Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Ângela Maria
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685
Resumo: In characterizing contemporary individualism as “post-social”, in order to describe what he considers postmoderm nihilism, Peter Sloterdijk presents a kind of man who rejects the advancement of his bloodline in favor of his own privileges, in an extreme self-centeredness. The novel Heranças (2008) by Silviano Santiago, in its pastiche of the well-known Memórias póstumas de Brás Cubas (1880) by Machado de Assis, elegantly stages this new vision of humanity through the protagonist Walter. His cynical attitude, captured through self-conscious narrative, embodies the most genuine incarnation of Sloterdijk’s “englightened false consciousness.” This occurs, to the extent that this “confessed culprit” is able to arrive at a certain synergy between his personal ambitions and the injunctions of an economic system that is corrupt and unfair. In this way, Heranças recapitulates the aseptic style of Brás Cubas through Walter’s voice and his vulgar tone.
id UNB-5_9411ae11e86fd115776ad666a040bb72
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22685
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualismCaminos de la distopía en la novela contemporánea: la espera sin horizontes del individualismo nihilistaCaminhos da distopia no romance contemporâneo: a espera sem horizontes do individualismo niilistadistopiaindividualismocinismodistopíaindividualismocinismodystopiaindividualismcynicismIn characterizing contemporary individualism as “post-social”, in order to describe what he considers postmoderm nihilism, Peter Sloterdijk presents a kind of man who rejects the advancement of his bloodline in favor of his own privileges, in an extreme self-centeredness. The novel Heranças (2008) by Silviano Santiago, in its pastiche of the well-known Memórias póstumas de Brás Cubas (1880) by Machado de Assis, elegantly stages this new vision of humanity through the protagonist Walter. His cynical attitude, captured through self-conscious narrative, embodies the most genuine incarnation of Sloterdijk’s “englightened false consciousness.” This occurs, to the extent that this “confessed culprit” is able to arrive at a certain synergy between his personal ambitions and the injunctions of an economic system that is corrupt and unfair. In this way, Heranças recapitulates the aseptic style of Brás Cubas through Walter’s voice and his vulgar tone.Peter Sloterdijk, al caracterizar el individualismo “postsocial” de la contemporaneidad, para describir lo que considera el nihilismo postmoderno, presenta a un tipo de hombres que renuncian a la continuidad por medio de la procreación y de la transmisión de herencia, para garantizar sus propios privilegios, en una espiral egocéntrica de satisfacción personal. La novela Herencias (2008), de Silviano Santiago, en su juego de pastiche y degradación con la célebre Memorias póstumas de Brás Cubas (1880), de Machado de Assis, al replicar el personaje machadiano en la arrogante figura de Walter, escenifica con elegancia esta nueva humanidad. La conducta cínica que lo singulariza, grabada en el estilo de su narrativa autoconsciente, constituye la más auténtica encarnación de la “falsa consciencia esclarecida”. Eso se explica porque la saga de ese “reo confeso”, después de una existencia infecunda, representa la sinergía de la ambición personal con los imperativos de un sistema económico corrupto e injusto. En ese sentido, la novela Herencias, a través de la voz de su narrador y pseudo-autor, y debido a la emulación que esta representa frente a la dicción del inolvidable “difunto-autor” de Machado de Assis, rehace la asepsia del estilo machadiano y la rebaja a una dicción exhibicionista de canalla.Peter Sloterdijk, ao caracterizar o individualismo “pós-social” da contemporaneidade para descrever o que considera o niilismo pós-moderno, apresenta um tipo de homem que renuncia à continuidade por meio da procriação e da transmissão da herança, em nome de seus próprios privilégios, numa espiral de egoica autossatisfação. O romance Heranças, de Silviano Santiago (2008), em sua contracena de pastiche e rebaixamento com o célebre Memórias póstumas de Brás Cubas, de Machado de Assis (1880), ao replicar o personagem machadiano na figura petulante de Walter, encena com requintes esta nova humanidade. A conduta cínica que o singulariza, gravada no estilo de sua narrativa autoconsciente, constitui a mais genuína encarnação da “falsa consciência esclarecida”. Isto porque, a saga deste “réu confesso”, após uma existência infecunda, consuma a sinergia da ambição pessoal com os imperativos de um sistema econômico corrupto e injusto. Nesse sentido, Heranças, pela voz de seu narrador e pseudoautor, e pela emulação que esta representa diante da dicção do inesquecível “defunto-autor” machadiano, reelabora a assepsia da estilística machadiana, rebaixando-a a uma dicção exibicionista de cafajeste.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2019-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2268510.1590/2316-40185619Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-8Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-82316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/20676https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/21896Copyright (c) 2019 Ângela Maria Diashttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ângela Maria2021-11-07T20:47:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22685Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2021-11-07T20:47:51Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
Caminos de la distopía en la novela contemporánea: la espera sin horizontes del individualismo nihilista
Caminhos da distopia no romance contemporâneo: a espera sem horizontes do individualismo niilista
title Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
spellingShingle Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
Dias, Ângela Maria
distopia
individualismo
cinismo
distopía
individualismo
cinismo
dystopia
individualism
cynicism
title_short Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
title_full Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
title_fullStr Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
title_full_unstemmed Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
title_sort Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
author Dias, Ângela Maria
author_facet Dias, Ângela Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Ângela Maria
dc.subject.por.fl_str_mv distopia
individualismo
cinismo
distopía
individualismo
cinismo
dystopia
individualism
cynicism
topic distopia
individualismo
cinismo
distopía
individualismo
cinismo
dystopia
individualism
cynicism
description In characterizing contemporary individualism as “post-social”, in order to describe what he considers postmoderm nihilism, Peter Sloterdijk presents a kind of man who rejects the advancement of his bloodline in favor of his own privileges, in an extreme self-centeredness. The novel Heranças (2008) by Silviano Santiago, in its pastiche of the well-known Memórias póstumas de Brás Cubas (1880) by Machado de Assis, elegantly stages this new vision of humanity through the protagonist Walter. His cynical attitude, captured through self-conscious narrative, embodies the most genuine incarnation of Sloterdijk’s “englightened false consciousness.” This occurs, to the extent that this “confessed culprit” is able to arrive at a certain synergy between his personal ambitions and the injunctions of an economic system that is corrupt and unfair. In this way, Heranças recapitulates the aseptic style of Brás Cubas through Walter’s voice and his vulgar tone.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685
10.1590/2316-40185619
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685
identifier_str_mv 10.1590/2316-40185619
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/20676
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/21896
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Ângela Maria Dias
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Ângela Maria Dias
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-8
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-8
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211021028130816