A RECEPÇÃO DO PENSAMENTO DE ROGER BASTIDE NO BRASIL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44601 |
Resumo: | The article analyses the reception of the thought ofRoger Bastide in Brazil, during almost two decades, between1938 and 1954. Bastide, as a teacher, a researcher and a thinker,established different relationships with his contemporaries andhis pupils. This essay calls attention to the impact and theimportance of Bastide’s thoughts in the country, especially infour ex-pupils and Brazilian social scientists: Antônio Cândido,Florestan Fernandes, Gilda de Mello e Souza e Maria IsauraPereira de Queiroz. |
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A RECEPÇÃO DO PENSAMENTO DE ROGER BASTIDE NO BRASILRoger Bastide, pensamento social, Antônio Cândido, Florestan Fernandes, Gilda de Mello e Souza e Maria Isaura Pereira de QueirozThe article analyses the reception of the thought ofRoger Bastide in Brazil, during almost two decades, between1938 and 1954. Bastide, as a teacher, a researcher and a thinker,established different relationships with his contemporaries andhis pupils. This essay calls attention to the impact and theimportance of Bastide’s thoughts in the country, especially infour ex-pupils and Brazilian social scientists: Antônio Cândido,Florestan Fernandes, Gilda de Mello e Souza e Maria IsauraPereira de Queiroz.Cet article a comme but analyser la pensée de RogerBastide au Brésil pendant presque deux décennies, de 1938 à1954. Bastide en tant que professeur, chercheur et penseur, aétabli de différents types de rapports aves ses contemporainset ses élèves. Pour comprendre l’importance et la repercussionde ses idées dans notre pays on analysera ses rapports avecquatre anciens élèves et scientifiques sociaux renommés: AntônioCândido, Florestan Fernandes, Gilda de Mello e Souza e MariaIsaura Pereira de QueirozO artigo trata da recepção do pensamento de RogerBastide no Brasil durante quase duas décadas, de 1938 a 1954.Bastide, como professor, pesquisador e pensador, estabeleceurelações diversas com seus contemporâneos e alunos. Aqui,com objetivo de compreender o impacto e a importância dasidéias bastidianas no País, analisaremos as relações estruturadascom quatro ex-alunos e cientistas sociais brasileiros: AntônioCândido, Florestan Fernandes, Gilda de Mello e Souza e MariaIsaura Pereira de Queiroz.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44601Sociedade e Estado; Vol. 15 No. 02 (2000): PENSAMENTO SOCIAL BRASILEIRO; 331-360Sociedade e Estado; Vol. 15 Núm. 02 (2000): PENSAMENTO SOCIAL BRASILEIRO; 331-360Sociedade e Estado; v. 15 n. 02 (2000): PENSAMENTO SOCIAL BRASILEIRO; 331-3601980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44601/34268Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Maria Lúcia de Santana 2022-08-12T17:44:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44601Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:44:11Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
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