The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753 |
Resumo: | The “impossible” task that part of the most recent Brazilian literature has assigned itself can be summarized in the desire to witness, through writing, the wounds and bloody marks that the military dictatorship left behind and which the new authoritarian regime attempts yet again to erase, repeating the past erasure gesture enacted by the Amnesty Law. In this context of “exception,” in which institutional power tries to impose a new (and yet tragically experienced) discursive order, literature plays a fundamental role, placing itself in a peripheral position, in an “exceptional” space-time in order to give voice and flesh to the victims of the past. To exemplify this attempt to recover personal and collective memory, this article analyzes the works of Bernardo Kucinski, focusing in particular on Os visitantes. |
id |
UNB-5_4fcc4b2b6c67c2bdc8c42107a3e2e010 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30753 |
network_acronym_str |
UNB-5 |
network_name_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a LossEl cuerpo expropiado: Bernardo Kucinski ”“ Diario de una perdidaO corpo expropriado: Bernardo Kucinski ”“ Diário de uma perdaBernardo KucinskiK.: relato de uma buscaOs visitantespós-verdadeBernardo KucinskiK.: relato de uma buscaOs visitantespost-verdadBernardo KucinskiK.: relato de uma buscaOs visitantespost-truthThe “impossible” task that part of the most recent Brazilian literature has assigned itself can be summarized in the desire to witness, through writing, the wounds and bloody marks that the military dictatorship left behind and which the new authoritarian regime attempts yet again to erase, repeating the past erasure gesture enacted by the Amnesty Law. In this context of “exception,” in which institutional power tries to impose a new (and yet tragically experienced) discursive order, literature plays a fundamental role, placing itself in a peripheral position, in an “exceptional” space-time in order to give voice and flesh to the victims of the past. To exemplify this attempt to recover personal and collective memory, this article analyzes the works of Bernardo Kucinski, focusing in particular on Os visitantes.La tarea “imposible” que una parte de la más reciente literatura brasileña se ha asignado a sí misma se puede resumir en el deseo de testimoniar, a través de la escritura, las heridas y las marcas sangrientas que la dictadura militar ha dejado atrás y que el nuevo régimen autoritario intenta borrar nuevamente, repitiendo el gesto de abolición de la culpa inaugurado por la Ley de Amnistía. En este contexto de “excepción”, en el que el Poder trata de imponer un nuevo orden discursivo (pero ya experimentado de forma trágica), la literatura desarrolla un papel fundamental, situándose en una posición periférica, en un espacio-tiempo también “excepcional” que permite dar voz y carne a las víctimas. Para ejemplificar este intento de recuperar la memoria personal y colectiva, mi texto analizará las obras de Bernardo Kucinski, enfocándose en particular en Os visitantes.A tarefa “impossível” que parte da literatura brasileira mais recente tem atribuído a si mesma pode ser resumida na vontade de testemunhar, através da escrita, as feridas e as marcas sangrentas que a ditadura militar deixou atrás de si e que o novo regime autoritário tenta novamente apagar, repetindo o gesto de rasura do passado aviado pela Lei da Anistia. Nesse contexto de “exceção”, no qual o poder instituído tenta impor uma nova (e, todavia, já tragicamente experimentada) ordem discursiva, a literatura desenvolve um papel fundamental, colocando-se numa posição periférica, num espaço-tempo ainda “excepcional” que lhe permite dar voz e corpo à s vítimas. Para exemplificar essa tentativa de recuperação da memória pessoal e coletiva, este artigo analisa as obras de Bernardo Kucinski, detendo-se, em particular, em Os visitantes.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2020-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/3075310.1590/2316-4018601Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 60 (2020): Literature and Dictatorship - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (eds.); 1-6Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 60 (2020): Literatura e ditadura - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (org.); 1-62316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753/25806Copyright (c) 2020 Ettore Finazzi-Agròinfo:eu-repo/semantics/openAccessFinazzi-Agrò, Ettore 2020-09-01T23:43:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30753Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2020-09-01T23:43:36Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss El cuerpo expropiado: Bernardo Kucinski ”“ Diario de una perdida O corpo expropriado: Bernardo Kucinski ”“ Diário de uma perda |
title |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss |
spellingShingle |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss Finazzi-Agrò, Ettore Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes pós-verdade Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes post-verdad Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes post-truth |
title_short |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss |
title_full |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss |
title_fullStr |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss |
title_full_unstemmed |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss |
title_sort |
The Expropriated Body: Bernardo Kucinski ”“ Diary of a Loss |
author |
Finazzi-Agrò, Ettore |
author_facet |
Finazzi-Agrò, Ettore |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Finazzi-Agrò, Ettore |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes pós-verdade Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes post-verdad Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes post-truth |
topic |
Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes pós-verdade Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes post-verdad Bernardo Kucinski K.: relato de uma busca Os visitantes post-truth |
description |
The “impossible” task that part of the most recent Brazilian literature has assigned itself can be summarized in the desire to witness, through writing, the wounds and bloody marks that the military dictatorship left behind and which the new authoritarian regime attempts yet again to erase, repeating the past erasure gesture enacted by the Amnesty Law. In this context of “exception,” in which institutional power tries to impose a new (and yet tragically experienced) discursive order, literature plays a fundamental role, placing itself in a peripheral position, in an “exceptional” space-time in order to give voice and flesh to the victims of the past. To exemplify this attempt to recover personal and collective memory, this article analyzes the works of Bernardo Kucinski, focusing in particular on Os visitantes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por los pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753 10.1590/2316-4018601 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753 |
identifier_str_mv |
10.1590/2316-4018601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/30753/25806 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ettore Finazzi-Agrò info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ettore Finazzi-Agrò |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 60 (2020): Literature and Dictatorship - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (eds.); 1-6 Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 60 (2020): Literatura e ditadura - Rita Olivieri-Godet e Mireille Garcia (org.); 1-6 2316-4018 1518-0158 reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
collection |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com |
_version_ |
1800211021535641600 |