Uma nova leitura da função social da escola no processo de formação da nação na América Latina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Márcia Lopes
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44367
Resumo: This article deals with lhe relationship between Education and the State from the perspective of the socialfunction of the school as a social institution which plays significant infuence in the process of the building of a nation. lt also brings up to date the analyses about the relationship between Education and the State in Latin América starting from the legitimacy crisis which permeates the process of a constrution of a Nation-State. The Brazilian State is anlyzed in the context of the Latin American States in the sense of abstracting the specificities with respect to the scene which refers to the relationship State-School for the constitution of a Nation-State. Furthermore, it deals with public policies in order to implement the utilization of the new information tecnologies and their implications in the development ofthe social function ofcontemporany school taking into its political dimension.
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spelling Uma nova leitura da função social da escola no processo de formação da nação na América Latinafunção social, escola, Estado-nação, novas tecnologias.This article deals with lhe relationship between Education and the State from the perspective of the socialfunction of the school as a social institution which plays significant infuence in the process of the building of a nation. lt also brings up to date the analyses about the relationship between Education and the State in Latin América starting from the legitimacy crisis which permeates the process of a constrution of a Nation-State. The Brazilian State is anlyzed in the context of the Latin American States in the sense of abstracting the specificities with respect to the scene which refers to the relationship State-School for the constitution of a Nation-State. Furthermore, it deals with public policies in order to implement the utilization of the new information tecnologies and their implications in the development ofthe social function ofcontemporany school taking into its political dimension.Cet article s 'occupe des rapports entre l 'Etat et l 'Education, dans la perspective de la fonction sociale de 1’ecole em tant qu'institution sociale avant une influence significative sur le processus de formation de la nation. 11 met à jour, encore, les analyses au sujet des rapports entre l 'Etat et l 'Education em Amérique Latine, à partir de la crise de légitimité qui atteint le processus de construction de 1’état-nation. L’Etat brésilien est analysé dans le contexte des états latino-américains dans le sens d'abstraire les spécificités qui se rapportent au cadre em ce qui concerne les rapports école-état pour l 'étahíissement de l 'état- nation. II s'occupe, encore, des poli tiques publiques pour la mise em ocuvre de l’utilisation des nouvelles technologies de l 'information et leurs implications pour le développement de la fonction sociale de l 'école contemporaine, tenant compte de as dimension politique.Este artigo trata das relações entre Estado e Educação na perspectiva da função social da escola como instituição social que desempenha influência significativa no processo de formação da nação Atualiza, ainda, as análises sobre as relações entre o Estado e a educação na América Latina, a partir da crise de legitimidade que perpassa o processo de construção do Estado-Nação. O Estado brasileiro é analisado no contexto dos Estados latino-americanos no sentido de abstrair as especificidades no que tange às relações Escola- Estado para a constituição do Estado-nação. Trata também das políticas públicas para implementação da utilização das novas tecnologias da informação e suas implicações no desenvolvimento da função social da escola contemporânea, levando em consideração sua dimensão política.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44367Sociedade e Estado; Vol. 14 No. 02 (1999): Educação; 369-389Sociedade e Estado; Vol. 14 Núm. 02 (1999): Educação; 369-389Sociedade e Estado; v. 14 n. 02 (1999): Educação; 369-3891980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44367/33937Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Márcia Lopes 2022-08-12T17:43:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44367Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:43:15Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
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