For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belén Riveiro, María
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/37431
Resumo: This article takes the study of the trajectory of César Aira, whose growing consecration I identify during the 90s, to find one of the indicators of this recognition is Aira’s simultaneous presence in spaces that follow, apparently, opposite logics: the academy and the publishing market. One of the publishing houses that is key to the trajectory of Aira is Beatriz Viterbo, founded in 1991 by three professors of the University of Rosario. This article focuses on the publishing house Beatriz Viterbo to analyze, from a sociological point of view and with the data collected through in-depth interviews and archival work, the conditions of possibility of this enterprise, which, linked to the university but in an independent manner, implements innovative ways of publishing resistant to the dominant ways of producing in the publishing field, which enables atypical publishing trajectories such as the one that Aira has developed.
id UNB-5_01b82004858e609c074e8330e276e414
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37431
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo Por una sociología del espacio editorial: el caso de César Aira y Beatriz ViterboPor uma sociologia do espaço editorial: o caso de César Aira e Beatriz Viterbocampo editorialliteratura argentinasociologia da literaturaacademiacampo editorialliteratura argentinasociología de la literaturaacademiapublishing fieldArgentina literaturesociology of literatureacademyThis article takes the study of the trajectory of César Aira, whose growing consecration I identify during the 90s, to find one of the indicators of this recognition is Aira’s simultaneous presence in spaces that follow, apparently, opposite logics: the academy and the publishing market. One of the publishing houses that is key to the trajectory of Aira is Beatriz Viterbo, founded in 1991 by three professors of the University of Rosario. This article focuses on the publishing house Beatriz Viterbo to analyze, from a sociological point of view and with the data collected through in-depth interviews and archival work, the conditions of possibility of this enterprise, which, linked to the university but in an independent manner, implements innovative ways of publishing resistant to the dominant ways of producing in the publishing field, which enables atypical publishing trajectories such as the one that Aira has developed.Este artículo adopta la mirada de la sociología de la literatura y parte de estudiar la trayectoria de César Aira con la hipótesis de que es en los años noventa cuando se puede identificar su creciente consagración. Uno de los indicadores para ello es una presencia simultánea en espacios que se definen como lógicas opuestas: la academia y el mercado editorial. Una de las editoriales que se convierte en un espacio clave para Aira es Beatriz Viterbo, creada en 1991 por tres académicas de la Universidad de Rosario. En este artículo, me centro en la editorial Beatriz Viterbo para analizar, a partir de datos recabados con entrevistas en profundidad y trabajo de archivo, las condiciones de posibilidad de la creación de una editorial que, desde la universidad, pero de manera independiente a la institución, fomenta una manera autogestiva y resistente a los modos dominantes de producción editorial, y que habilita trayectorias editoriales atípicas como la de Aira.Este artigo adota a perspectiva da sociologia da literatura e parte do estudo da carreira de César Aira com a hipótese de que é nos anos 1990 que se registra sua crescente consagração. Um dos indicadores para isso é a presença simultânea em espaços definidos por lógicas opostas: a academia e o mercado editorial. Uma das editoras que se tornou um espaço essencial para Aira é a editora Beatriz Viterbo, criada em 1991 por três acadêmicos da Universidade de Rosário. Neste artigo, a partir de dados coletados em entrevistas detalhadas e arquivos, analiso as condições de criação de uma editora que, a partir da universidade, mas independentemente da instituição, promove a autogestão e a resistência aos modos dominantes de produção editorial, permitindo o desenvolvimento de trajetórias editoriais atípicas como a de Aira.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2021-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/3743110.1590/2316-4018626Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 62 (2021): Independent Publishing - Flávia Denise de Magalhães e Paula Renata Moreira (eds.); 1-19Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 62 (2021): Edição independente - Flávia Denise de Magalhães e Paula Renata Moreira (org.); 1-192316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/37431/29249Copyright (c) 2021 María Belén Riveirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBelén Riveiro, María 2021-04-13T02:33:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37431Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2021-04-13T02:33:27Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
Por una sociología del espacio editorial: el caso de César Aira y Beatriz Viterbo
Por uma sociologia do espaço editorial: o caso de César Aira e Beatriz Viterbo
title For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
spellingShingle For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
Belén Riveiro, María
campo editorial
literatura argentina
sociologia da literatura
academia
campo editorial
literatura argentina
sociología de la literatura
academia
publishing field
Argentina literature
sociology of literature
academy
title_short For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
title_full For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
title_fullStr For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
title_full_unstemmed For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
title_sort For a Sociology of the Publishing World: the Case of César Aira and Beatriz Viterbo
author Belén Riveiro, María
author_facet Belén Riveiro, María
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Belén Riveiro, María
dc.subject.por.fl_str_mv campo editorial
literatura argentina
sociologia da literatura
academia
campo editorial
literatura argentina
sociología de la literatura
academia
publishing field
Argentina literature
sociology of literature
academy
topic campo editorial
literatura argentina
sociologia da literatura
academia
campo editorial
literatura argentina
sociología de la literatura
academia
publishing field
Argentina literature
sociology of literature
academy
description This article takes the study of the trajectory of César Aira, whose growing consecration I identify during the 90s, to find one of the indicators of this recognition is Aira’s simultaneous presence in spaces that follow, apparently, opposite logics: the academy and the publishing market. One of the publishing houses that is key to the trajectory of Aira is Beatriz Viterbo, founded in 1991 by three professors of the University of Rosario. This article focuses on the publishing house Beatriz Viterbo to analyze, from a sociological point of view and with the data collected through in-depth interviews and archival work, the conditions of possibility of this enterprise, which, linked to the university but in an independent manner, implements innovative ways of publishing resistant to the dominant ways of producing in the publishing field, which enables atypical publishing trajectories such as the one that Aira has developed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/37431
10.1590/2316-4018626
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/37431
identifier_str_mv 10.1590/2316-4018626
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/37431/29249
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 María Belén Riveiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 María Belén Riveiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 62 (2021): Independent Publishing - Flávia Denise de Magalhães e Paula Renata Moreira (eds.); 1-19
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 62 (2021): Edição independente - Flávia Denise de Magalhães e Paula Renata Moreira (org.); 1-19
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211021620576256