As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
DOI: | 10.17648/diversitas-journal-v5i2-735 |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735 |
Resumo: | ABSTRACT: Teaching practices with the advancement of technology and the creation of trends of the current period generate the need for the renewal of pedagogical resources in geography classes. The main objective is to discuss the possibility of renewal of the pedagogical resources necessary for the lessons of geography. The methodological procedures take place in a qualitative way with a theoretical basis in readings of writers who discuss this subject, such as: Demo (2004), Trindade et al (2007) and Libâneo (2004) questionnaires to teachers and school staff to better detail the object under investigation. Files of the main works were used to facilitate the construction of the theoretical foundation, avoiding the need for rereading. The results show that there is a need for adequate resource the current demands, to better use of teaching in geography classes. However, the lack of pedagogical resources can reduce the possibilities of providing more interactive classes. It is concluded that, there is a strong need for investment in pedagogical, structural and financial resources teachers. KEYWORDS: Learning, difficulties, perfecting. |
id |
UNEAL_1f073ce6b876952f704d6b67e826b308 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/735 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
spelling |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de GeografiaABSTRACT: Teaching practices with the advancement of technology and the creation of trends of the current period generate the need for the renewal of pedagogical resources in geography classes. The main objective is to discuss the possibility of renewal of the pedagogical resources necessary for the lessons of geography. The methodological procedures take place in a qualitative way with a theoretical basis in readings of writers who discuss this subject, such as: Demo (2004), Trindade et al (2007) and Libâneo (2004) questionnaires to teachers and school staff to better detail the object under investigation. Files of the main works were used to facilitate the construction of the theoretical foundation, avoiding the need for rereading. The results show that there is a need for adequate resource the current demands, to better use of teaching in geography classes. However, the lack of pedagogical resources can reduce the possibilities of providing more interactive classes. It is concluded that, there is a strong need for investment in pedagogical, structural and financial resources teachers. KEYWORDS: Learning, difficulties, perfecting.RESUMO: As práticas docentes com avanço da tecnologia e criação de tendências do atual período geram a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de geografia. O objetivo principal é discutir a possibilidade renovação dos recursos pedagógicos necessárias as aulas de geografia. Os procedimentos metodológicos se dar de forma qualitativa com um embasamento teórico em leituras de escritores que discutem essa temática, como: Demo (2004), Trindade et al (2007) e Libâneo (2004). A coleta de dados foi através de aplicações de questionários aos professores e funcionários da escola para melhor detalhamento do objeto investigado. Foram utilizados fichamentos das principais obras para facilitar a construção do embasamento teórico evitando a necessidade da releitura. Os resultados revelam que existe uma necessidade de recurso adequados as demandas atuais, para melhor aproveitamento do ensino nas aulas de geografia. Porém a falta de recursos pedagógicos pode reduzir as possibilidades do fornecimento de aulas mais interativas. Conclui-se que, existe uma forte necessidade de investimento em recursos pedagógicas, estruturais e financeiros os professores. PALAVRAS-CHAVE: Aprendizagem, dificuldades, aperfeiçoamento.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/73510.17648/diversitas-journal-v5i2-735Diversitas Journal; v. 5 n. 2 (2020): A força feminina na consolidação da História; 1177-11852525-521510.17648/diversitas-journal-v5i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735/1001Copyright (c) 2020 Maria Camila Nunes da Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da Silva, Maria Sonia Moura dos Santos, Claudionor de Oliveira Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Camila Nunes daSilva, Reynaldo Daivyd Lopes daSantos, Maria Sonia Moura dosSilva, Claudionor de Oliveira2021-08-19T18:47:35Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/735Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:46:55.188508Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia |
title |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia |
spellingShingle |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia Silva, Maria Camila Nunes da Silva, Maria Camila Nunes da |
title_short |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia |
title_full |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia |
title_fullStr |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia |
title_full_unstemmed |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia |
title_sort |
As práticas docentes e a necessidade da renovação dos recursos pedagógicos nas aulas de Geografia |
author |
Silva, Maria Camila Nunes da |
author_facet |
Silva, Maria Camila Nunes da Silva, Maria Camila Nunes da Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da Santos, Maria Sonia Moura dos Silva, Claudionor de Oliveira Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da Santos, Maria Sonia Moura dos Silva, Claudionor de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da Santos, Maria Sonia Moura dos Silva, Claudionor de Oliveira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Camila Nunes da Silva, Reynaldo Daivyd Lopes da Santos, Maria Sonia Moura dos Silva, Claudionor de Oliveira |
description |
ABSTRACT: Teaching practices with the advancement of technology and the creation of trends of the current period generate the need for the renewal of pedagogical resources in geography classes. The main objective is to discuss the possibility of renewal of the pedagogical resources necessary for the lessons of geography. The methodological procedures take place in a qualitative way with a theoretical basis in readings of writers who discuss this subject, such as: Demo (2004), Trindade et al (2007) and Libâneo (2004) questionnaires to teachers and school staff to better detail the object under investigation. Files of the main works were used to facilitate the construction of the theoretical foundation, avoiding the need for rereading. The results show that there is a need for adequate resource the current demands, to better use of teaching in geography classes. However, the lack of pedagogical resources can reduce the possibilities of providing more interactive classes. It is concluded that, there is a strong need for investment in pedagogical, structural and financial resources teachers. KEYWORDS: Learning, difficulties, perfecting. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735 10.17648/diversitas-journal-v5i2-735 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i2-735 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/735/1001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 2 (2020): A força feminina na consolidação da História; 1177-1185 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i2 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1822182164443168768 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i2-735 |