A GLOBALIZAÇÃO DOS FASTFOODS E ECONOMIA DO TEMPO
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43830 |
Resumo: | The consumption society, based on the bourgeois catch-phrase «time ismoney», has altered the exchange values of everyday life. It has also inculcatedthe idea that it is possible to save time by purchasing gadgets and adoptingstandard services such as fast food networks which have boomed all over theworld since the biggest of them, McDonalds, first opened in the United States in1955. At the present time, with 13,000 restaurants in 66 countries and nearly100 billion sandwiches sold, this chain is the most successful example of themodel. However, the consequences are also global: unhealthy diets and forestsconverted into pasture. Moreover, Baudrillard considers this saving of timeillusory since «natural time» does not exist as such and is not available forconsumption as ordinary goods are. Likewise, desire is never satisfied. |
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A GLOBALIZAÇÃO DOS FASTFOODS E ECONOMIA DO TEMPO.The consumption society, based on the bourgeois catch-phrase «time ismoney», has altered the exchange values of everyday life. It has also inculcatedthe idea that it is possible to save time by purchasing gadgets and adoptingstandard services such as fast food networks which have boomed all over theworld since the biggest of them, McDonalds, first opened in the United States in1955. At the present time, with 13,000 restaurants in 66 countries and nearly100 billion sandwiches sold, this chain is the most successful example of themodel. However, the consequences are also global: unhealthy diets and forestsconverted into pasture. Moreover, Baudrillard considers this saving of timeillusory since «natural time» does not exist as such and is not available forconsumption as ordinary goods are. Likewise, desire is never satisfied.La société de consommation, basée sur remblèmc bourgeois time is money, atransformé le temps quotidien en valeur d'échange. Elle cherche aussi à ineulquer,surtout par la voie de la publicilé, 1'idée que 'Téconomie du temps" est possible, àtravers l'acquisition d'objets techniques ou par 1'adoption des modalités de servicecomme les chaines alimentaires de type fast food qui se sont répandues dans lemonde entier, dès que la plus grande d'entre elles, le McDonald's, a surgit aux ÉtatsUnis, en 1955. Aujourd'hui, avec plus de 13 mil restaurants dans 66 pays et prochedu 100.000.000.000 ème sandwich produit, cette chaine est celle qui a obtenu leplus grand success dans le genre. Globales sont aussi les conséqucnccs cn termes dediètes peu salutaires et de la transformation dc forêts en paturage. En plus, laprésumée "économie de temps" s'avère illusoire, comme le considere Braudillard,puisqu'il n’existe point un "temps naturel" disponible comme unc marchandisequelconque; du même pour le désir, toujours inassouvi.A sociedade de consumo, baseada na divisaburguesa tempo é dinheiro, transformou o tempocotidiano em valor de troca e tem procurado inculcar,sobretudo via publicidade, a idéia de que é possível'economizar tempo', através da aquisição de objetostécnicos ou adotando modalidades de serviço tais como ascadeias alimentares do tipo fast food, que se espalharampelo mundo inteiro, desde que a maior delas, oMcDonald's, surgiu nos Estados Unidos, em 1955. Hoje,com mais de 13 mil restaurantes em 66 países e a caminhoda venda do 100.000.000.000° sanduíche, esta rede é omaior exemplo de sucesso no gênero. Globais também sãoas consequências em termos de dietas pouco saudáveis etransformação de florestas em pastos. Além disso, asuposta 'economia do tempo' é ilusória, como consideraBaudrillard, já que não existe um 'tempo natural'disponível como qualquer mercadoria, da mesma formacomo o desejo nunca se deixa atender, em definitivo.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43830Sociedade e Estado; Vol. 9 No. 01 e 02 (1994): Sociologia da Cultura; 55-68Sociedade e Estado; Vol. 9 Núm. 01 e 02 (1994): Sociologia da Cultura; 55-68Sociedade e Estado; v. 9 n. 01 e 02 (1994): Sociologia da Cultura; 55-681980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43830/33512Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luis Martins da 2022-08-12T17:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43830Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:37:17Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
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