The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Finazzi-Agrò, Ettore
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753
Resumo: The “impossible” task that part of the most recent Brazilian literature has assigned itself can be summarized in the desire to witness, through writing, the wounds and bloody marks that the military dictatorship left behind and which the new authoritarian regime attempts yet again to erase, repeating the past erasure gesture enacted by the Amnesty Law. In this context of “exception,” in which institutional power tries to impose a new (and yet tragically experienced) discursive order, literature plays a fundamental role, placing itself in a peripheral position, in an “exceptional” space-time in order to give voice and flesh to the victims of the past. To exemplify this attempt to recover personal and collective memory, this article analyzes the works of Bernardo Kucinski, focusing in particular on Os visitantes.
id UNB-5_4fcc4b2b6c67c2bdc8c42107a3e2e010
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30753
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a LossEl cuerpo expropiado: Bernardo Kucinski ”“ Diario de una perdidaO corpo expropriado: Bernardo Kucinski ”“ Diário de uma perdaBernardo KucinskiK.: relato de uma buscaOs visitantespós-verdadeBernardo KucinskiK.: relato de uma buscaOs visitantespost-verdadBernardo KucinskiK.: relato de uma buscaOs visitantespost-truthThe “impossible” task that part of the most recent Brazilian literature has assigned itself can be summarized in the desire to witness, through writing, the wounds and bloody marks that the military dictatorship left behind and which the new authoritarian regime attempts yet again to erase, repeating the past erasure gesture enacted by the Amnesty Law. In this context of “exception,” in which institutional power tries to impose a new (and yet tragically experienced) discursive order, literature plays a fundamental role, placing itself in a peripheral position, in an “exceptional” space-time in order to give voice and flesh to the victims of the past. To exemplify this attempt to recover personal and collective memory, this article analyzes the works of Bernardo Kucinski, focusing in particular on Os visitantes.La tarea “imposible” que una parte de la más reciente literatura brasileña se ha asignado a sí misma se puede resumir en el deseo de testimoniar, a través de la escritura, las heridas y las marcas sangrientas que la dictadura militar ha dejado atrás y que el nuevo régimen autoritario intenta borrar nuevamente, repitiendo el gesto de abolición de la culpa inaugurado por la Ley de Amnistía. En este contexto de “excepción”, en el que el Poder trata de imponer un nuevo orden discursivo (pero ya experimentado de forma trágica), la literatura desarrolla un papel fundamental, situándose en una posición periférica, en un espacio-tiempo también “excepcional” que permite dar voz y carne a las víctimas. Para ejemplificar este intento de recuperar la memoria personal y colectiva, mi texto analizará las obras de Bernardo Kucinski, enfocándose en particular en Os visitantes.A tarefa “impossível” que parte da literatura brasileira mais recente tem atribuído a si mesma pode ser resumida na vontade de testemunhar, através da escrita, as feridas e as marcas sangrentas que a ditadura militar deixou atrás de si e que o novo regime autoritário tenta novamente apagar, repetindo o gesto de rasura do passado aviado pela Lei da Anistia. Nesse contexto de “exceção”, no qual o poder instituído tenta impor uma nova (e, todavia, já tragicamente experimentada) ordem discursiva, a literatura desenvolve um papel fundamental, colocando-se numa posição periférica, num espaço-tempo ainda “excepcional” que lhe permite dar voz e corpo às vítimas. Para exemplificar essa tentativa de recuperação da memória pessoal e coletiva, este artigo analisa as obras de Bernardo Kucinski, detendo-se, em particular, em Os visitantes.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2020-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/3075310.1590/2316-4018601Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 60 (2020): Literature and Dictatorship - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (eds.); 1-6Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 60 (2020): Literatura e ditadura - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (org.); 1-62316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753/25806Copyright (c) 2020 Ettore Finazzi-Agròinfo:eu-repo/semantics/openAccessFinazzi-Agrò, Ettore 2020-09-01T23:43:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30753Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2020-09-01T23:43:36Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
El cuerpo expropiado: Bernardo Kucinski ”“ Diario de una perdida
O corpo expropriado: Bernardo Kucinski ”“ Diário de uma perda
title The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
spellingShingle The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
Finazzi-Agrò, Ettore
Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
pós-verdade
Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
post-verdad
Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
post-truth
title_short The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
title_full The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
title_fullStr The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
title_full_unstemmed The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
title_sort The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
author Finazzi-Agrò, Ettore
author_facet Finazzi-Agrò, Ettore
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Finazzi-Agrò, Ettore
dc.subject.por.fl_str_mv Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
pós-verdade
Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
post-verdad
Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
post-truth
topic Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
pós-verdade
Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
post-verdad
Bernardo Kucinski
K.: relato de uma busca
Os visitantes
post-truth
description The “impossible” task that part of the most recent Brazilian literature has assigned itself can be summarized in the desire to witness, through writing, the wounds and bloody marks that the military dictatorship left behind and which the new authoritarian regime attempts yet again to erase, repeating the past erasure gesture enacted by the Amnesty Law. In this context of “exception,” in which institutional power tries to impose a new (and yet tragically experienced) discursive order, literature plays a fundamental role, placing itself in a peripheral position, in an “exceptional” space-time in order to give voice and flesh to the victims of the past. To exemplify this attempt to recover personal and collective memory, this article analyzes the works of Bernardo Kucinski, focusing in particular on Os visitantes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753
10.1590/2316-4018601
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753
identifier_str_mv 10.1590/2316-4018601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753/25806
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Ettore Finazzi-Agrò
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Ettore Finazzi-Agrò
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 60 (2020): Literature and Dictatorship - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (eds.); 1-6
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 60 (2020): Literatura e ditadura - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (org.); 1-6
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211021535641600