Espaço urbano, escola e desigualdade social
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366 |
Resumo: | This article aims to establish the possible relation between the constitution of urban space and the appearance of the school space as a concept and as an organization. It discuss the contribution of educational procedures to the creation and dissemination process of the social representations and democratic personality formation in a context of social inequality. It concludes that the individual ’s insertion in a world of school knowledge is essential, in the contemporany society, for the elaboration and diffusion of social representations, as well as constitution of more democratic personalities, this being a fundamental institution for the consolidation ofa democratic process in Brazil. |
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Espaço urbano, escola e desigualdade socialdesigualdade social, cultura política, representações sociais, democracia e escolaThis article aims to establish the possible relation between the constitution of urban space and the appearance of the school space as a concept and as an organization. It discuss the contribution of educational procedures to the creation and dissemination process of the social representations and democratic personality formation in a context of social inequality. It concludes that the individual ’s insertion in a world of school knowledge is essential, in the contemporany society, for the elaboration and diffusion of social representations, as well as constitution of more democratic personalities, this being a fundamental institution for the consolidation ofa democratic process in Brazil.Cet article a pour l 'objectif d 'établir la relation possible entre la cdnstitution d 'espace urbain et l 'emergeance de l 'espace scolaire comme un concept et comme une organisation. II discute la contribution des precédures pédagogiques à la création et dissémination des représentations sociales et à la formation des personnalités démocratiques dans un contexte d 'inegalité sociale. 11 concluí que l' insertion de cet individu dans un monde de con- naissance scolaire est essentielle, dans la société contemporaine, pour l 'élaborátion et diffusion de représentations sociales, aussi bien que la constitution de personnalités plus démocratiques, étant une institution fondamentale pour la consolidation du processus democratique au Brésil.Este artigo objetiva estabelecer a possível relação existente entre a constituição do espaço urbano e o surgimento do espaço escolar como conceito e como organização. Discute a contribuição dos procederes formativos educacionais aos processos de criação e disseminação das representações sociais e de formação de personalidades democráticas em um contexto de desigualdade social. Conclui que a inserção do indivíduo no mundo do saber escolarizado é imprescindível, na sociedade contemporânea, para a elaboração e difusão de representações sociais, assim como para a constituição de personalidades mais democráticas, consistindo a escola numa instituição fulcral ao processo de consolidação da democracia no Brasil.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366Sociedade e Estado; Vol. 14 No. 02 (1999): Educação; 349-368Sociedade e Estado; Vol. 14 Núm. 02 (1999): Educação; 349-368Sociedade e Estado; v. 14 n. 02 (1999): Educação; 349-3681980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44366/33936Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Maria Zélia Borba 2022-08-12T17:43:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44366Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:43:15Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
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