Red like blood, blue like the sky

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Juliana
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366
Resumo: This essay analyzes the children’s literature book Olhos azuis coração vermelho [Blue eyes red heart] by Jane Tutikian (2005). Using concepts like individuation, bildungsroman, and rite of passage, the article discusses the manner in which the narrative presents the protagonist's (Julia) development through her relationship with her sister (Titi), who has Down syndrome. Employing theoretical postulates by Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, among others, the essay analyzes the protagonist's journey in search of identity and the role that her conflicts with her younger sister play in this process.
id UNB-5_ecc083fcea9e8fd02c450ff64b8cfa27
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10366
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling Red like blood, blue like the skyRojo del color de la sangre, celeste del color del cieloVermelho da cor do sangue, azul da cor do céuThis essay analyzes the children’s literature book Olhos azuis coração vermelho [Blue eyes red heart] by Jane Tutikian (2005). Using concepts like individuation, bildungsroman, and rite of passage, the article discusses the manner in which the narrative presents the protagonist's (Julia) development through her relationship with her sister (Titi), who has Down syndrome. Employing theoretical postulates by Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, among others, the essay analyzes the protagonist's journey in search of identity and the role that her conflicts with her younger sister play in this process.En este trabajo se presenta una propuesta de estudio del relato infantil-juvenil Olhos azuis coração vermelho [Ojos celestes corazón rojo], de Jane Tutikian (2005) y, a partir de conceptos como los de individualización, la novela de formación y el rito de pasaje, se discute la forma en que el relato presenta el proceso de maduración del personaje Júlia a partir de la relación que establece con su hermana Titi, portadora del síndrome de Down. Teniendo en cuenta los postulados teóricos de Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, entre otros, se analiza la trayectoria de la protagonista en busca de su identidad y también el papel que tuvieron los conflictos con su hermana menor en ese proceso.Este trabalho apresenta uma proposta de estudo da narrativa infantojuvenil Olhos azuis coração vermelho, de Jane Tutikian (2005), e, a partir de conceitos como individuação, romance de formação e rito de passagem, discute a forma como a narrativa apresenta o processo de amadurecimento da personagem Júlia a partir da relação que estabelece com sua irmã Titi, portadora da síndrome de Down. Considerando os postulados teóricos de Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, entre outros, são analisados a trajetória da protagonista em busca de sua identidade e o papel que os conflitos com sua irmã caçula tiveram nesse processo.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2018-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/octet-streamhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/1036610.1590/10.1590/2316-40185410Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 54 (2018): Outras alteridades - Alessandra Santana Soares e Barros e Gislene Maria Barral L. F. Silva (Org.); 175-190Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 54 (2018): Outras alteridades - Alessandra Santana Soares e Barros e Gislene Maria Barral L. F. Silva (Org.); 175-1902316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366/9143https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366/13957Santos, Julianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-03T19:06:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10366Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-02-03T19:06:33Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Red like blood, blue like the sky
Rojo del color de la sangre, celeste del color del cielo
Vermelho da cor do sangue, azul da cor do céu
title Red like blood, blue like the sky
spellingShingle Red like blood, blue like the sky
Santos, Juliana
title_short Red like blood, blue like the sky
title_full Red like blood, blue like the sky
title_fullStr Red like blood, blue like the sky
title_full_unstemmed Red like blood, blue like the sky
title_sort Red like blood, blue like the sky
author Santos, Juliana
author_facet Santos, Juliana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Juliana
description This essay analyzes the children’s literature book Olhos azuis coração vermelho [Blue eyes red heart] by Jane Tutikian (2005). Using concepts like individuation, bildungsroman, and rite of passage, the article discusses the manner in which the narrative presents the protagonist's (Julia) development through her relationship with her sister (Titi), who has Down syndrome. Employing theoretical postulates by Carl Gustav Jung, François Jost, Arnold van Gennep, among others, the essay analyzes the protagonist's journey in search of identity and the role that her conflicts with her younger sister play in this process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366
10.1590/10.1590/2316-40185410
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366
identifier_str_mv 10.1590/10.1590/2316-40185410
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366/9143
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10366/13957
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/octet-stream
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 54 (2018): Outras alteridades - Alessandra Santana Soares e Barros e Gislene Maria Barral L. F. Silva (Org.); 175-190
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 54 (2018): Outras alteridades - Alessandra Santana Soares e Barros e Gislene Maria Barral L. F. Silva (Org.); 175-190
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211020890767360