Espaço urbano, escola e desigualdade social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Maria Zélia Borba
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366
Resumo: This article aims to establish the possible relation between the constitution of urban space and the appearance of the school space as a concept and as an organization. It discuss the contribution of educational procedures to the creation and dissemination process of the social representations and democratic personality formation in a context of social inequality. It concludes that the individual ’s insertion in a world of school knowledge is essential, in the contemporany society, for the elaboration and diffusion of social representations, as well as constitution of more democratic personalities, this being a fundamental institution for the consolidation ofa democratic process in Brazil.
id UNB-9_1296faefe3e575e1dbfd45ae4c584abc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44366
network_acronym_str UNB-9
network_name_str Sociedade e Estado
repository_id_str
spelling Espaço urbano, escola e desigualdade socialdesigualdade social, cultura política, representações sociais, democracia e escolaThis article aims to establish the possible relation between the constitution of urban space and the appearance of the school space as a concept and as an organization. It discuss the contribution of educational procedures to the creation and dissemination process of the social representations and democratic personality formation in a context of social inequality. It concludes that the individual ’s insertion in a world of school knowledge is essential, in the contemporany society, for the elaboration and diffusion of social representations, as well as constitution of more democratic personalities, this being a fundamental institution for the consolidation ofa democratic process in Brazil.Cet article a pour l 'objectif d 'établir la relation possible entre la cdnstitution d 'espace urbain et l 'emergeance de l 'espace scolaire comme un concept et comme une organisation. II discute la contribution des precédures pédagogiques à la création et dissémination des représentations sociales et à la formation des personnalités démocratiques dans un contexte d 'inegalité sociale. 11 concluí que l' insertion de cet individu dans un monde de con- naissance scolaire est essentielle, dans la société contemporaine, pour l 'élaborátion et diffusion de représentations sociales, aussi bien que la constitution de personnalités plus démocratiques, étant une institution fondamentale pour la consolidation du processus democratique au Brésil.Este artigo objetiva estabelecer a possível relação existente entre a constituição do espaço urbano e o surgimento do espaço escolar como conceito e como organização. Discute a contribuição dos procederes formativos educacionais aos processos de criação e disseminação das representações sociais e de formação de personalidades democráticas em um contexto de desigualdade social. Conclui que a inserção do indivíduo no mundo do saber escolarizado é imprescindível, na sociedade contemporânea, para a elaboração e difusão de representações sociais, assim como para a constituição de personalidades mais democráticas, consistindo a escola numa instituição fulcral ao processo de consolidação da democracia no Brasil.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366Sociedade e Estado; Vol. 14 No. 02 (1999): Educação; 349-368Sociedade e Estado; Vol. 14 Núm. 02 (1999): Educação; 349-368Sociedade e Estado; v. 14 n. 02 (1999): Educação; 349-3681980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366/33936Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Maria Zélia Borba 2022-08-12T17:43:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44366Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:43:15Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Espaço urbano, escola e desigualdade social
title Espaço urbano, escola e desigualdade social
spellingShingle Espaço urbano, escola e desigualdade social
Rocha, Maria Zélia Borba
desigualdade social, cultura política, representações sociais, democracia e escola
title_short Espaço urbano, escola e desigualdade social
title_full Espaço urbano, escola e desigualdade social
title_fullStr Espaço urbano, escola e desigualdade social
title_full_unstemmed Espaço urbano, escola e desigualdade social
title_sort Espaço urbano, escola e desigualdade social
author Rocha, Maria Zélia Borba
author_facet Rocha, Maria Zélia Borba
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Maria Zélia Borba
dc.subject.por.fl_str_mv desigualdade social, cultura política, representações sociais, democracia e escola
topic desigualdade social, cultura política, representações sociais, democracia e escola
description This article aims to establish the possible relation between the constitution of urban space and the appearance of the school space as a concept and as an organization. It discuss the contribution of educational procedures to the creation and dissemination process of the social representations and democratic personality formation in a context of social inequality. It concludes that the individual ’s insertion in a world of school knowledge is essential, in the contemporany society, for the elaboration and diffusion of social representations, as well as constitution of more democratic personalities, this being a fundamental institution for the consolidation ofa democratic process in Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366
url https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366/33936
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade e Estado; Vol. 14 No. 02 (1999): Educação; 349-368
Sociedade e Estado; Vol. 14 Núm. 02 (1999): Educação; 349-368
Sociedade e Estado; v. 14 n. 02 (1999): Educação; 349-368
1980-5462
0102-6992
reponame:Sociedade e Estado
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Sociedade e Estado
collection Sociedade e Estado
repository.name.fl_str_mv Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br
_version_ 1800211066946322432