The contemporary self-author-writer
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10244 |
Resumo: | This article examines how the the author’s figure changes once it becomes part of a digital space where this figure can be accessed continuously. This switchover implies some changes in the constitution of the writer’s authorial image, or image of the individual who writes, “l’écrivant”, according to Roland Barthes. The switch to a digital medium delegitimizes the figure of the contemporary author and, therefore, changes his/her role. Thus, the writer’s reaction is to create a spectacle. Using the the concept of “ego-histórias”, personal experiences present in the first-person text, I discuss this theme on hand of some characteristics present in two narratives: O espírito da prosa (2012), by Christopher Tezza, and La parte inventada (2014), by Rodrigo Fresán. I demonstrate how digital media and digital and media culture in general favor a metaliterary reflection on the invention of a self-author-writer who deals with the need for exhibitionism powered by digital media in the constitution of its own image. |
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The contemporary self-author-writerEl yo-autor-escritor contemporáneoO eu-autor-escritor contemporâneoThis article examines how the the author’s figure changes once it becomes part of a digital space where this figure can be accessed continuously. This switchover implies some changes in the constitution of the writer’s authorial image, or image of the individual who writes, “l’écrivant”, according to Roland Barthes. The switch to a digital medium delegitimizes the figure of the contemporary author and, therefore, changes his/her role. Thus, the writer’s reaction is to create a spectacle. Using the the concept of “ego-histórias”, personal experiences present in the first-person text, I discuss this theme on hand of some characteristics present in two narratives: O espírito da prosa (2012), by Christopher Tezza, and La parte inventada (2014), by Rodrigo Fresán. I demonstrate how digital media and digital and media culture in general favor a metaliterary reflection on the invention of a self-author-writer who deals with the need for exhibitionism powered by digital media in the constitution of its own image.al medio digital, esto es, a un espacio donde se puede mirárselo de forma permanente. Ese traslado impone algunos cambios en la elaboración de una entidad autorial por parte del escritor, o sea, la persona física, el individuo que escribe, “l’écrivant”, según Roland Barthes. Este paso al medio digital está deslegitimando la figura del autor de nuestros días y, por ende, cambiando el role del escritor contemporáneo. Así, la reacción por parte del escritor está siendo su espectacularización. Discuto este tema desde el concepto de ego-historias, experiencias personales en el texto en primera persona, por medio de algunas características presentes en dos narrativas: O espírito da prosa (2012), de Cristovão Tezza, y La parte inventada (2014), de Rodrigo Frésan. Busco evidenciar cómo los medios digitales, la cultura digital y mediática en general favorecen una reflexión metaliteraria sobre la invención de un “yo-autor-escritor” que satisface la necesidad del exhibicionismo que los medios digitales proporcionan en la construcción de su imagen.Esta reflexão se refere à figura do autor, uma vez esta figura se translada para o meio digital, ou seja, para um espaço onde se pode observá-la de modo permanente. Essa passagem ao meio digital implica algumas mudanças na constituição de sua imagem autoral por parte do escritor, ou seja, por parte da pessoa física, do indivíduo que escreve, “o escrevente”, segundo Roland Barthes. Essa passagem ao meio digital está deslegitimando a figura do autor de nossos dias e, por isso, mudando o papel do escritor contemporâneo. Assim, a reação por parte do escritor reside em sua espetacularização. Discuto esta problemática a partir do conceito de ego-histórias, experiências pessoais presentes no texto em primeira pessoa, a partir algumas características presentes em duas narrativas: O espírito da prosa (2012), de Cristovão Tezza, e La parte inventada (2014), de Rodrigo Frésan. Evidencio, assim, como os meios digitais, a cultura digital e midiática em geral favorece uma reflexão metaliterária sobre a invenção de um eu-autor-escritor que satisfaz a necessidade do exibicionismo alimentado pelos meios digitais na constituição de uma imagem própria.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2017-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/1024410.1590/2316-4018525Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 52 (2017): Horizontes da escrita; 80-101Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 52 (2017): Horizontes da escrita; 80-1012316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10244/9066Santa, Everton Vinicius deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-09-28T18:05:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10244Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2018-09-28T18:05:29Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
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