A procura de um jornal público
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44259 |
Resumo: | Since when Gutenberg 1 's “bible ” was published, approximately five centuries and a half ago, the press has functioned as a public forum targeted to publicize facts related to the general public interests. This public function has been incorporated, in general terms, by the private sector, even though there been incorporated, in general terms, by the private sector, even though there are many public radio and TV broadcasts sponsored and administered by the State. Different from what can be found in the audiovisual media, there are no public newspapers except for governmental publications, such as the national gazette. Nevertheless, the official press is limited to the so-called legal publicity. On the other hand, publications of the Third Sector (Non-governmental Organizations — NGOs and Social Organizations — SOs) has purpose to have any influence over the press. The main question is why there are no public newspaper? The answers represent a tentative task of “sociological imagination ” to understand what could be a public newspaper or public journalism. |
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A procura de um jornal públicojornal público, imprensa, público/privado, jornalismo cívicoSince when Gutenberg 1 's “bible ” was published, approximately five centuries and a half ago, the press has functioned as a public forum targeted to publicize facts related to the general public interests. This public function has been incorporated, in general terms, by the private sector, even though there been incorporated, in general terms, by the private sector, even though there are many public radio and TV broadcasts sponsored and administered by the State. Different from what can be found in the audiovisual media, there are no public newspapers except for governmental publications, such as the national gazette. Nevertheless, the official press is limited to the so-called legal publicity. On the other hand, publications of the Third Sector (Non-governmental Organizations — NGOs and Social Organizations — SOs) has purpose to have any influence over the press. The main question is why there are no public newspaper? The answers represent a tentative task of “sociological imagination ” to understand what could be a public newspaper or public journalism.Depuis la Bible de Gutenberg, imprimée ilyaprès de cinq siècles et demi, la presse fonctionne tel tin espace public, destiné à la publicité des sujets d’interêt public. Cette fonction/vocation publique est assurée, d ’une façon générale, por I ’initiative privée, malgré 11 existence des chainespubliques de radio etde television, presque toujours maintenuespar 1 ’Etat. Contrairement à ce Qui se passe dans la presse audiovisuelle, il n’y a pas de joumaux publics, malgré I’existence de publications d’Etat telles Le Journal Officiel de I ’Union. La presse officielle ne serf qu ’à la publicité dite légale. D 'autre part, la publication par le biais du troième secteur (Organisations Non-Gouvernementales-ONG et Organisations Sociales-OS) n ’est pas parnue à atteindre la presse. Le question Qui se pose alors est la suivante: pourquoi les joumaux publics n ’existent-ils pas? Les réponses composent un essai ‘d’imagination sociologique ’ autourde ce Qui être unjournal public et un jouenalisme public.Desde a Bíblia de Gutenberg, impressa há cerca de cinco séculos e meio, a imprensa tem funcionado como um espaço público, destinado à publicidade dos assuntos de interesse público. Esta função pública tem sido desempenhada, de modo geral, pela iniciativa privada, muito embora existam as emissoras públicas de rádio e televisão, quase sempre, mantidas pelo Estado. Diferentemente do que ocorre na mídia audiovisual, não existem jornais públicos, ainda que existam publicações estatais, tais como o Diário Oficial da União. A imprensa oficial serve, no entanto, apenas à chamada publicidade legal. Por outro lado, a publicização, através do terceiro setor (Organizações Não-Governamentais-ONGs e Organizações Sociais-OS) não logrou atingir a imprensa. A pergunta que aqui se coloca é: por quê não existem jornais públicos? As respostas compõem uma tentativa de “imaginação sociológica” acerca do que podería ser um jornal público e um jornalismo público.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44259Sociedade e Estado; Vol. 13 No. 02 (1998): INTERAÇÕES: ESTADO, SOCIEDADE E IDENTIDADE; 111-122Sociedade e Estado; Vol. 13 Núm. 02 (1998): INTERAÇÕES: ESTADO, SOCIEDADE E IDENTIDADE; 111-122Sociedade e Estado; v. 13 n. 02 (1998): INTERAÇÕES: ESTADO, SOCIEDADE E IDENTIDADE; 111-1221980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44259/33840Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luiz Martins da 2022-08-12T17:42:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44259Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:42:42Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
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