A cidade em close up — imagens e apropriações do espaço em campanha eleitoral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreira, Irlys Alencar Firmo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44234
Resumo: This article takes an analytical look at the speeches and practices of a number of different candidates during the municipal elections of 1996, highlighting points of convergence and the typical symbolism of what could be called the “urban vision of the election campaign". The hypothesis that is developed is that cities are looked at in terms of meanings of the imagination and of speeches which Jind expression in the way that they, the cities, are perceived, defined and classified. Political campaigns mobilize social and ideological symbols which are rejlected in the image of a city. Whether it be by emphasizing “its history", promising to control inequality or calling for people’s participation, the elections carry with them the signs of a rite of passage. In effect, the “urban vision of the election campaign” is characterized as much by its struggle for the supremacy over the memory and identity of a city, as by its ability to administrate this effectively.
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spelling A cidade em close up — imagens e apropriações do espaço em campanha eleitoralImaginário urbano, espaço simbólico, identidades urbanas, poder local, carências sociais.This article takes an analytical look at the speeches and practices of a number of different candidates during the municipal elections of 1996, highlighting points of convergence and the typical symbolism of what could be called the “urban vision of the election campaign". The hypothesis that is developed is that cities are looked at in terms of meanings of the imagination and of speeches which Jind expression in the way that they, the cities, are perceived, defined and classified. Political campaigns mobilize social and ideological symbols which are rejlected in the image of a city. Whether it be by emphasizing “its history", promising to control inequality or calling for people’s participation, the elections carry with them the signs of a rite of passage. In effect, the “urban vision of the election campaign” is characterized as much by its struggle for the supremacy over the memory and identity of a city, as by its ability to administrate this effectively.Cet article se propose d'analyser les discours et pratiques mis en oeuvre par différentes candidatures lors du scrutin municipal de 1996, en établissant les points convergents et la symbologie typique de ce que I'on pourrait appeler un “imaginaire citadin de campagne électorale". L’hypothèse soulevée est la suivante: les villes sont I'objet de significations imaginaires et de discours, qui sont mis en évidence dans la manière dont elles sont pensées, définies et classifies. Les campagnes politiques mobilisent des symboles sociaux et idéologiques qui s’articulent autour de la construction d’une image de la ville. Que ce soil en insistant sur leur “histoire", en promettant de gérer les inégalités ou en faisant appel à la participation populaire, les élections portent la marque des rites de passage. En ejfet, ce qui caractérise un “imaginaire citadin de campagne électorale", c’est qu’il exprime à la fois une dispute pour la maitrise de la mémoire et de Hdentité de la ville, et Vaffirmation d'une capacité de gestion urbaine efficace. L’article examine la ville en tant que champ d’investissement symbolique, ce que montrent une cartographic des espaces stratégiques de la campagne électorale et /’apparition d'une espèce de “langage" des travaux urbains, tenus pour être des preuves d’efjicacité et de visibilité dans la conjoncture actuelleO artigo analisa os discursos e práticas acionados por diferentes candidaturas ao pleito municipal de 1996 nas cidades de Natal, Maceió e Fortaleza, articulando pontos convergentes e simbologia típica do que poderia ser nomeado de “imaginário citadino de campanha”. A hipótese desenvolvida é a de que as campanhas políticas mobilizam símbolos sociais e ideológicos que se organizam em torno da construção de uma imagem de cidade. Seja na acentuação de “sua história”, na promessa de gestão das desigualdades ou acenos à participação popular, as eleições possuem a marca dos ritos de passagem. O artigo discute a cidade como campo de investimento simbólico que se explicita na luta por domínio de espaços e na emergência de uma espécie de “linguagem” das obras e edificações urbanas, vistas como sinais de eficácia e visibilidade na conjuntura atual.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44234Sociedade e Estado; Vol. 13 No. 01 (1998): URBANO: NOVOS OLHARES SOCIOLÓGICOS; 135-162Sociedade e Estado; Vol. 13 Núm. 01 (1998): URBANO: NOVOS OLHARES SOCIOLÓGICOS; 135-162Sociedade e Estado; v. 13 n. 01 (1998): URBANO: NOVOS OLHARES SOCIOLÓGICOS; 135-1621980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44234/33792Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessBarreira, Irlys Alencar Firmo 2022-08-12T17:42:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44234Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:42:20Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
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