Red like blood, blue like the sky
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366 |
Resumo: | This essay analyzes the children’s literature book Olhos azuis coração vermelho [Blue eyes red heart] by Jane Tutikian (2005). Using concepts like individuation, bildungsroman, and rite of passage, the article discusses the manner in which the narrative presents the protagonist's (Julia) development through her relationship with her sister (Titi), who has Down syndrome. Employing theoretical postulates by Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, among others, the essay analyzes the protagonist's journey in search of identity and the role that her conflicts with her younger sister play in this process. |
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Red like blood, blue like the skyRojo del color de la sangre, celeste del color del cieloVermelho da cor do sangue, azul da cor do céuThis essay analyzes the children’s literature book Olhos azuis coração vermelho [Blue eyes red heart] by Jane Tutikian (2005). Using concepts like individuation, bildungsroman, and rite of passage, the article discusses the manner in which the narrative presents the protagonist's (Julia) development through her relationship with her sister (Titi), who has Down syndrome. Employing theoretical postulates by Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, among others, the essay analyzes the protagonist's journey in search of identity and the role that her conflicts with her younger sister play in this process.En este trabajo se presenta una propuesta de estudio del relato infantil-juvenil Olhos azuis coração vermelho [Ojos celestes corazón rojo], de Jane Tutikian (2005) y, a partir de conceptos como los de individualización, la novela de formación y el rito de pasaje, se discute la forma en que el relato presenta el proceso de maduración del personaje Júlia a partir de la relación que establece con su hermana Titi, portadora del síndrome de Down. Teniendo en cuenta los postulados teóricos de Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, entre otros, se analiza la trayectoria de la protagonista en busca de su identidad y también el papel que tuvieron los conflictos con su hermana menor en ese proceso.Este trabalho apresenta uma proposta de estudo da narrativa infantojuvenil Olhos azuis coração vermelho, de Jane Tutikian (2005), e, a partir de conceitos como individuação, romance de formação e rito de passagem, discute a forma como a narrativa apresenta o processo de amadurecimento da personagem Júlia a partir da relação que estabelece com sua irmã Titi, portadora da síndrome de Down. Considerando os postulados teóricos de Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, entre outros, são analisados a trajetória da protagonista em busca de sua identidade e o papel que os conflitos com sua irmã caçula tiveram nesse processo.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2018-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/octet-streamhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/1036610.1590/10.1590/2316-40185410Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 54 (2018): Outras alteridades - Alessandra Santana Soares e Barros e Gislene Maria Barral L. F. Silva (Org.); 175-190Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 54 (2018): Outras alteridades - Alessandra Santana Soares e Barros e Gislene Maria Barral L. F. Silva (Org.); 175-1902316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366/9143https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366/13957Santos, Julianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-03T19:06:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10366Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-02-03T19:06:33Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
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