“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não!
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/47554 |
Resumo: | This article analyzed how the narrative of Namíbia, Não!, a theatrical text by the actor and director Aldri Anunciação, from Bahia, Brazil, elaborates a dystopian universe in which the intersection of temporalities exposes contradictions of the past, broadens the perception of racial violence in the present and holds projections of future in which hostility and interdictions materialize in space. For this purpose, it uses contributions from intellectuals such as Grada Kilomba, in Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano (2019), by Abdias do Nascimento, in Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões (2004), by Leda Maria Martins, in Como respirar? (2020), and Gregory Clayes, in Dystopia: A Natural History. A study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions (2017). |
id |
UNB-5_05ce6b22d77127b7d874567e39e23f82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47554 |
network_acronym_str |
UNB-5 |
network_name_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não!“¡Esto va a ser un caos!”: distopía y autoritarismo en Namíbia, não!“Isso vai ser um caos!”: distopia e autoritarismo em Namíbia, não!distopia; autoritarismo; espaço; Namíbia, não! ; Aldri Anunciaçãodistopía; autoritarismo; espacio; Namíbia, não! ; Aldri Anunciaçãodystopia; authoritarianism; space; Namíbia, não! ; Aldri AnunciaçãoThis article analyzed how the narrative of Namíbia, Não!, a theatrical text by the actor and director Aldri Anunciação, from Bahia, Brazil, elaborates a dystopian universe in which the intersection of temporalities exposes contradictions of the past, broadens the perception of racial violence in the present and holds projections of future in which hostility and interdictions materialize in space. For this purpose, it uses contributions from intellectuals such as Grada Kilomba, in Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano (2019), by Abdias do Nascimento, in Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões (2004), by Leda Maria Martins, in Como respirar? (2020), and Gregory Clayes, in Dystopia: A Natural History. A study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions (2017). Este artículo analizó cómo la narrativa de Namíbia, Não!, texto teatral del actor y director baiano Aldri Anunciação, elabora un universo distópico en el que el cruce de temporalidades expone contradicciones del pasado, amplía la percepción sobre la violencia racial del presente y realiza proyecciones del futuro en que la hostilidad y las interdicciones se materializan en el espacio. Para eso, utiliza contribuciones de intelectuales como Grada Kilomba, en Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano (2019), de Abdias do Nascimento, en Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões (2004), de Leda Maria Martins, en Como respirar? (2020) y de Gregory Clayes, en Dystopia: A Natural History. A study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions (2017).Este artigo analisa como a narrativa de Namíbia, não!, texto teatral do ator e diretor baiano Aldri Anunciação, elabora um universo distópico em que o cruzamento de temporalidades expõe contradições do passado, amplia a percepção sobre a violência racial do presente e realiza projeções de futuro em que a hostilidade e as interdições se materializam no espaço. Para isso, utiliza contribuições de intelectuais como Grada Kilomba (2019), em Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano; de Abdias do Nascimento (2004), em “Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões”; de Leda Maria Martins (2020), em “Como respirar?”; e de Gregory Claeys (2017), em Dystopia: a natural history. A study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2023-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/47554Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 67 (2022): Literature and utopian imaginationEstudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 67 (2022): Literatura e imaginação utópica2316-40181518-015810.1590/2316reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/47554/36994http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatias, Anderson de Figueiredo2023-10-11T12:55:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47554Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2023-10-11T12:55:15Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! “¡Esto va a ser un caos!”: distopía y autoritarismo en Namíbia, não! “Isso vai ser um caos!”: distopia e autoritarismo em Namíbia, não! |
title |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! |
spellingShingle |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! Matias, Anderson de Figueiredo distopia; autoritarismo; espaço; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação distopía; autoritarismo; espacio; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação dystopia; authoritarianism; space; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação |
title_short |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! |
title_full |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! |
title_fullStr |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! |
title_full_unstemmed |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! |
title_sort |
“This is going to be chaos!”: dystopia and authoritarianism in Namíbia, não! |
author |
Matias, Anderson de Figueiredo |
author_facet |
Matias, Anderson de Figueiredo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matias, Anderson de Figueiredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
distopia; autoritarismo; espaço; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação distopía; autoritarismo; espacio; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação dystopia; authoritarianism; space; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação |
topic |
distopia; autoritarismo; espaço; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação distopía; autoritarismo; espacio; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação dystopia; authoritarianism; space; Namíbia, não! ; Aldri Anunciação |
description |
This article analyzed how the narrative of Namíbia, Não!, a theatrical text by the actor and director Aldri Anunciação, from Bahia, Brazil, elaborates a dystopian universe in which the intersection of temporalities exposes contradictions of the past, broadens the perception of racial violence in the present and holds projections of future in which hostility and interdictions materialize in space. For this purpose, it uses contributions from intellectuals such as Grada Kilomba, in Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano (2019), by Abdias do Nascimento, in Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões (2004), by Leda Maria Martins, in Como respirar? (2020), and Gregory Clayes, in Dystopia: A Natural History. A study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions (2017). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por los pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/47554 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/47554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/47554/36994 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 67 (2022): Literature and utopian imagination Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 67 (2022): Literatura e imaginação utópica 2316-4018 1518-0158 10.1590/2316 reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
collection |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com |
_version_ |
1800211022131232768 |