The death of author Veronica Stigger

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiz da Rosa, Victor
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/26029
Resumo: This article analyzes Veronica Stigger's fictional writing - especially the short story “200m²”. In this short story Verônica (the character) stages her own suicide, thus enacting the death of the author, suggesting a poetics within Stigger’s literature. One of the theoretical consequences of the scene of the author’s death leads us to examine the tension between the “dead letter” and the "living word", according to Jacques Rancière’s re-reading of Plato's critiques on writing. But this scene also points towards a critical alternative in Stigger’s literature against spectacle society as it establishes a series of “separations” between writing and its object. Finally this line of investigation opens up an unavoidable question about the analyzed short story - a question that must also be applied to the author's subsequent books, and yet does not seem to offer any acceptable answer: if the has author died, how is she able to keep writing?
id UNB-5_9982d53d8d365bfb04887c6b98a86213
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26029
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling The death of author Veronica StiggerLa muerte de la autora Veronica StiggerA morte da autora Veronica StiggerVeronica Stiggerautorialetra mortaespetáculoVeronica Stiggerautorialetra muertaespectáculoVeronica Stiggerauthorshipdead letterspetacleThis article analyzes Veronica Stigger's fictional writing - especially the short story “200m²”. In this short story Verônica (the character) stages her own suicide, thus enacting the death of the author, suggesting a poetics within Stigger’s literature. One of the theoretical consequences of the scene of the author’s death leads us to examine the tension between the “dead letter” and the "living word", according to Jacques Rancière’s re-reading of Plato's critiques on writing. But this scene also points towards a critical alternative in Stigger’s literature against spectacle society as it establishes a series of “separations” between writing and its object. Finally this line of investigation opens up an unavoidable question about the analyzed short story - a question that must also be applied to the author's subsequent books, and yet does not seem to offer any acceptable answer: if the has author died, how is she able to keep writing?El articulo hace una análisis de la ficción de Veronica Stigger, en especial del pequeño cuento “200m²”, a través de la creación de una escena que fundaría una poética en su literatura, porque en el citado texto Verônica (la personaje) escenifica el suicidio de ella misma ”“ y de ella como autora. Una de las consecuencias teóricas de esta escena de la muerte de la autora nos hace pensar en una tensión entre “letra muerta” y “palabra viva” de acuerdo con la relectura que el filósofo Jacques Rancière hace de la critica de Platón a la escritura. Pero esta escena también apunta, en la medida en que instaura una serie de “separaciones” entre la escrita y su objeto, hacia una alternativa crítica de su literatura frente a la sociedad del espectáculo. Esta trayectoria, finalmente, abre una pregunta ineludible sobre el cuento analizado, pregunta que debe ser ampliada a los libros posteriores de la autora, y que, sin embargo, no da margen para ninguna respuesta aceptable: si la autora está muerta, cómo es capaz de seguir escribiendo sus libros?O artigo analisa a ficção de Veronica Stigger, em especial o pequeno conto “200 m²”, a partir da construção de uma cena que fundaria uma poética em sua literatura. No texto em questão, a personagem, que se chama Verônica, encena o suicídio dela própria ”“ e dela como autora. Uma das consequências teóricas dessa cena da morte da autora nos leva a pensar em uma tensão entre “letra morta” e “palavra viva”, conforme a releitura que o filósofo Jacques Rancière faz da crítica de Platão à escrita. Mas tal cena também aponta, à medida que instaura uma série de “separações” entre a escrita e seu objeto, para uma alternativa crítica de sua literatura frente à sociedade do espetáculo. Tal trajetória, finalmente, abre uma pergunta incontornável a respeito do conto analisado, pergunta que deve ser estendida aos livros seguintes de Stigger, e que, no entanto, não dá margem para nenhuma resposta aceitável: se a autora morreu, como é capaz de seguir escrevendo seus livros?Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2602910.1590/2316-40185720Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-7Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-72316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/26029/22862https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/26029/24149Copyright (c) 2019 Victor Luiz da Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccessLuiz da Rosa, Victor2019-10-30T19:43:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26029Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-10-30T19:43Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The death of author Veronica Stigger
La muerte de la autora Veronica Stigger
A morte da autora Veronica Stigger
title The death of author Veronica Stigger
spellingShingle The death of author Veronica Stigger
Luiz da Rosa, Victor
Veronica Stigger
autoria
letra morta
espetáculo
Veronica Stigger
autoria
letra muerta
espectáculo
Veronica Stigger
authorship
dead letter
spetacle
title_short The death of author Veronica Stigger
title_full The death of author Veronica Stigger
title_fullStr The death of author Veronica Stigger
title_full_unstemmed The death of author Veronica Stigger
title_sort The death of author Veronica Stigger
author Luiz da Rosa, Victor
author_facet Luiz da Rosa, Victor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luiz da Rosa, Victor
dc.subject.por.fl_str_mv Veronica Stigger
autoria
letra morta
espetáculo
Veronica Stigger
autoria
letra muerta
espectáculo
Veronica Stigger
authorship
dead letter
spetacle
topic Veronica Stigger
autoria
letra morta
espetáculo
Veronica Stigger
autoria
letra muerta
espectáculo
Veronica Stigger
authorship
dead letter
spetacle
description This article analyzes Veronica Stigger's fictional writing - especially the short story “200m²”. In this short story Verônica (the character) stages her own suicide, thus enacting the death of the author, suggesting a poetics within Stigger’s literature. One of the theoretical consequences of the scene of the author’s death leads us to examine the tension between the “dead letter” and the "living word", according to Jacques Rancière’s re-reading of Plato's critiques on writing. But this scene also points towards a critical alternative in Stigger’s literature against spectacle society as it establishes a series of “separations” between writing and its object. Finally this line of investigation opens up an unavoidable question about the analyzed short story - a question that must also be applied to the author's subsequent books, and yet does not seem to offer any acceptable answer: if the has author died, how is she able to keep writing?
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/26029
10.1590/2316-40185720
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/26029
identifier_str_mv 10.1590/2316-40185720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/26029/22862
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/26029/24149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Victor Luiz da Rosa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Victor Luiz da Rosa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-7
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-7
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211021447561216