Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, Dalva A.
Data de Publicação: 1998
Outros Autores: Rouquayrol, Maria Zélia, Araújo, Dominique, Amadei, Marcelo, Souza, Janaina, Bento, Lourdes F., Gondin, Janaina, Nascimento, Janine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UnB
Texto Completo: http://repositorio.unb.br/handle/10482/25459
https://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1998000300015
Resumo: This study was conducted in a rural community, São João dos Queiróz, a township in the county of Quixadá, Ceará, Brazil, using a combination of participatory research and community education in compliance with the health promotion reference and principles of the 1986 Ottawa Charter. The project was joined by representatives of several local government institutions and organizations from the grassroots community movement. The theme generating the research, as defined by an assembly meeting of the community association, was a diagnosis of sanitation conditions in the community. The starting point was the assessment of local conditions. Results showed adverse local conditions in sanitation, literacy, income, and employment. Suggestions for solving the problems were organized so as to be included in the planning agenda for local health policies. Evaluation was procedural and enriched with daily research activities. The problem-solving pedagogical approach developed during the educational process contributed to a critical reconstruction, appropriation, and sharing of the resulting knowledge.
id UNB_93da26fdd377739cc3e7b62ee2245abe
oai_identifier_str oai:repositorio2.unb.br:10482/25459
network_acronym_str UNB
network_name_str Repositório Institucional da UnB
repository_id_str
spelling Mello, Dalva A.Rouquayrol, Maria ZéliaAraújo, DominiqueAmadei, MarceloSouza, JanainaBento, Lourdes F.Gondin, JanainaNascimento, Janine2017-12-07T04:28:31Z2017-12-07T04:28:31Z1998Cad. Saúde Pública,v.14,n.3,p.583-595,1998http://repositorio.unb.br/handle/10482/25459https://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1998000300015This study was conducted in a rural community, São João dos Queiróz, a township in the county of Quixadá, Ceará, Brazil, using a combination of participatory research and community education in compliance with the health promotion reference and principles of the 1986 Ottawa Charter. The project was joined by representatives of several local government institutions and organizations from the grassroots community movement. The theme generating the research, as defined by an assembly meeting of the community association, was a diagnosis of sanitation conditions in the community. The starting point was the assessment of local conditions. Results showed adverse local conditions in sanitation, literacy, income, and employment. Suggestions for solving the problems were organized so as to be included in the planning agenda for local health policies. Evaluation was procedural and enriched with daily research activities. The problem-solving pedagogical approach developed during the educational process contributed to a critical reconstruction, appropriation, and sharing of the resulting knowledge.Este trabalho foi desenvolvido em uma comunidade rural ­ vila de São João dos Queiróz, Distrito do Município de Quixadá, Ceará, através da pesquisa participante articulada à educação popular, tendo como referencial a promoção à saúde de acordo com os princípios da Carta de Ottawa, 1986. Participaram do projeto representantes das diversas instituições públicas do distrito e entidades associativas ligadas ao movimento popular. O tema gerador, definido em assembléia da associação comunitária, foi o diagnóstico de saneamento, e o ponto de partida, o levantamento da condição situacional. Os resultados obtidos mostraram as precárias condições locais de saneamento, escolaridade, renda e trabalho. As sugestões para resoluções dos problemas foram organizadas para subsidiar a agenda de planejamento das políticas locais de saúde. A avaliação foi processual e enriquecida com práticas do cotidiano da pesquisa. A pedagogia problematizadora, desenvolvida durante o processo educativo, contribuiu para a construção e a reconstrução crítica dos conceitos de promoção à saúde e de saneamento, assim como para a efetivação da construção, apropriação e socialização dos conhecimentos produzidos.Em processamentoEscola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo CruzPromoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)Health promotion and education: a diagnosis of sanitation conditions using participatory research and community education (São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brazil)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleEducação em saúdePromoção à saúdeParticipação comunitáriaSaneamentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UnBinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBORIGINAL0095.pdfapplication/pdf97284http://repositorio2.unb.br/jspui/bitstream/10482/25459/1/0095.pdfc154863d1e65ea3ecb2c03b5577d9b83MD51open access10482/254592023-10-11 12:53:56.037open accessoai:repositorio2.unb.br:10482/25459Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttps://repositorio.unb.br/oai/requestopendoar:2023-10-11T15:53:56Repositório Institucional da UnB - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
Health promotion and education: a diagnosis of sanitation conditions using participatory research and community education (São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brazil)
title Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
spellingShingle Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
Mello, Dalva A.
Educação em saúde
Promoção à saúde
Participação comunitária
Saneamento
title_short Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
title_full Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
title_fullStr Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
title_full_unstemmed Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
title_sort Promoção à saúde e educação: diagnóstico de saneamento através da pesquisa participante articulada à educação popular (Distrito São João dos Queiróz, Quixadá, Ceará, Brasil)
author Mello, Dalva A.
author_facet Mello, Dalva A.
Rouquayrol, Maria Zélia
Araújo, Dominique
Amadei, Marcelo
Souza, Janaina
Bento, Lourdes F.
Gondin, Janaina
Nascimento, Janine
author_role author
author2 Rouquayrol, Maria Zélia
Araújo, Dominique
Amadei, Marcelo
Souza, Janaina
Bento, Lourdes F.
Gondin, Janaina
Nascimento, Janine
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello, Dalva A.
Rouquayrol, Maria Zélia
Araújo, Dominique
Amadei, Marcelo
Souza, Janaina
Bento, Lourdes F.
Gondin, Janaina
Nascimento, Janine
dc.subject.keyword.pt_BR.fl_str_mv Educação em saúde
Promoção à saúde
Participação comunitária
Saneamento
topic Educação em saúde
Promoção à saúde
Participação comunitária
Saneamento
description This study was conducted in a rural community, São João dos Queiróz, a township in the county of Quixadá, Ceará, Brazil, using a combination of participatory research and community education in compliance with the health promotion reference and principles of the 1986 Ottawa Charter. The project was joined by representatives of several local government institutions and organizations from the grassroots community movement. The theme generating the research, as defined by an assembly meeting of the community association, was a diagnosis of sanitation conditions in the community. The starting point was the assessment of local conditions. Results showed adverse local conditions in sanitation, literacy, income, and employment. Suggestions for solving the problems were organized so as to be included in the planning agenda for local health policies. Evaluation was procedural and enriched with daily research activities. The problem-solving pedagogical approach developed during the educational process contributed to a critical reconstruction, appropriation, and sharing of the resulting knowledge.
publishDate 1998
dc.date.issued.fl_str_mv 1998
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-12-07T04:28:31Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-12-07T04:28:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cad. Saúde Pública,v.14,n.3,p.583-595,1998
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.unb.br/handle/10482/25459
dc.identifier.doi.pt_BR.fl_str_mv https://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1998000300015
identifier_str_mv Cad. Saúde Pública,v.14,n.3,p.583-595,1998
url http://repositorio.unb.br/handle/10482/25459
https://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1998000300015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UnB
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Repositório Institucional da UnB
collection Repositório Institucional da UnB
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio2.unb.br/jspui/bitstream/10482/25459/1/0095.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv c154863d1e65ea3ecb2c03b5577d9b83
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UnB - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801863797705539584