As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Camila Nunes da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da, Santos, Maria Sonia Moura dos, Silva, Claudionor de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
DOI: 10.17648/diversitas-journal-v5i2-735
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735
Resumo: ABSTRACT: Teaching practices with the advancement of technology and the creation of trends of the current period generate the need for the renewal of pedagogical resources in geography classes. The main objective is to discuss the possibility of renewal of the pedagogical resources necessary for the lessons of geography. The methodological procedures take place in a qualitative way with a theoretical basis in readings of writers who discuss this subject, such as: Demo (2004), Trindade et al (2007) and Libâneo (2004) questionnaires to teachers and school staff to better detail the object under investigation. Files of the main works were used to facilitate the construction of the theoretical foundation, avoiding the need for rereading. The results show that there is a need for adequate resource the current demands, to better use of teaching in geography classes. However, the lack of pedagogical resources can reduce the possibilities of providing more interactive classes. It is concluded that, there is a strong need for investment in pedagogical, structural and financial resources teachers. KEYWORDS: Learning, difficulties, perfecting.
id UNEAL_1f073ce6b876952f704d6b67e826b308
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/735
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
spelling As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de GeografiaABSTRACT: Teaching practices with the advancement of technology and the creation of trends of the current period generate the need for the renewal of pedagogical resources in geography classes. The main objective is to discuss the possibility of renewal of the pedagogical resources necessary for the lessons of geography. The methodological procedures take place in a qualitative way with a theoretical basis in readings of writers who discuss this subject, such as: Demo (2004), Trindade et al (2007) and Libâneo (2004) questionnaires to teachers and school staff to better detail the object under investigation. Files of the main works were used to facilitate the construction of the theoretical foundation, avoiding the need for rereading. The results show that there is a need for adequate resource the current demands, to better use of teaching in geography classes. However, the lack of pedagogical resources can reduce the possibilities of providing more interactive classes. It is concluded that, there is a strong need for investment in pedagogical, structural and financial resources teachers. KEYWORDS: Learning, difficulties, perfecting.RESUMO: As práticas docentes com avanço da tecnologia e criação de tendências do atual período geram a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de geografia. O objetivo principal é discutir a possibilidade renovação dos recursos pedagógicos necessárias as aulas de geografia. Os procedimentos metodológicos se dar de forma qualitativa com um embasamento teórico em leituras de escritores que discutem essa temática, como: Demo (2004), Trindade et al (2007) e Libâneo (2004). A coleta de dados foi através de aplicações de questionários aos professores e funcionários da escola para melhor detalhamento do objeto investigado. Foram utilizados fichamentos das principais obras para facilitar a construção do embasamento teórico evitando a necessidade da releitura. Os resultados revelam que existe uma necessidade de recurso adequados as demandas atuais, para melhor aproveitamento do ensino nas aulas de geografia. Porém a falta de recursos pedagógicos pode reduzir as possibilidades do fornecimento de aulas mais interativas. Conclui-se que, existe uma forte necessidade de investimento em recursos pedagógicas, estruturais e financeiros os professores. PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem, dificuldades, aperfeiçoamento.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/73510.17648/diversitas-journal-v5i2-735Diversitas Journal; v. 5 n. 2 (2020): A força feminina na consolidação da História; 1177-11852525-521510.17648/diversitas-journal-v5i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735/1001Copyright (c) 2020 Maria Camila Nunes da Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da Silva, Maria Sonia Moura dos Santos, Claudionor de Oliveira Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Camila Nunes daSilva, Reynaldo Daivyd Lopes daSantos, Maria Sonia Moura dosSilva, Claudionor de Oliveira2021-08-19T18:47:35Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/735Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:46:55.188508Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
title As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
spellingShingle As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
Silva, Maria Camila Nunes da
Silva, Maria Camila Nunes da
title_short As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
title_full As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
title_fullStr As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
title_full_unstemmed As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
title_sort As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
author Silva, Maria Camila Nunes da
author_facet Silva, Maria Camila Nunes da
Silva, Maria Camila Nunes da
Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da
Santos, Maria Sonia Moura dos
Silva, Claudionor de Oliveira
Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da
Santos, Maria Sonia Moura dos
Silva, Claudionor de Oliveira
author_role author
author2 Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da
Santos, Maria Sonia Moura dos
Silva, Claudionor de Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Camila Nunes da
Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da
Santos, Maria Sonia Moura dos
Silva, Claudionor de Oliveira
description ABSTRACT: Teaching practices with the advancement of technology and the creation of trends of the current period generate the need for the renewal of pedagogical resources in geography classes. The main objective is to discuss the possibility of renewal of the pedagogical resources necessary for the lessons of geography. The methodological procedures take place in a qualitative way with a theoretical basis in readings of writers who discuss this subject, such as: Demo (2004), Trindade et al (2007) and Libâneo (2004) questionnaires to teachers and school staff to better detail the object under investigation. Files of the main works were used to facilitate the construction of the theoretical foundation, avoiding the need for rereading. The results show that there is a need for adequate resource the current demands, to better use of teaching in geography classes. However, the lack of pedagogical resources can reduce the possibilities of providing more interactive classes. It is concluded that, there is a strong need for investment in pedagogical, structural and financial resources teachers. KEYWORDS: Learning, difficulties, perfecting.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735
10.17648/diversitas-journal-v5i2-735
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i2-735
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735/1001
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 2 (2020): A força feminina na consolidação da História; 1177-1185
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1822182164443168768
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i2-735