Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685 |
Resumo: | In characterizing contemporary individualism as “post-social”, in order to describe what he considers postmoderm nihilism, Peter Sloterdijk presents a kind of man who rejects the advancement of his bloodline in favor of his own privileges, in an extreme self-centeredness. The novel Heranças (2008) by Silviano Santiago, in its pastiche of the well-known Memórias póstumas de Brás Cubas (1880) by Machado de Assis, elegantly stages this new vision of humanity through the protagonist Walter. His cynical attitude, captured through self-conscious narrative, embodies the most genuine incarnation of Sloterdijk’s “englightened false consciousness.” This occurs, to the extent that this “confessed culprit” is able to arrive at a certain synergy between his personal ambitions and the injunctions of an economic system that is corrupt and unfair. In this way, Heranças recapitulates the aseptic style of Brás Cubas through Walter’s voice and his vulgar tone. |
id |
UNB-5_9411ae11e86fd115776ad666a040bb72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22685 |
network_acronym_str |
UNB-5 |
network_name_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualismCaminos de la distopía en la novela contemporánea: la espera sin horizontes del individualismo nihilistaCaminhos da distopia no romance contemporâneo: a espera sem horizontes do individualismo niilistadistopiaindividualismocinismodistopíaindividualismocinismodystopiaindividualismcynicismIn characterizing contemporary individualism as “post-social”, in order to describe what he considers postmoderm nihilism, Peter Sloterdijk presents a kind of man who rejects the advancement of his bloodline in favor of his own privileges, in an extreme self-centeredness. The novel Heranças (2008) by Silviano Santiago, in its pastiche of the well-known Memórias póstumas de Brás Cubas (1880) by Machado de Assis, elegantly stages this new vision of humanity through the protagonist Walter. His cynical attitude, captured through self-conscious narrative, embodies the most genuine incarnation of Sloterdijk’s “englightened false consciousness.” This occurs, to the extent that this “confessed culprit” is able to arrive at a certain synergy between his personal ambitions and the injunctions of an economic system that is corrupt and unfair. In this way, Heranças recapitulates the aseptic style of Brás Cubas through Walter’s voice and his vulgar tone.Peter Sloterdijk, al caracterizar el individualismo “postsocial” de la contemporaneidad, para describir lo que considera el nihilismo postmoderno, presenta a un tipo de hombres que renuncian a la continuidad por medio de la procreación y de la transmisión de herencia, para garantizar sus propios privilegios, en una espiral egocéntrica de satisfacción personal. La novela Herencias (2008), de Silviano Santiago, en su juego de pastiche y degradación con la célebre Memorias póstumas de Brás Cubas (1880), de Machado de Assis, al replicar el personaje machadiano en la arrogante figura de Walter, escenifica con elegancia esta nueva humanidad. La conducta cínica que lo singulariza, grabada en el estilo de su narrativa autoconsciente, constituye la más auténtica encarnación de la “falsa consciencia esclarecida”. Eso se explica porque la saga de ese “reo confeso”, después de una existencia infecunda, representa la sinergía de la ambición personal con los imperativos de un sistema económico corrupto e injusto. En ese sentido, la novela Herencias, a través de la voz de su narrador y pseudo-autor, y debido a la emulación que esta representa frente a la dicción del inolvidable “difunto-autor” de Machado de Assis, rehace la asepsia del estilo machadiano y la rebaja a una dicción exhibicionista de canalla.Peter Sloterdijk, ao caracterizar o individualismo “pós-social” da contemporaneidade para descrever o que considera o niilismo pós-moderno, apresenta um tipo de homem que renuncia à continuidade por meio da procriação e da transmissão da herança, em nome de seus próprios privilégios, numa espiral de egoica autossatisfação. O romance Heranças, de Silviano Santiago (2008), em sua contracena de pastiche e rebaixamento com o célebre Memórias póstumas de Brás Cubas, de Machado de Assis (1880), ao replicar o personagem machadiano na figura petulante de Walter, encena com requintes esta nova humanidade. A conduta cínica que o singulariza, gravada no estilo de sua narrativa autoconsciente, constitui a mais genuína encarnação da “falsa consciência esclarecida”. Isto porque, a saga deste “réu confesso”, após uma existência infecunda, consuma a sinergia da ambição pessoal com os imperativos de um sistema econômico corrupto e injusto. Nesse sentido, Heranças, pela voz de seu narrador e pseudoautor, e pela emulação que esta representa diante da dicção do inesquecível “defunto-autor” machadiano, reelabora a assepsia da estilística machadiana, rebaixando-a a uma dicção exibicionista de cafajeste.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2019-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2268510.1590/2316-40185619Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-8Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-82316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/20676https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/21896Copyright (c) 2019 Ângela Maria Diashttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ângela Maria2021-11-07T20:47:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22685Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2021-11-07T20:47:51Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism Caminos de la distopía en la novela contemporánea: la espera sin horizontes del individualismo nihilista Caminhos da distopia no romance contemporâneo: a espera sem horizontes do individualismo niilista |
title |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism |
spellingShingle |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism Dias, Ângela Maria distopia individualismo cinismo distopía individualismo cinismo dystopia individualism cynicism |
title_short |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism |
title_full |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism |
title_fullStr |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism |
title_full_unstemmed |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism |
title_sort |
Ways of dystopia in the contemporary novel: expectations without hope of the nihilistic individualism |
author |
Dias, Ângela Maria |
author_facet |
Dias, Ângela Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Ângela Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
distopia individualismo cinismo distopía individualismo cinismo dystopia individualism cynicism |
topic |
distopia individualismo cinismo distopía individualismo cinismo dystopia individualism cynicism |
description |
In characterizing contemporary individualism as “post-social”, in order to describe what he considers postmoderm nihilism, Peter Sloterdijk presents a kind of man who rejects the advancement of his bloodline in favor of his own privileges, in an extreme self-centeredness. The novel Heranças (2008) by Silviano Santiago, in its pastiche of the well-known Memórias póstumas de Brás Cubas (1880) by Machado de Assis, elegantly stages this new vision of humanity through the protagonist Walter. His cynical attitude, captured through self-conscious narrative, embodies the most genuine incarnation of Sloterdijk’s “englightened false consciousness.” This occurs, to the extent that this “confessed culprit” is able to arrive at a certain synergy between his personal ambitions and the injunctions of an economic system that is corrupt and unfair. In this way, Heranças recapitulates the aseptic style of Brás Cubas through Walter’s voice and his vulgar tone. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Evaluado por los pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685 10.1590/2316-40185619 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685 |
identifier_str_mv |
10.1590/2316-40185619 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/20676 https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22685/21896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ângela Maria Dias http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ângela Maria Dias http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-8 Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-8 2316-4018 1518-0158 reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
collection |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com |
_version_ |
1800211021028130816 |