitura fora do ambiente escolar. No fim de semana, as crianças não realizam dever de casa ou leituras. A participação dos pais na rotina dos filhos é restrita, ficando as crianças 44% do seu dia realizando tarefas de rotina sozinhas. Ações específicas de envolvimento e capacitação das famílias ribeirinhas são necessárias de forma que possam incluir mais atividades acadêmicas na rotina das crianças.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-1661806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16115https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16964Freire, Viviam Rafaela Barbosa PinheiroSilva, Simone Souza Costade Moura, Maria Lúcia SeidlPontes, Fernando Augusto RamosBorges, Júlia de Almeida Rofféinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-26T15:33:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17603Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-26T15:33:29Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program Atividades acadêmicas na rotina de crianças ribeirinhas participantes do Programa Bolsa Família |
title |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program |
spellingShingle |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro Desenvolvimento Humano Atividades acadêmicas Bolsa família Crianças ribeirinhas Rotina Academic activities Bolsa Família Program Riverine children Human development Routine |
title_short |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program |
title_full |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program |
title_fullStr |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program |
title_full_unstemmed |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program |
title_sort |
Academic Activities in the Routine of Riverine Children who Participate in the Bolsa Família Program |
author |
Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro |
author_facet |
Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro Silva, Simone Souza Costa de Moura, Maria Lúcia Seidl Pontes, Fernando Augusto Ramos Borges, Júlia de Almeida Roffé |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Simone Souza Costa de Moura, Maria Lúcia Seidl Pontes, Fernando Augusto Ramos Borges, Júlia de Almeida Roffé |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro Silva, Simone Souza Costa de Moura, Maria Lúcia Seidl Pontes, Fernando Augusto Ramos Borges, Júlia de Almeida Roffé |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento Humano Atividades acadêmicas Bolsa família Crianças ribeirinhas Rotina Academic activities Bolsa Família Program Riverine children Human development Routine |
topic |
Desenvolvimento Humano Atividades acadêmicas Bolsa família Crianças ribeirinhas Rotina Academic activities Bolsa Família Program Riverine children Human development Routine |
description |
This article aims to describe the routine related to academic life of children who participate in the Bolsa Família Program in an Amazon riverside community. A Sociodemographic and a Routine Inventory were administered to 30 children: 16 girls and 14 boys. The main results indicate attending school occupies 16% of their weekday, homework 3% and no reading activities take place outside the school. In the weekend, children do not make homework or develop reading activities. Parental participation in the routine of their sons and daughters is restricted. Actions to stimulate involvement and qualification of those riverside community families are necessary so they can participate and organize academic activities in the routine of their children. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16115 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17603/16964 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 Núm. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 29 No. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 29 n. 2 (2013): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 159-166 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211712360579072 |