Poetic looks about the consumer society. Roberto Santoro and Décio Pignatari
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/29330 |
Resumo: | This article aims to analyze different poetic uses of consumer objects, in particular the famous Coca-Cola drink. We will take as a starting point “beba coca-cola” (1958) by Décio Pignatari and “saciedad del consumo” and "tome coca cola" (1975) by Roberto Santoro, although the corpus is broader and it extends to the present. We are interested in thinking about how mass culture and the anti-imperialist ideology (present during those years in Latinoamérica) are resignified, and the relationship between written word, orality and image, paying attention to the divergences and possible continuities between Argentina and Brazil. |
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Poetic looks about the consumer society. Roberto Santoro and Décio PignatariMiradas poéticas sobre la sociedad de consumo: Roberto Santoro y Décio PignatariVisões poéticas sobre a sociedade de consumo: Roberto Santoro e Décio PignataripoesiaculturaconsumovanguardapoesíaculturaconsumovanguardiapoetrycultureconsumevanguardThis article aims to analyze different poetic uses of consumer objects, in particular the famous Coca-Cola drink. We will take as a starting point “beba coca-cola” (1958) by Décio Pignatari and “saciedad del consumo” and "tome coca cola" (1975) by Roberto Santoro, although the corpus is broader and it extends to the present. We are interested in thinking about how mass culture and the anti-imperialist ideology (present during those years in Latinoamérica) are resignified, and the relationship between written word, orality and image, paying attention to the divergences and possible continuities between Argentina and Brazil.Este artículo se propone analizar diferentes usos poéticos de objetos de consumo, en particular de la famosa bebida Coca-Cola. Tomaremos como punto de partida “beba coca-cola” (1958) de Décio Pignatari y “saciedad del consumo” y “tome coca cola” (1975) de Roberto Santoro, aunque el corpus sea más vasto y se extienda hasta el presente. Nos interesa pensar cómo se resignifican la cultura de masas y la ideología antiimperialista (tan presente durante el periodo latinoamericano 60 -70), y la relación entre palabra escrita, oralidad e imagen, poniendo atención a las divergencias y continuidades posibles entre Argentina y Brasil.Este artigo propõe analisar diferentes usos poéticos de objetos de consumo, em particular a famosa bebida Coca-Cola. Nosso ponto de partida é “beba coca-cola”, de Décio Pignatari (1958), e “saciedad del consumo” e “tome coca cola”, de Roberto Santoro (1975), embora o corpus seja mais amplo e possa se estender até o presente. Queremos pensar como são ressignificadas a cultura de massas e a ideologia anti-imperialista (muito presente durante o período latino-americano dos anos 60-70), e a relação entre palavra escrita, oralidade e imagem, focando nas possíveis divergências e continuidades entre Argentina e Brasil.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2020-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2933010.1590/2316-4018598Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 59 (2020): Literature beyond the book - Diego J. Bustos e Marguerite Harrison (ed.); 1-10Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 59 (2020): Literatura além do livro - Diego J. Bustos e Marguerite Harrison (org.); 1-102316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/29330/25097Copyright (c) 2020 María Agustina Catalanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCatalano, María Agustina 2020-01-25T12:35:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29330Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2020-01-25T12:35:04Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
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This article aims to analyze different poetic uses of consumer objects, in particular the famous Coca-Cola drink. We will take as a starting point “beba coca-cola” (1958) by Décio Pignatari and “saciedad del consumo” and "tome coca cola" (1975) by Roberto Santoro, although the corpus is broader and it extends to the present. We are interested in thinking about how mass culture and the anti-imperialist ideology (present during those years in Latinoamérica) are resignified, and the relationship between written word, orality and image, paying attention to the divergences and possible continuities between Argentina and Brazil. |
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