Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Felippe, Renata
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/50714
Resumo: Based on the novels Temporada de huracanaes (2017), by Mexican writer Fernanda Melchor and Enterre seus mortos (2018), by Ana Paula Maia, this article intended to reflect on the incidence and the connotations assumed by the performative reflexive realism — denominated by Ravetti (2019) as “Bolaño paradigm” — in the Latin American contemporary novels of female authorship. In the narratives of Melchor and Maia, the hyperbolic violence and the overlapping/serialization of brutalities point to a melancholy of the future of anti-epic dimensions, features that are repeatedly present in the Latin American contemporary novels. Oriented to the cited tendency, the novels of both the Mexican and the Brazilian writer reveal critical perspectives that are built from themes and approaches distanced not only from “A room of one’s own” (Woolf, 2014) and from the easiness of a codified realism, but also from didactic pretensions. Reflecting upon the authorship choices that are responsible for such deslocations, as well as about the possibility that the referred strategies can add another shade to the recent novelistic manifestations are among the matters approached in this text.
id UNB-5_2dca570ebc848fbf0a50cdb79d14898d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50714
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”El realismo performativo reflexivo en la novela latinoamericana contemporánea: la autoría femenina más allá de “una habitación propia”O realismo performático reflexivo no romance latino-americano contemporâneo: a autoria feminina além do “teto todo seu”paradigma Bolaño; romance latino-americano; realismos“Paradigma de Bolaño”; novela latinoamericana; realismosBolaño paradigm; Latin American novel; realismBased on the novels Temporada de huracanaes (2017), by Mexican writer Fernanda Melchor and Enterre seus mortos (2018), by Ana Paula Maia, this article intended to reflect on the incidence and the connotations assumed by the performative reflexive realism — denominated by Ravetti (2019) as “Bolaño paradigm” — in the Latin American contemporary novels of female authorship. In the narratives of Melchor and Maia, the hyperbolic violence and the overlapping/serialization of brutalities point to a melancholy of the future of anti-epic dimensions, features that are repeatedly present in the Latin American contemporary novels. Oriented to the cited tendency, the novels of both the Mexican and the Brazilian writer reveal critical perspectives that are built from themes and approaches distanced not only from “A room of one’s own” (Woolf, 2014) and from the easiness of a codified realism, but also from didactic pretensions. Reflecting upon the authorship choices that are responsible for such deslocations, as well as about the possibility that the referred strategies can add another shade to the recent novelistic manifestations are among the matters approached in this text.Com base nos romances Temporada de huracanes (2017), da escritora mexicana Fernanda Melchor, e Enterre seus mortos (2018), de Ana Paula Maia, este artigo pretende refletir sobre a incidência e as conotações assumidas pelo realismo performático reflexivo — denominado por Ravetti (2019) como “paradigma Bolaño” —, nos romances latino-americanos contemporâneos de autoria feminina. Nas narrativas de Melchor (2017) e Maia (2018), a violência hiperbólica e a sobreposição/seriação de brutalidades direcionam para uma melancolia de futuro de dimensões antiépicas, traços reiteradamente presentes nos romances latino-americanos contemporâneos. Voltados à tendência apontada, os romances das autoras mexicana e brasileira revelam perspectivas críticas que são erigidas de temas e de abordagens distanciados tanto do “teto todo seu” (Woolf, 2014) quanto das facilidades de um realismo codificado e de pretensões didáticas. Refletir sobre as escolhas autorais responsáveis por esses deslocamentos, bem como sobre a possibilidade de as referidas estratégias acrescerem mais uma nuança às manifestações romanescas recentes, está entre as questões abordadas neste texto.Com base nos romances Temporada de huracanes (2017), da escritora mexicana Fernanda Melchor, e Enterre seus mortos (2018), de Ana Paula Maia, este artigo pretende refletir sobre a incidência e as conotações assumidas pelo realismo performático reflexivo — denominado por Ravetti (2019) como “paradigma Bolaño” —, nos romances latino-americanos contemporâneos de autoria feminina. Nas narrativas de Melchor (2017) e Maia (2018), a violência hiperbólica e a sobreposição/seriação de brutalidades direcionam para uma melancolia de futuro de dimensões antiépicas, traços reiteradamente presentes nos romances latino-americanos contemporâneos. Voltados à tendência apontada, os romances das autoras mexicana e brasileira revelam perspectivas críticas que são erigidas de temas e de abordagens distanciados tanto do “teto todo seu” (Woolf, 2014) quanto das facilidades de um realismo codificado e de pretensões didáticas. Refletir sobre as escolhas autorais responsáveis por esses deslocamentos, bem como sobre a possibilidade de as referidas estratégias acrescerem mais uma nuança às manifestações romanescas recentes, está entre as questões abordadas neste texto.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2023-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/5071410.1590/2316-40186801Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 68 (2023): Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Tema livreEstudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 68 (2023): Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Tema livre2316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/50714/38481Copyright (c) 2023 Renata de Felippehttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Felippe, Renata2023-10-11T12:59:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50714Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2023-10-11T12:59:22Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
El realismo performativo reflexivo en la novela latinoamericana contemporánea: la autoría femenina más allá de “una habitación propia”
O realismo performático reflexivo no romance latino-americano contemporâneo: a autoria feminina além do “teto todo seu”
title Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
spellingShingle Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
de Felippe, Renata
paradigma Bolaño; romance latino-americano; realismos
“Paradigma de Bolaño”; novela latinoamericana; realismos
Bolaño paradigm; Latin American novel; realism
title_short Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
title_full Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
title_fullStr Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
title_full_unstemmed Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
title_sort Performative reflexive realism in the contemporary Latin American novel: female authorship beyond “A room of one’s own”
author de Felippe, Renata
author_facet de Felippe, Renata
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Felippe, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv paradigma Bolaño; romance latino-americano; realismos
“Paradigma de Bolaño”; novela latinoamericana; realismos
Bolaño paradigm; Latin American novel; realism
topic paradigma Bolaño; romance latino-americano; realismos
“Paradigma de Bolaño”; novela latinoamericana; realismos
Bolaño paradigm; Latin American novel; realism
description Based on the novels Temporada de huracanaes (2017), by Mexican writer Fernanda Melchor and Enterre seus mortos (2018), by Ana Paula Maia, this article intended to reflect on the incidence and the connotations assumed by the performative reflexive realism — denominated by Ravetti (2019) as “Bolaño paradigm” — in the Latin American contemporary novels of female authorship. In the narratives of Melchor and Maia, the hyperbolic violence and the overlapping/serialization of brutalities point to a melancholy of the future of anti-epic dimensions, features that are repeatedly present in the Latin American contemporary novels. Oriented to the cited tendency, the novels of both the Mexican and the Brazilian writer reveal critical perspectives that are built from themes and approaches distanced not only from “A room of one’s own” (Woolf, 2014) and from the easiness of a codified realism, but also from didactic pretensions. Reflecting upon the authorship choices that are responsible for such deslocations, as well as about the possibility that the referred strategies can add another shade to the recent novelistic manifestations are among the matters approached in this text.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/50714
10.1590/2316-40186801
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/50714
identifier_str_mv 10.1590/2316-40186801
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/50714/38481
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Renata de Felippe
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Renata de Felippe
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 68 (2023): Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Tema livre
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 68 (2023): Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Tema livre
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1788355297437286400